عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - خیانت در امانت

خیانت در امانت

هرکسی که امانتی به او سپرده می‌شود باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کند تا خیانتی در امانت نکرده باشد. زیرا خیانت در امانت علاوه بر این که از نظر حقوقی و قانونی جرم تلقی می‌شود، از منظر اجتماعی هم جلوه‌ی خوبی نخواهد داشت و مردم را نسبت به هم بی‌اعتماد می‌کند.

خیانت در امانت چیست؟

به گفته بهترین وکیل پایه بک دادگستری در مشهد خیانت در امانت به این معنی است که بزه دیده از جرم کسی است که مالی را بعنوان امانت نزد دیگری سپرده است. ولیکن شخص امین برخلاف این امانت و به ضرر مالک مال مورد امانی را تصاحب، استعمال، استفاده یا هر امر دیگری مینماید. این شکایت به معنای دادخواهی و تظلم خواهی شخصی است که بر مبنای اعتمادی که به طرف مقابلش داشته مالش را نزد وی سپرده است.

بهتر است بدانید که نتیجه حاصله از ارتکاب این نوع جرم نیز بسیار مهم است. یعنی ورود ضرر به مالک یا متصرف از موارد ضروری تحقق این جرم است. بنابراین اگر کسی مالی را که فاسدشدنی است، به امانت بگذارد و امانتدار برای جلوگیری از فساد و از بین رفتن مال، آن را بفروشد و پول آن را به امانتگذار تحویل دهد، مرتکب جرم مسئله خیانت در امانت نشده است، زیرا نه تنها ضرری به امانت‌گذار وارد نکرده بلکه از ورود ضرر به او نیز جلوگیری کرده است.

ضمن اینکه در این مسئله، شروع به جرم تنها زمانی قابل مجازات است که اقدامات صورت‌ گرفته جرم مستقلی را تشکیل دهد. به همین دلیل برای شروع به جرم مسئله خیانت در امانت در قانون مطلبی به چشم نمی‌خورد اما در مورد برخی جرایم صراحت قانونی وجود دارد.

عباس شفیعی وکیل خیانت در امانت

عوامل جرم خیانت در امانت

  • استعمال: مال امانی را برای خود استفاده کند.
  • تصاحب: مال امانی را تصاحب کند.
  • اتلاف: مال امانی را به هر طریقی از بین ببرد.
  • مفقود کردن: مال امانی را مخفی کند و مالک نتواند به آن دستیابی داشته باشد.

نکته: هم هر عملی باید سه رکن اصلی ( رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی )داشته باشد تا از نظر قانون، جرم شناخته شود.

نکات مهم خیانت در امانت 

  • در قانون مجازات اسلامی، خیانت در امانت دارای دو جنبه جرم می باشد و حتی اگر شاکی پرونده، رضایت دهد، مجرم باید مجازات جنبه عمومی جرم را طی کند.
  • ارتکاب جرم می تواند به وسیله شخص حقیقی و یا حقوقی انجام شود.
  • این جرم هم مانند سایر جرایم با ادله ی معمول مانند: شهادت، اقرار، سند و علم قاضی به اثبات می رسد.
  • مرجع زیرصلاح برای این نوع جرم مانند سایر جرایم عمومی در مرحله تحقیق و تعقیب دادسرای عمومی و در مرحله رسیدگی و صدور حکم، دادگاه کیفری است.
  • اگر شخصی مالی را که به امانت به او سپرده شده است را سهوا تلف نماید، این عمل جرم نیست ولی مسئول جبران خسارت وارده در صورت تقصیر می باشد.
  • اگر کارمند دولت صرفا از اموال دولتی استفاده غیر قانونی و یا شخصی نماید، جرم است و به نوعی در اموال سپرده شده به وی خیانت در امانت کرده است.
  • اختلاس همان خیانت در امانت است اما فقط مختص کارکنان دولت است و خیانت غیر کارمند اختلاس محسوب نمی شود.

نکته: مال امانی باید توسط مالک یا متصرف قانونی (نماینده مالک) به امین سپرده شود. یعنی اگر توسط شخصی غیر از مالک مثلا دزد، به فرد دیگر سپرده شود، امانت معنایی ندارد.

وکیل خیانت در امانت مشهد

تفاوت خیانت در امانت با کلاهبرداری

جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری ۳ تفاوت با یکدیگر دارند که به طور خلاصه عبارتند از:

  1. در خیانت اخذ مال در نتیجه تحویل مال توسط مالک در کمال رضایت واقعی او به قصد امانت سپردن واقع می شود. اما کلاهبرداری مشتمل بر اغفال و فریب قربانی و صحنه سازی متقلبانه جهت تحصیل مال غیر است.
  2. عنصر مادی خیانت پس از اخذ مال از مالک واقع می شود اما در کلاهبرداری عنصر مادی با اخذ مال از غیر در نتیجه مانور متقلبانه کامل می شود.
  3. در خیانت، صرف اضرار مالک کافی است اعم از اینکه خائن نفع برنده باشد یا نباشد. اما در کلاهبرداری خصوصاً از لحاظ شرط نتیجه، اضرار به غیر به همراه بهره وری مرتکب یا شخص مورد نظر او واقع می شود. بنابراین بهره وری کلاهبردار شرط وقوع جرم است.

مجازات خیانت در امانت

خیانت در امانت با توجه به لطمه ای که به اعتماد عمومی وارد می کند. و بنا به مصلحت جامعه و حفظ نظم عمومی از جمله جرائم غیر قابل گذشت تلقی می گردد و جنبه ی عمومی جرم بر جنبه ی خصوصی آن غالب است. از این رو با رضایت شاکی رسیدگی به جرم متوقف نمی شود و رضایت و گذشت شاکی صرفا می تواند از جهات تخفیف در مجازات به شمار آید. اما می توان به طور کلی اینگونه بیان کرد که خیانت در امانت از جمله جرائم کیفری محسوب می­شود و در صورت اثبات، مجرم به زندان از ۳ تا ۱۸ ماه حبس، بنا بر میزان جرم محکوم می شود. همچنین اگر مجرم، مرتکب جرایم دیگری نیز شده باشد و اصطلاحاً وضعیت وی شامل تعدد جرم شود، قاضی می تواند برای خائن مدت زمان بیشتری را جهت مجازات تعیین نماید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

وکیل اثبات خیانت در امانت مشهد

نمونه دادخواست خیانت در امانت

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ……….

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب مطابق با صورتجلسه تنظیمی پیوست اقدام به تحویل ۱ فقره چک به شماره ………. به مبلغ ……….. عهده ی بانک به عنوان ضمانت به مشتکی عنهم نمودم و توافق گردید در صورت پرداخت مبلغ مقبوض از نامبرده اصل چک امانی به اینجانب مسترد می گردد اما متاسفانه مشتکی عنهم علی رغم دریافت مبلغ اقدام به وصول چک ذکر شده نموده علی ایحال و با در نظر گرفتن اینکه اقدامات مشتکی عنهم دارای وصف مجرمانه است لذا تقاضای تعقیب و رسیدگی را از آن عالی مقام خواستارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکوائیه خیانت در امانت

عباس شفیعی وکیل حقوقی در مشهد

نتیجه گیری

همانطور که ذکر شد دعاوی خیانت در امانت بر اساس مال امانی­ ای که به امانت داده شده است متفاوت اند. و از این رو احکام مربوط به آنان نیز متفاوت خواهد بود. از این رو وکیل باسابقه در این زمینه می تواند با دقت و تخصص و تجربه کافی، ارکان و شرایط جرم خیانت در امانت را بشکل مدون برای قاضی تشریح و او را توجیه کند. و ضمناً در وقت مناسب نسبت به طرح دعوای خسارت جرم برای استرداد اموال و توقیف اموال مجرم اقدام نماید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915