عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اثبات زوجیت در عقد موقت

اثبات زوجیت در عقد موقت

هر گاه فردی برای دفاع از خود ادعایی را مطرح نماید باید آن را به اثبات برساند. از این رو زمانیکه زن یا شوهر رابطه همسری و وقوع عقد نکاح را بین خود انکار کنند، طرفی که  ادعا می کند عقد نکاح بین آن ها بسته شده است، باید ادعای خود را اثبات کند. در ادامه با مقاله اثبات زوجیت در عقد موقت همراهمان باشید تا در این زمینه بهترین وکیل خانواده در مشهد شما را راهنمایی نماید.

امروزه یکی از مواردی که در دادگاه های خانواده بسیار مورد بررسی قرار میگیرد و موضوع متعددی از دادخواست های مردم را به خود اختصاص می‌دهد، اثبات ازدواج در نکاح های موقت است. در این موارد که طرح کننده دعوا معمولاً بانوان هستند به دلایل مختلف مانند بچه‌دار شدن و یا طلب مهریه اقدام به طرح دعوا با موضوع اثبات زوجیت می‌کنند. زیرا با اثبات این موضوع مرد موظف به پرداخت مهریه و نفقه فرزند و همچنین دریافت شناسنامه برای فرزند می‌شوند.

عباس شفیعی بهترین وکیل اثبات زوجیت در مشهد

اثبات زوجیت چیست؟

اساسا قانون زمانی عقد ازدواج را به رسمیت می شناسد و رابطه همسری را بین یک زن و مرد برقرار می داند که نکاح آن ها در دفاتر ثبت احوال به ثبت برسد. از طرفی هم عدم ثبت ازدواج علاوه بر مسئولیت حقوقی و کیفری که برای زوج در پی دارد، می تواند این پیامد را به همراه داشته باشد که به راحتی مورد انکار توسط هر کدام از زن و شوهر قرار گیرد. در این صورت، طرف دیگر باید وجود رابطه زوجیت را به اثبات برسانند که به اصطلاح اثبات زوجیت گفته می شود.

نکته: نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

  • باردار شدن زوجه
  • توافق طرفین
  • شرط ضمن عقد

پیامد های عدم ثبت زوجیت

زوجیت به راحتی می تواند توسط هر یک از طرفین انکار شود. تا از پرداخت حقوق مالی زناشویی شانه خالی شود. همچنین بسیار پیش آمده که در صورت فوت همسر، بازماندگان او برای خودداری از پرداخت سهم الارث و حقوق مالی زن، رابطه زوجیت آن ها را به دلیل عدم ثبت، انکار کنند.

در ادامه بخوانید: اثبات زوجیت در عقد موقت

روش های اثبات زوجیت در دادگاه

برای اثبات زوجیت اعم از دائم و موقت می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

وکیل اثبات زوجیت در مشهد

دلایل عام اثبات زوجیت

به موجب ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی دلایل و مدارک اثبات زوجیت دعوا از قرار زیر است:

  • اقرار: در مسائل حقوقی اقرار با ارزش ترین علت به شمار می آید و یکی از مورد اعتماد ترین راه های اثبات زوجیت می باشد.
  • اسناد کتبی: مدارک کتبی یکی از مهم ترین و معتبر ترین روش های اثبات ازدواج دائم یا اثبات ازدواج موقت در کلیه دعاوی حقوقی است.
  • شهادت: یکی دیگر از دلایل اثبات زوجیت دائم یا اثبات صیغه شهادت شهود می باشد. این شاهدان می توانند به دادگاه رجوع نموده و در رابطه با زوجیت آن ها شهادت دهند.
  • اماره: در رابطه با اثبات رابطه زوجیت در عقد موقت عملا اماره قانونی آن چنان کابردی نبوده و از اماره قضایی استفاده می شود. به عنوان مثال وجود یک چک که از زوج گرفته باشد. این چک میتواند همه یا بخشی از مهریه زوجه باشد. چون تعیین مهریه در عقد موقت از شرایط ضروری محسوب می شود.
  • قسم: در مقایسه با سایر دلایل اثبات زوجیت، سوگند یا همان قسم ضعیف ترین دلیل به شمار می رود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

دلایل خاص اثبات زوجیت

دلایل خاص اثبات زوجیت در دو دسته دلیل به قرار زیر می باشد:

  • شیاع و استفاضه: از جمله ادله اثبات دعوا در فقه شیاع و استفاضه است که در خصوص اثبات امور یا دعاوی ویژه کاربرد دارد. ( شیاع به معنی بسیار شنیدن یک خبر از افراد متعدد است. استفاضه نیز مترادف با شیاع و هردو به یک معنا می باشند. )استفاضه یا شیاع در صورتی که مفید علم باشند در همه موارد حجت هستند. مواردی که شیاع در اثبات آنها حجت است را می‌توان از جمله رضاع، نکاح، وقف، اسلام، کفر و … دانست.
  • معاشرت و مساکنت: چنانچه زن و مرد به نوعی با یکدیگر مراوده دارند که بر اساس عرف کلیه زن و شوهر ها بدین گونه در ارتباط هستند می تواند علتی بر وجود ارتباط زناشویی میان آن ها باشد.

وکیل خوب برای اثبات زوجیت در مشهد

در ادامه بخوانید: اثبات زوجیت در عقد موقت

دادخواست اثبات زوجیت

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد دعوای زوجیت یک دعوای حقوقی است. بنابراین از قواعد و احکام دعاوی حقوقی از مرحله اول یعنی طرح دادخواست گرفته تا دادگاه صالح و دلایل و مدارک و ادله اثبات دعوا تبعیت می نماید. دادگاه صالح برای اثبات زوجیت دادگاه خانواده می باشد. اما چنانچه دادگاه خانواده در حوزه قضایی آن شهرستان موجود نباشد، دادگاه عمومی و حقوقی به این دعوای خانوادگی رسیدگی خواهد کرد.

نحوه نوشتن دادخواست اثبات رابطه زوجیت به طور کلی به صورت زیر می باشد. اما با توجه به شرایط هر فرد و نوع پرونده وی تغییراتی در آن به وجود می آید. 

خواهان:

خوانده:

وکیل یا نماینده قانونی:

خواسته یا موضوع و بهای آن: اثبات رابطه زوجیت دائم/ موقت به انضمام کلیه خسارات قانونی

دلایل و منضمات دادخواست: کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی، عند الاقتضا شهادت شهود، گواهی عاقد و سایر مدارک 

شرح دادخواست: 
باسلام

احتراما به استحضار می رساند فیمابین اینجانب و خوانده آقای … در تاریخ … / … / … توسط عاقد آقای …. عقد ازدواج دائم/موقت منعقد گردید که از طریق شهادت شهود قابل اثبات و احراز است. بنابراین با توجه به اینکه خوانده منکر رابطه زوجیت بوده و از انجام تکالیف قانونی خودداری می نماید، خواهشمندم نسبت به صدور حکم مبنی بر اثبات رابطه زوجیت و ثبت این واقعه به همراه جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. 

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست اثبات زوجیت

وکیل پایه یک دادگستری برای اثبات زوجیت در مشهد

مجازات انکار رابطه ی زوجیت

هرکس اعم از مرد یا زن، به هردلیلی در دادگاه وجود رابطه ی زوجیت را منکر شود و ثابت شود که این انکار زوجیت بی اساس و واهی بوده است، منکر به حبس تعزیری درجه ۶ و یا  پرداخت جریمه نقدی درجه ۶ محکوم می‌شود. حتی این حکم را در مورد قائم مقام قانونی مانند ورثه وراث اشخاصی که با علم به وجود رابطه ی زوجیت، آن را در دادگاه خانواده انکار کنند نیز انجام میشود.

با توجه به اینکه ممکن است اشخاصی برخلاف واقع به صورت کاملا بی اساس و واهی، مدعی وجود رابطه ی زوجیت با دیگری شوند نیز به مجازات مذکور محکوم می‌شوند. مجازات تعزیری درجه ۶ شامل موارد ذیل می باشد:

  • مجازات حبس بیشتر از ۶ ماه تا ۲ سال
  • پرداخت جریمه نقدی بیشتر از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اثبات زوجیت در عقد موقت

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله توسط بهترین وکیل خانواده در مشهد اثبات زوجیت در عقد موقت نیز مانند عقد دایم می باشد. یعنی تابع همان شرایط و با همان اسناد و مدارک. اما به دلیل اینکه عقد موقت معمولا کمتر به ثبت می رسد در نتیجه اثبات آن با دشواری بیشتری همراه است. بنابراین با توجه به اینکه دعوای اثبات زوجیت و تنظیم دادخواست آن و جمع آوری ادله و نحوه دفاع در آن، از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و اصولا از دعاوی مهم دادگاه خانواده به شمار می‌آید که اثبات آن نیز بسیار دشوار و زمان‌بر است. لذا ضروری است قبل از طرح دعوا، شخص مدعی از تجربه و دانش یک مشاور و وکیل حقوقی خانواده استفاده کند تا مانع شکست او در پرونده شود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915