عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه

استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه

نحوه استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه سوالی است که در این مطلب عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد به آن پرداخته و مورد بررسی قرار داده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

استرداد جهیزیه چیست؟

وسایل مورد نیاز زندگی مشترک از جمله مصادیق نفقه بوده و تهیه آن بر عهده مرد می باشد. البته در کشور ما مطابق با عرف و عادت، خانواده دختر تهیه جهیزیه را بر عهده گرفته و از این طریق کمکی به زوج جوان برای شروع زندگی مشترکشان می کنند. حال در برخی مواقع به دلیل ایجاد مشکلاتی زوجین تصمیم به جدایی و طلاق گرفته که در این بین استرداد جهیزیه یا همان بازگرداندن جهیزیه یکی از مشکلات آنها در روند رسیدگی به جداییشان خواهد بود.

پس بهترین کار این است که زوجین با یکدیگر بر سر استرداد جهیزیه به توافق رسیده و مطابق با آن رفتار کنند. در غیر این صورت بهتر است که با روش قانونی اقدام به استرداد جهیزیه نماید. البته این موضوع را هم مدنظر داشته باشید که استرداد جهیزیه از طریق قانون نیازمند مدارکی مانند سیاهه جهیزیه یا لیست و فاکتور جهیزیه است که با وجود آن بازگرداندن جهیزیه البته با سیاهه ای که ذیل آن امضای مرد باشد بسیار آسان بوده و در غیر این صورت و بدون داشتن سیاهه اقدامی دشوار پیش روی زن خواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل استرداد جهیزیه مشهد

استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه

سیاهه که به عنوان یک سند عادی از آن در محاکم یاد می شود، برای اثبات مالکیت زن بر جهیزیه لازم بوده و در صورت عدم وجود آن می توان از شهادت شهود و یا اقرار مرد استفاده کرد.

این نکته را هم مدنظر داشته باشید که استرداد جهیزیه با استفاده از شهادت شهود نیازمند شرایط قانونی شهادت برای شهود بوده و در غیر این صورت نمی توان به آن شهادت استناد کرد.

در زمانی که زن نتواند مالکیت خود را بر جهیزیه اثبات کند، دادگاه اقدام به تقسیم وسایل کرده و آن قسم از اموال که عادتا برای مصارف مردان است را به مرد و وسایلی که معمولا زنان از آن استفاده می کنند را به زن می دهد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد

مراحل استرداد جهیزیه

  • زوجه باید به دفتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه و نسبت به ثبت دادخواست استرداد جهیزیه اقدام نماید.
  • پرونده به شعبه دادگاه ارجاع شده و برای رسیدگی به آن وقتی تعیین می گردد.
  • قاضی شعبه پس از شنیدن اظهارات طرفین اگر دلایل و خواسته زن را مورد قبول بداند، شوهر را ملزم به استرداد جهاز می کند.
    در غیر اینصورت، چنانچه زوجه شهودی معرفی نموده باشد قرار استماع شهادت شهود صادر می نماید.
  • شهود بایستی در زمان تعیین شده به دادگاه مراجعه کرده و اقدام به شهادت نمایند.
  • در صورتی که اظهارات شهود مور قبول دادگاه واقع شود، دادگاه حکم به استرداد جهیزیه را صادر خواهد کرد.
  • هنگامی که موارد بالا به سرانجام نرسند، قاصی اقدام به تقسیم وسایل بین زن و مرد می کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

نکته: زنی که سیاهه جهیزیه خود را ندارد، برای جلوگیری از نقل و انتقال و از بین رفتن جهیزیه می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف درخواست تامین دلیل نماید.

نکته: اگر زن فاکتورهای معتبر و احیانا قبض بارکشی های شهری ناقل جهیزیه به نشانی زوج را داشته باشد، می تواند از آنها برای اثبات ادعای خود در دادگاه استفاده نماید.

در ادامه بخوانید: استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه

وکیل استرداد جهیزیه مشهد

با توجه به ریزه کاری های خاصی که این نوع از دعاوی در محاکم دارند، وکیل باید از دانش و تجربه بالایی برخوردار باشد تا بتواند به راحتی مشکل را حل کرده و حق موکل خود را بستاند.

عباس شفیعی وکیل خوب استرداد جهیزیه در مشهد پرونده های بسیار زیادی را در این زمینه داشته که هر کدام را به صورت تخصصی و با توجه به شرایط پرونده به نتیجه دلخواه رسانده است. پس توصیه می کنیم چنانچه درگیر مشکل اینچنینی هستید قبل از اقدام به هر عملی با این وکیل خبره مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مشاوره رایگان وکیل استرداد جهیزیه مشهد

مرجع صالح به رسیدگی استرداد جهیزیه

به گفته ی عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در صورتی که ارزش جهیزیه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد،بایستی موضوع پرونده را در شورای حل اختلاف مطرح کرد. و اگر مبلغ جهیزیه بیش از ۲۰ میلیون تومان است، رسیدگی به دادخواست استرداد جهیزیه در صلاحیت دادگاه خانواده بوده و بایستی به آنجا مراجعه نمود.

نکات مهم استرداد جهیزیه

  • چنانچه زوجه بخواهد بدون اذن و اجازه زوج اقدام به خروج جهیزیه از منزل کند، بهتر است این کار در حضور شهود انجام شود.
  • استرداد جهیزیه فقط در اموالی که وجود دارند امکان داشته و مرد هیچگونه تکلیف و مسولیتی در قبال وسایل مستهلک و یا تلف شده ندارد.
  • جهیزیه فقط اقلامی است که در شروع زندگی مشترک زن به خانه مرد آورده و اموالی که شوهر بعد از شروع زندگی مشترک خریداری می کند جزو جهیزیه نیست.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

اینجانب به موجب کپی مصدق عقدنامه شماره … مورخ … دفترخانه شماره … شهرستان … با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام. در طول زندگی مشترک با توجه به اختلافات متعددی که بوجود آمد اینجانب با خوانده به موجب طلاقنامه شماره … مورخ … شهرستان … از یکدیگر جدا شدیم که با وجود مراجعات بسیار اینجانب و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره … مورخ … خوانده از استرداد جهیزیه خودداری می کنند. لذا در ابتدا برای جلوگیری از تضییع خواسته با استناد به مواد ۱۰۸ الی ۱۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین عین خواسته را تقاضا دارم. همچنین با استناد به مدارک ضمیمه شده و مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد جهیزیه و قرار تامین خواسته به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی را استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا طبیعتاً بدون داشتن سیاهه استرداد جهیزیه کمی مشکل خواهد بود؛ امّا با این همه، باز هم با تکیه بر تجربه چندین ساله ی یک وکیل خبره می توان در موراد زیادی حق زوجه را گرفته و اقدام به استرداد جهیزیه نمود. پس توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی با دفتر وکالت عباس شفیعی وکیل استرداد جهیزیه تماس گرفته ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915