عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ازدواج با چه کسانی ممنوع است

ازدواج با چه کسانی ممنوع است

از آنجایی که ازدواج نهادی مدنی در حقوق ایران است و علاوه بر این که واجد آثار حقوقی و مدنی زیادی بوده، از نظر دینی هم امری بسیار پسندیده می باشد و دارای آثار معنوی و اخروی نیز هست. زیرا چنانچه فردی به دلیل ازدواج نکردن مرتکب گناه شود، مجرد بودن بر او حرام خواهد بود. به همین دلیل آشنا بودن با قواعد حاکم بر این نهاد، امری لازم است. یکی از این قاعده ها موضوع ممنوعیت نکاح با بعضی افراد است. لذا باید با کسی ازدواج کرد که از نظر شرعی و قانونی برای آن مانعی وجود نداشته باشد. حال در این مطلب تحت عنوان ازدواج با چه کسانی ممنوع است عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی دارد نکات مهمی در این زمینه بیان کند. پس برای دانستن آنها لطفا در ادامه همراهمان باشید.

ازدواج یعنی همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می‌یابد. اما در دین اسلام ازدواج با بعضی افراد حرام است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا شوید.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

موانع نکاح

از دیدگاه مقررات ایران مانع نکاح در پنج دسته جای می گیرد:

ناشی ازخویشاوندی نسبی ( خونی ): ازدواج با پدر و اجداد پدری و با مادر و جده ها ی مادری، ازدواج با فرزندان و نوه ها و نتیجه ها، هرچه قدر که پایین تر برود، ازدواج با برادرو خواهر و اولاد و نوه ها و نتیجه های آنان، ازدواج با عمه، خاله، عمه و خاله و عموها و دایی های پدر و مادر و اجداد ممنوع می باشد.

ناشی از خویشاوندی سببی

 مرد نمی تواند با مادر و جده های زن خود و نیز مادر و جده های رضاعی زن خود ازدواج کند و این محرمیت ابدی می باشد. زن نیز نمی تواند با پدر و اجداد نسبی یا رضاعی شوهر خود ازدواج کند، زیرا این محرمیت مانند نمونه ذکر شده در قبل ابدی خواهد بود. عروس نیز برای همیشه به پدر شوهر و اجداد شوهرش حرام است. اگر مردی با زنی ازدواج کند وآن زن، دختر یا دخترانی از شوهر قبلی اش داشته باشد ، تا زمانی که این زن در عقد مرد است این دختران نیز با پدر خوانده شان محرم هستند ( در صورت جداشدن و نداشتن رابطه زناشویی مجدداً این دختر بر پدرخوانده سابقش نامحرم و درصورت داشتن رابطه زناشویی پدر خوانده یا همان شوهر مادرش برای همیشه محرم است و جدایی مادر نیز نقشی دراین میان نخواهد داشت ). کسی نمی تواند همزمان با دو یا چند خواهر ازدواج کند. لذا اگر مردی با زنی ازدواج نماید ، تا زمانی که از وی جدا نشده نمی تواند با خواهرش ازدواج کند. ازدواج با برادرزاده یا خواهرزاده زوجه، بدون اذن وی ممنوع است ( اگر بدون اجازه باشد عقد صحیح نبوده اما در صورتی که بعدا رضایت همسرش را کسب کند نیازی به عقد مجدد نیست). اگر مردی سه بار متوالی همسر خود را طلاق دهد ، پس از وقوع طلاق سوم ( سه طلاقه ) این زوجه مطلقه، بر مرد حرام می شود ( اگر مرد بخواهد دوباره با وی ازدواج کند باید این زن با مرد دیگری ازدواج دائم نموده و با وی رابطه زناشویی نیز داشته باشد و سپس ازوی جدا شود و زن پس از تمام شدن ایام عده می تواند به عقد شوهر اول در آید. همچنین اگر مردی زن خود را نه طلاقه کند دیگر به این روش نمی تواند مجدد با همسرش ازدواج کند و محلل دیگر کارساز نخواهد بود ). 

بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

نکته: اگر مردی زنش را طلاق رجعی دهد، چون در این نوع طلاق در عِده قانونی زن همانند زوجه مرد فرض می شود، تا پایان عده، حق ازدواج با خواهر زن وجود ندارد. اما در سایرطلاق ها یا عدّه ی عقد موقت، می توان در ایام عِده با خواهر زن ازدواج نمود.

نکته: محرمیت حاصله از ازدواج های یاد شده هم خاص ازدواج دائم است و هم شامل ازدواج موقت می شود. وجود رابطه زناشویی لازم نیست و صرف جاری شدن صیغه نکاح، کافی برای این محرمیت خواهد بود.

در ادامه بخوانید: ازدواج با چه کسانی ممنوع است

ناشی از خویشاوندی رضاعی

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: قرابت رضاعی نوعی از خویشاوندی است. که میان زنی به جز مادر طفل که به وی شیر داده است. با فرد و خویشان و اقربای او حاصل می‌شود. بدین نحو که اگر زنی با شرایط ذیل به کودکی شیر دهد بین آن کودک و زن نسبت مادر و فرزندی رضاعی پیش می‌آید و فرزندان آن زن نیز با شیرخواره، خواهر و برادر رضاعی و شوهر آن زن هم، پدر رضاعی می‌شود و در نهایت برادر و خواهر آن زن هم دایی و خاله او به شمار می‌روند. به همین دلیل از نظر ممنوعیت ازدواج مانند خویشاوند نسبی است.

رعایت مصالح کشور

ازدواج مرد ایرانی با زن غیر ایرانی بلامانع بوده ولی

  • ازدواج زن ایرانی با تبعه‌ی خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه‌ی مخصوص از طرف دولت است. همچنین ازدواج ایرانیان عضو وزارت امور خارجه یا نیروهای مسلح با غیر ایرانی ها ممنوع بوده مگر با اخذ مجوز.

وکیل خوب در مشهد

موارد متفرقه
  • هر کس زن شوهردار را با علم به ممنوعیت ازدواج برای خود عقد کند عقد باطل بوده و آن زن مطلقاٌ بر آن شخص حرام ابدی می‌شود.
  • عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی خواهد بود.
  • زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی است.
  • اگر کسی با پسری لواط کند نمی‌تواند با مادر یا خواهر یا دختر او را ازدواج کند.
  • ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان جایز نیست.
  • دولت می‌تواند ازدواج بعضی از مستخدمین و مأمورین رسمی و محصلین دولتی را با زنی که تبعه خارجه باشد موکول به اجازه‌ی مخصوص نماید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

نمونه دادخواست طلاق توافقی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: صدور گواهی عدم امکان سازش

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی خانواده

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند: زوجین به موجب سند ازدواج شماره … در تاریخ ……. با مهریه مندرج در سند ازدواج به عقد نکاح دائم یکدیگر در آمده اند لکن به جهت اختلافات پیش آمده ادامه زندگی برایشان میسر نمی باشد. لذا با عنایت به مراتب مطروحه صدور گواهی عدم امکان سازش از محضر دادگاه مورد استدعا می باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست طلاق | نمونه دادخواست طلاق

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

همانگونه که در بالا ( ازدواج با چه کسانی ممنوع است ) ذکر شد، بنابر عوامل متعددی همچون دین. فرهنگ و اعتقادات و تاریخ و برخی عوامل علمی و ژنتیکی برخی از ازدواج ها ممنوع و غیر قانونی است. عمده این ممنوعیت ها در قانون ذکر شده است اما همین ممنوعیت های قانونی نیز ریشه در عوامل نام برده در بالا دارد. و از آنجایی که این ممنوعیت ها می تواند مشکلات متعددی در آینده ایجاد کنند. پس بهتر است قبل از اقدام با یک وکیل خوب خانواده مشورت های لازم را داشته باشید. زیرا برای اینکه بدانیم ازدواج با چه کسانی ممنوع و غیر قانونی است باید به دین و اعتقادات و قانون رجوع کرد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915