عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - محاربه و افساد فی الارض

جرم محاربه و افساد فی الارض به چه معناست

افساد فی الارض و یا مفسد فی الارض واژه هایی هستند که اکثر افراد کم و بیش با آن آشنایی نسبی دارند. اما برای اینکه بدانیم معنا و مفهوم حقوقی آن چیست و چه مجازاتی در پی دارد، نیازمند اطلاعات کاملتری هستیم. در ادامه برای برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جرم محاربه و افساد فی الارض با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا نکات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

محاربه و فساد فی الارض چیست؟

مطابق قانون هر فردی که برای ایجاد ترس و وحشت و البته سلب آزادی و امنیت مردم از اسلح سرد یا گرم استفاده کند، محارب و مفسد فی الارض شناخته می شود. پس هر زمان کسی برای جنگیدن یا حتی ترساندن دیگران و گرفتن جان، مال یا قدرت از دیگری از سلاح استفاده کند محارب و مفسد فی الارض بوده و مستحق مجازات نیز می باشد.

شرایط تحقق جرم افساد فی الارض

برای اینکه بتوان برای جرم افساد فی الارض مجازات در نظر گرفت و مجرم را محکوم کرد باید شرایطی رخ داده باشد. از جمله:

شخص جرایم علیه امنیت داخلی، نشر اکاذیب و اخلال در نظام اقتصادی کشور، جرایم علیه تمامیت جسمی افراد، احراق و تخریب، پخش کردن مواد سمی و میکروبی، تأسیس کردن مرکز فساد و فحشا و یا معاونت در این جرایم را به صورت گسترده و وسیع انجام دهد.

جرایم بالا به صورت وسیع حاصل شده باشد. یعنی واقعا در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد شده باشد و یا به عده‌ی زیادی آسیب وارد شود. همچنین فساد و فحشایی که مجرم تبلیغ کرده است، میان مردم رواج پیدا کند.

نکته: جرم محاربه و افساد فی الارض از جرایم مقید است. به این معنا که برای تحقق یافتن آن جرم، لازم است حتما نتیجه حاصل شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل افساد فی الارض در مشهد

با توجه به اینکه جرایم مربوط به فساد فی الارض یکی از مهم ترین جرایم کیفری محسوب می شوند و سخت ترین مجازات یعنی اعدام را در پی دارند، حضور یک وکیل خبره در این زمینه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا مجرمین این پرونده ها در صورت عدم اثبات بی گناهی مجازات بسیار سخت و سنگینی در انتظار مجرم خواهد بود. همچنین مجازات این نوع جرایم در دسته مجازات های تعزیری قرار داشته و قابل نخفیف نمی باشد. پس ذکر این دلایل گواه خوبی برای حضور یک وکیل افساد فی الارض در پرونده می باشد.

مجازات مفسد فی الارض

فصل نهم قانون مجازات اسلامی جدید، در ماده ۲۸۶ خود و تبصره آن در مورد این نوع جرایم تعیین تکلیف کرده است که به شرح زیر می باشد:

چنانچه فرد مجرم توسط قاضی رسیدگی کننده به پرونده احراز شود که قصد ایجاد اخلال گسترده در نظام کشور و نظم عمومی را داشته و به ایجاد نا امنی و اشاعه فحشا، در حد وسیع، پی ببرد، مجازات وی اعدام خواهد بود. اما در صورتی که یکی از این موراد توسط اضی احراز نشود و جرمی که فرد مرتکب شده با هیچ مجازات قانونی دیگری مطابقت نداشته باشد، به میزان نتیجه عمل مجرمانه اش به حبس تعزیری درجه پنج یا شش، یعنی، حبس بیش از دو تا پنج سال یا حبس بیش از ۶ ماه تا دو سال، محکوم خواهد شد.

عباس شفیعی بهترین وکیل محاربه در مشهد

مجازات معاونت در فساد فی الارض

وکیل خوب مشهد می گوید اگر کسی در انجام فعلی که عنصر مادی جرایم فساد فی الارض است به فرد دیگری به صورت وسیع کمک کند و جرم تحقق یافته باشد، معلون در جرم بوده و مانند خود شخص مفسد فی الارض اعدام خواهد شد.

نحوه اثبات جرم محاربه یا فساد فی الارض

  • یک بار اقرار به شرط آنکه اقرار کننده عاقل، بالغ و به قصد و اختیار باشد.
  • شهادت دو مرد عادل یکی دیگر از راه های ابات جرم است.
  • علم یقین آور قاضی یکی دیگر از راه های اثبات جرم محاربه یا فساد فی الارض خواهد بود.

دادگاه صالح به رسیدگی

مطابق ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا… به منظور مقابله با نظام امنیتی را دارد.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

نحوه شکایت و رسیدگی به افساد فی الارض

  • تنظیم شکواییه توسط شاکی خصوصی این جرم
  • ثبت و ارسال شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • حضور در دادگاه برای جلسه رسیدگی به پرونده
  • تشکیل پرونده پس از احراز وقوع جرم افساد فی الارض، توسط ضابطین قضایی یا پس از ثبت شکواییه این جرم، توسط شاکی خصوصی
  • در صورت اثبات مجرمیت، برای فرد حکم مجازات افساد فی الارض، صادر می گردد.
  • در صورت عدم اثبات مجرمیت نسبت به پرونده، قرار منع تعقیب، صادر شده و متهم، برائت، خواهد گرفت.

نمونه شکواییه محاربه

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که از سابقه‌داران معروف منطقه … می‌باشد ضمن مراجعه به درب منزل اینجانب و با در دست داشتن سلاح سرد (شمشیر، چاقو، قمه و …) اقدام به قدرت‌نمایی برای اینجانب و اعضای خانواده‌ام می‌نماید. حال نظر به‌مراتب یاد شده و با استناد به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل افساد فی الارض مشهد

نتیجه گیری

محاربه و افساد فی الارض جزو جرائم و گناهانی است که دارای مجازات خاص و معین شرعی بوده و به همین دلیل هم در حوزه حدود (مجازات هایی که کمیت و کیفیت آنها در شرع مشخص شده است) جای می گیرد. همچنین فساد فی الارض از جمله جرایمی است که علیه امنیت عمومی تحقق یافته و الهام گرفته از فقه اسلامی می باشد. به همین دلیل حضور وکیل افساد فی الارض در چنین جرایمی از بیشترین اهمیت برخوردار است. زیرا دانش و تجربه وکیل محاربه در این زمینه می تواند در حکم دادگاه بسیار موثر و تعیین کننده باشد. پس قبل از اقدام به هر عملی با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) در تماس بوده و راهنمایی های لازم را برای طی نمودن هر چه بهتر پرونده دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «جرم محاربه و افساد فی الارض به چه معناست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915