محیا حق توس _ انواع ازدواج در قانون

انواع ازدواج در قانون

انتخاب همسر یکی از دغدغه های بزرگ و اساسی و مهمترین تصمیم دختران و پسران جوان بوده، به طوری که اگر انتخاب همسر به درستی انجام شود می توان از بروز مشکلات در آینده تا حدود زیادی جلوگیری کرد. در ادامه با مقاله انواع ازدواج در قانون همراهمان باشید تا اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی در مورد امر ازدواج به گفته بهترین وکیل در مشهد بدست آورید.

ازدواج چیست؟

«برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا به واسطه آنها به آرامش برسید و بین شما محبت و دوستی برقرار کردیم.»

بهترین وکیل خانواده ازدواج را اینگونه بیان می کند: پیمان بستن یک زن و مرد به‌صورت رسمی و دینی برای زندگی مشترک زناشویی را ازدواج گویند. که بر پایه ی شخصیت، اوصاف، ویژگی ها و صفات مشترک بین طرفین محقق می شود.

با توجه به عرف و رویه قضایی اگر بخواهیم تعریفی از ازدواج داشته باشیم باید بگوییم که: ازدواج یک نوع توافق غیر مالی دو طرفه است که طرفین متعهد می شوند در طول دوران زوجیتشان همواره با یکدیگر دارای معاشرت و مراوده باشند و به غیر از موارد قانونی حق جدایی را ندارند.

هدف و دلایل مهم برای ازدواج

ازدواج مبنای مشخصی دارد که در قرآن نیز به آن اشاره شده است و دین اسلام به آرامش رسیدن زن و مرد در کنار هم، کامل شدن و دستیابی به رشد و تحول در طول‌ زندگی مشترک را هدف اصلی ازدواج می‌داند. اما قبل از اقدام به ازدواج می بایست به خوبی خود را بشناسید و بدانید از چه ویژگی هایی برخوردار هستید و چه شرایطی می تواند شما را به ازدواج موفق سوق دهد. زیرا خیلی از طلاق ها بر اثر عدم آگاهی از ویژگی های فردی اتفاق میافتد.

عباس شفیعی وکیل ازدواج بین الملل در مشهد

وکیل پایه یک دادگستری می گوید هر کس در زندگی خود بالاخره به این نکته می رسد که تغییر بزرگی در زندگی اش ایجاد کرده و از دنیای تجرد به سوی تاهل گام بردارد. اما گاهی افرادی به دلایل و روشنگری هایی در این خصوص نیازمندند که با دیدی بازتر و تفکری آزد دست به این انتخاب مهم و سرنوشت ساز بزنند. زیرا:

  • ازدواج بیشتر از هر پیوند دیگری بین انسان ها، در خوشبختی آنها نقش دارد.
  • زندگی بدون عشق برای اکثر ما معنایی ندارد.
  • نیروی عشق، آرامشی بی نظیر به ما می دهد که در کمتر جایی می توانیم آن را پیدا کنیم.
  • ازدواج سالم، می تواند شما را از گرفتاری به بسیاری از ناراحتی های روانی ازجمله افسردگی نجات دهد.
  • متوسط درآمد سالانه متاهل ها بیشتر از مجردهاست.
  • ازدواج باعث می شود هدفمندتر زندگی کنیم.
  •  افراد متاهل، بیشتر از مجردها مورد اطمینان و احترام اطرافیان هستند.
  • ازدواج باعث می شود رشد کنیم و استعدادهایمان در خیلی از زمینه ها شکوفا شود.
  • به تدریج شخصیت ما وسیع تر و کامل تر می شود.
  • ازدواج باعث می شود خودمان را بهتر بشناسیم.
  • و …

در ادامه بخوانید: انواع ازدواج در قانون

محیا حق توس _ انواع ازدواج در قانون

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

شروط پیش از ازدواج

  • سلامت جسم و روان
  • تناسب فرهنگی خانواده ها
  • سوابق خانوادگی
  • سطح تحصیلات و تناسب سواد هر دو طرف
  • مبانی اعتقادی مهم
  • سطح درآمد
  • تعیین مکان زندگی
  • سابقه ازدواج قبلی 
  • اختلاف سنی در ازدواج
  • و …

به یاد داشته باشید که مواردی مانند اختلاف سنی، خانوادگی، ازدواج مجدد و موراد اینچنینی قابل گفت و گو هستند و مواردی مانند اختلاف سلامت روانی و شخصیتی قابل مذاکره نبوده و نیست. زیرا افرادی که از اختلال شخصیتی رنج می برند اغلب از بیماری خود مطلع نیستند و رفتار خود را رفتاری طبیعی می دانند، اما رفتارهایی مانند سوءظن و شک که از آن ها سر می زند برای همسر کاملا غیرقابل تحمل است. در اینگونه موارد بهتر است به مشاور ازدواج مراجعه کنید تا با نشان دادن موانع سعی در برطرف کردن مشکل یا آگاه کردن طرفین داشته باشید.

انواع ازدواج

انواع ازدواج را می توان به دو نوع کلی ازدواج دائم و ازدواج موقت یا صیغه تقسیم بندی کرد:

ازدواج دائم: ازدواج دائم همانطور که از نامش پیداست محدود به مدت زمان خاصی نمی باشد و تا پایان حیات هر یک زوجین باقی می ماند مگر در موارد خاص (بیماری، بروز جنون و …) و جدایی به سبب طلاق که منجر به از بین رفتن ازدواج دائمی خواهد شد.

ازدواج موقت ( صیغه ): ازدواج موقت یکی از شبیه‌ترین حالت‌ها به ازدواج دائم است و تنها ازنظر مدت‌زمان با آن تفاوت دارد. در ازدواج موقت دوام زوجیت محدود به مدت زمان خاصی بوده و بعد از انقضای زوجیت رابطه ی زوج از بین می رود. جدای از انقضای مدت و از بین رفتن ازدواج موقت، موارد دیگری نیز وجود دارد که ازدواج موقت را از بین می برد.

همانطور که می دانیم حق طلاق چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت که اصطلاحا به آن بذل مدت می گویند با مرد بوده و اگر خانم بخواهد بدون رضایت مرد اقدام به طلاق و جدایی نماید باید دارای دلایل قوی و موجه باشد تا قاضی را وادار به صدور حکم طلاق نماید. برای مثال اثبات سوء معاشرت زوج، عسر و حرج و … . می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله طلاق را مطالعه نمایید.

بهترین وکیل در مشهد

در ادامه بخوانید: انواع ازدواج در قانون

تفاوت عقد دائم با عقد موقت

نکاح موقت و نکاح دائم همانطور که در بالا تعریفشان کردیم با هم تفاوت دارند:

  • در نکاح موقت حتما باید مدت تعیین شود ولی نکاح دائم، دائمی بوده و مدتی برای آن تعیین نمی شود.
  • در نکاح دائم زن به خودی خود مستحق دریافت مهریه خواهد بود اما در نکاح موقت مهر جزو ارکان اصلی آن بوده و اگر تعیین نگردد یا شرط به عدم تعیین و وجود آن کنند ازدواج موقت باطل است.
  • در نکاح دائم نفقه جزو ضروریات زندگی فرد بوده و در هر صورت مرد باید به زن نفقه دهد. اما در نکاح موقت زن اصولا نفقه ندارد مگر اینکه خلاف آن شرط شود.
  • در نکاح دائم ازدواج طرفین با طلاق خاتمه پیدا می‌کند و طلاق به دست زوج است و تشریفات خاصی هم برای طلاق وجود دارد. اما در نکاح موقت خاتمه و انحلال از طریق بذل مدت است و نیاز به تشریفاتی هم ندارد. ( بذل مدت به معنای منحل شدن حقوق مالی زوجه نیست. )
  • در نکاح دائم قطعا زن و مرد از هم ارث می‌برند و این یک قاعده آمره است. اما در نکاح موقت زوجین تحت هیچ شرایطی از یکدیگر ارث نمی‌برند.
  • عده زمان شرعی انتظار زن پس از طلاق یا وفات شوهر برای ازدواج مجدد است. در نکاح دائم زن برای طلاق یا فسخ نکاح خود، حدود سه ماه و در ازدواج موقت حدود ۴۵ روز باید عده نگه دارد.

محیا حق توس - بهترین وکیل مشهد

وکیل ازدواج و طلاق در مشهد

برای اطلاع از ممنوعیت ازدواج با برخی افراد اینجا کلیک نمایید.

نمونه دادخواست ازدواج بدون اجازه پدر

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: 

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب در تاریخ …………… با شماره شناسنامه …………….. صادره از ……………… متولد شده ام و در شرایط مناسبی از رشد سنی هستم و قصد ازدواج با آقای ……………….. را دارم .  نظر به اینکه آقای ………….. فرزند …………….. متولد ……………….. دارای مذهب ………………… و دارای مدرک تحصیلی ………………….… و مشغول به کار در …………………… هستند و با امضای شروط ضمن عقد ازدواج ، خواهان ازدواج دائم اینجانب با قبول مهریه …………………….. می باشند که از تمامی جهات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی تناسب و هماهنگی لازم را با بنده دارا می باشند و تحقیقات محلی لازم صورت گرفته از ایشان و خانواده شان نیز موید این مطلب می باشد .

با این حال ، با توجه به اینکه پدر بنده در سال های گذشته از مادرم جدا شده / غایب بوده و خبری از ایشان در دست نیست / بدون دلیل موجه و منطقی از دادن اجازه ازدواج به اینجانب خودداری می نمایند و همچنین جد پدری اینجانب نیز در قید حیات نیستند / از دادن اجازه ازدواج امتناع می کنند ؛  لذا با عنایت به مدارک تقدیم شده و همچنین با به استناد به شهادت شهود و طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی و از باب ” الْحاکِمُ وَلیُّ مَنْ لاوَلیَّ لَهُ ” ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر صدور اجازه ازدواج اینجانب بدون اذن و رضایت پدر را از محضر دادگاه محترم استدعا دارم .

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست اجازه ثبت ازدواج به علت خودداری ولی از اذن

عباس شفیعی وکیل در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به موراد ذکر شده در این مقاله ( انواع ازدواج در قانون ) ازدواج به منزله ی یک پدیده اجتماعی است که در بستر پیچیده‌ترین و حساس‌ترین روابط اجتماعی میان دو جنس مخالف برقرار می‌شود و به عنوان مقدمه و منشأ خانواده محسوب می‌گردد. همچنین یکی از مهمترین پدیده‌های اجتماعی – زیستی و فرهنگی مربوط به جامعه و انسان است. ازدواج برحسب ماهیت، نوع و انگیزه می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. از این رو امید است با توجه به نکاتی که بهترین وکیل خانواده در مشهد سعی داشته در اینجا بیان کند انتخابی مناسب و شایسته داشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی حقوقی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915