عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توشس - اجرت المثل و نحله ایام زوجیت

اجرت المثل و نحله ایام زوجیت چیست

در این مطلب تصمیم بر آن داریم که به موضوع مهمی همچون اجرت المثل و نحله ایام زوجیت چیست بپردازیم. از این رو در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد نیز همراه شوید.

اجرت المثل و نحله ایام زوجیت

به موجب قانون مدنی هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد، عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود. مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.

از طرفی زوجه در زندگی زناشویی، گرچه از نظر اخلاقی وظایف زیادی برعهده دارد ولی از نظر قانونی جز تمکین عام و خاص وظیفه دیگری ندارد؛

بنابراین چنانچه در عقد نکاح طرفین، شرط خاصی در مورد مجانیت کارهای خانه داری توسط زوجه و یا هرگونه شرط مالی ضمن عقد پیرامون امور خانه داری به عمل نیاورده باشند.

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

چنانچه امورخانه داری زوجه اعم از آشپزی، نظافت خانه و البسه، نگهداری فرزندان و شیردهی به اطفال و امثال اینها به دستور شوهر صورت گرفته و زوجه و زوجه نیز قصد تبرع نداشته باشد، و چنانچه اجرت المسمی برای این کارها ذکر نشده باشد، مستحق دریافت اجرت المثل است. نهایتاً به موجب ماده واحده قانون اصلاح مقررات طلاق و آیین نامه اجرایی آن چنانچه طلاق به درخواست مرد باشد و شرط مالی ضمن العقد موجود نباشد با وجود سایر شرایط مربوطه دادگاه مکلف است ضمن صدور گواهی عدم امکان سازش به موضوع اجرت المثل نیز رسیدگی نماید. بدون رعایت تشریفات رسیدگی به دعاوی مالی و بدون لزوم دادخواست مستقل، در خصوص مورد اتخاض تصمیم نماید. در جنین مورد هزینه دادرسی نیز اتخاذ نمی شود. البته به موجب ماده واحده مزبور در ضمن گواهی عدم امکان سازش به مسائلی مانند جهیزیه، نفقه، اجرت المثل، نحله و شرایط مالی ضمن عقد و وضعیت فرزندان مشترک نیز رسیدگی و در هر مورد حکم مقتضی صادر می شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد

آنچه باید توجه داشت این است که اجرت المثل، در طول شرط مالی ضمن العقد مالی، در مورد کارهای زوجه در امر خانه داری می باشد و نیز در طول اجرت المثل است. یعنی اگر زوجین در رابطه با نحوه دستمزد زحمات زوجه در امور خانه داری شزط ضمن العقد داشته باشند نوبت به اجرت المثل نمی رسد.

اگر شرط در کار نباشد و تعیین اجرت المثل ممکن باشد نوبت به تعیین نحله نمی رسد و اگر به هر دلیل امکان تعیین اجرت المثل نباشد، مثل اینکه زن قصد تبرع داشته، در این صورت نسبت به تعیین نحله اقدام می شود.

در ادامه بخوانید: اجرت المثل و نحله ایام زوجیت

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

نکته: شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص  بسپارید و دیگر هیچگونه نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

تعیین نحله نیز مشروط به تقاضای مرد برای طلاق است. نحله عطیه و بخشش است ولی در چنین موردی دادگاه با توجه به وضع مالی زوج و زحمات زوجه مبلغی را به عنوان نحله تعیین می کند که به زوجه بپردازد. پس در اجرت المثل وضع مالی مرد ملاک تعیین مبلغ اجرت المثل نیست بلکه با ارجاع امر به کارشناسی حق الزحمه زن در امور خانه داری مشخص می شود و اما در نحله نیازی به تعیین کارشناس نیست.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

قاضی باید راجع به وضعیت مالی زوج تحقیق و با توجه به زحمات زن مبلغ متناسبی بابت نحله معین نماید. با عنایت به آنچه گذشت هیچگاه اعمال شرط مالی ضمن عقد در عرض تعیین اجرت المثل و تعیین نحله ممکن نخواهد بود. البته چنانچه زوجه طی تسلیم دادخواست مستقل، نسبت به درخواست اجرت المثل به عنوان خواسته ی مالی اقدام نماید، دادگاه بدون اینکه طرح موضوع گواهی عدم امکان سازش ضرورت داشته باشد و نیز بدون اینکه ضرورتی باشد که درخواست طلاقی از سوی مرد مطرح شده باشد، می تواند به موضوع اجرت المثل بر اساس ضوابطی که بیان شد رسیدگی نماید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915