عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شرایط ازدواج غیر حضوری

شرایط ازدواج غیر حضوری

ازدواج غیر حضوری می‌تواند یک راه حل مناسب برای زوجینی باشد که به دلیل شرایط خاص نمی‌توانند به صورت حضوری ازدواج کنند. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری برای ازدواج غیر حضوری، باید تمام جوانب شرعی، قانونی و اجتماعی این موضوع را به دقت بررسی کرده و سپس اقدام به این عمل نمود. از این رو عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد قصد دارد این مطلب را به شرایط ازدواج غیر حضوری اختصاص داده و نکاتی را در این باره، در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. از این رو تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

ازدواج غیر حضوری چیست؟

ازدواج غیر حضوری به ازدواجی گفته می‌شود که در آن زوجین در یک مکان حضور ندارند و از طریق روش‌های ارتباط از راه دور مانند تماس تصویری، صوتی یا حتی متنی، صیغه عقد را جاری می‌کنند. از این رو در ایران، از نظر شرعی و قانونی، ازدواج غیر حضوری در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد، صحیح است:

  • صیغه عقد توسط یک فرد معتمد و عادل که به عنوان وکیل از طرف زوجین تعیین شده است، جاری شود.
  • زوجین صدای یکدیگر را به طور واضح و بدون هیچ گونه مشکلی بشنوند.
  • بین ایجاب و قبول فاصله زمانی زیادی نباشد.
  • شرایط صحت عقد نکاح، مانند رضایت زوجین، مهریه و … رعایت شده باشد.

عباس شفیعی وکیل ازدواج مشهد

مزایای ازدواج غیر حضوری

  • امکان ازدواج برای افرادی که به دلیل دوری مسافت، ناتوانی جسمی یا سایر شرایط نمی‌توانند به صورت حضوری ازدواج کنند.
  • کاهش هزینه‌های مربوط به برگزاری مراسم ازدواج
  • صرفه‌جویی در زمان

معایب ازدواج غیر حضوری

  • احتمال سوء استفاده از این روش توسط افراد سودجو
  • ایجاد مشکلاتی در زمینه اثبات زوجیت
  • از دست دادن برخی از تجربیات و احساسات مربوط به ازدواج حضوری

نکته: در حال حاضر، در ایران فقط ثبت ازدواج دائم به صورت غیر حضوری امکان‌پذیر است و ثبت ازدواج موقت به صورت غیر حضوری مجاز نیست.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: شرایط ازدواج غیر حضوری

آثار مالی ازدواج غیر حضوری

آثار مالی ازدواج غیر حضوری، مانند هر نوع ازدواج دیگری، به عوامل مختلفی از جمله نوع ازدواج (دائم یا موقت)، قوانین کشور محل اقامت زوجین، شرایط و توافقات بین زوجین و … بستگی دارد. اما با این حال، می‌توان گفت که ازدواج غیر حضوری می‌تواند از نظر مالی، هم مزایایی داشته باشد و هم معایبی. البته در نهایت اینکه ازدواج غیر حضوری از نظر مالی برای شما مفید باشد یا خیر، به شرایط و موقعیت خاص شما و همسرتان بستگی دارد. از این رو قبل از تصمیم‌گیری برای ازدواج غیر حضوری، حتماً تمام جوانب مالی این موضوع را به دقت بررسی کرده و بعد اقدام به این نوع ازدواج کنید.

وکیل ازدواج غیرحضوری مشهد

آثار غیرمالی ازدواج غیر حضوری

ازدواج غیر حضوری علاوه بر آثار مالی مانند هر نوع ازدواج دیگری، می‌تواند آثار غیرمالی متعددی بر زوجین داشته باشد. برخی از این آثار عبارتند از:

  • آثار عاطفی و روانی مانند احساس تنهایی و انزوا، مشکلات در ایجاد صمیمیت، افزایش اضطراب و استرس، احساس حسادت و ناامنی و … داشته باشد.
  • آثار اجتماعی مانند مشکلات در معرفی همسر به خانواده و دوستان، فشارهای اجتماعی، مشکلات در ادغام با خانواده همسر و … داشته باشد.
  • آثار حقوقی مانند مسائل مربوط به حضانت فرزند، مسائل مربوط به طلاق و … داشته باشد.

بهترین وکیل خانواده مشهد

نحوه ثبت ازدواج غیر حضوری

ثبت ازدواج غیر حضوری در ایران به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • ثبت در دفاتر اسناد رسمی: در این روش، زوجین باید به صورت جداگانه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و وکالت خود را به فرد مورد اعتمادشان برای جاری کردن صیغه عقد و ثبت آن در دفترخانه بدهند.
  • ثبت در سفارتخانه یا کنسولگری: اگر یکی از زوجین در خارج از کشور باشد، می‌تواند به سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کند و وکالت خود را برای جاری کردن صیغه عقد و ثبت آن در ایران به فرد مورد اعتمادش بدهد.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

در این مطلب می خوانید: شرایط ازدواج غیر حضوری

برای اطلاع از نحوه ثبت ازدواج رسمی برای افراد خارج از کشور روی متن کلیک کنید.

نمونه دادخواست ثبت ازدواج غیرحضوری

دادگاه عمومی خانواده مجتمع قضایی ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ………. و ………. با رضایت کامل و آزادانه قصد ازدواج با یکدیگر را داریم. لکن به دلیل …………………………………. امکان حضور در دفترخانه و ثبت ازدواج به صورت حضوری برای ما میسر نیست. لذا با توجه به اینکه از نظر شرعی و قانونی، ازدواج غیر حضوری با رعایت شرایط خاص، مجاز است، تقاضای ثبت ازدواج غیر حضوری خود را از آن مقام محترم دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق ذکر شد می توان گفت که خواندن عقد به صورت غیر حضوری زمانی صحیح است که تمام شرایط صحت نکاح وجود داشته باشد. از این رو توصیه می شود برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص خانواده مشورت کرده و راهنمایی های لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915