عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - طلاق توافقی در قانون

طلاق توافقی در قانون

در طلاق بدنبال مقصر نگردید و انگشت اتهام را به طرف کسی نشانه نروید؛ تلاش کنید بدون کمترین تنش و رویاروئی این پروسه را به پایان برسانید. زیرا یک پایان دردناک بهتر از دردی بی پایان است. از این رو با وجود تسریع در روند رسیدگی و به صرقه بودن هزینه طلاق توافقی در ادامه با این مقاله ی طلاق توافقی در قانون همراهمان باشید تا دانستنی های مهم در این مورد را بدانید. زیرا در طلاق توافقی، توافق زوجین با یکدیگر مبنی بر جدایی است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از انواع طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش با یکدیگر تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترکشان پایان بدهند. در این نوع طلاق هر دو طرف در مورد کلیه حق و حقوق های مالی و غیر مالی قانونی شامل مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، حضانت و ملاقات فرزند  توافق کرده و با تفاهم از هم جدا می‌شوند. این توافق از نظر دادگاه قابل قبول و معتبر خواهد بود.

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد، در طلاق توافقی از نزاع و درگیری بین طرفین کاسته شده و وقت کمتری از آن‌ها در دادگاه تلف می شود. به همین دلیل در حال حاضر یکی از ساده‌ترین و کم دردسرترین انواع طلاق محسوب می شود. اما نکته قابل توجه این است که اگر یکی از زوجین اختلافی در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و … داشته باشد امکان صدور رای توافقی وجود نخواهد داشت.

نکته: برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می کنند در طلاق توافقی حتما لازم نیست زن مهریه خود را ببخشد و از حق و حقوق قانونی خود چشم پوشی کند، بلکه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد معتبر است.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

طلاق توافقی در دوران عقد

اگر در دوران عقد عدم نزدیکی زوجین ثابت شود، در صورت وجود بکارت مهریه نصف خواهد شد چه از نوع طلاق توافقی و چه انواع طلاق دیگر. ولی اگر زوجین توافقات دیگری باهم کرده باشند این موضوع می‌تواند تغییر پیدا کند. به عنوان مثال زوجه میتواند در قبال طلاق توافقی مهریه خود را بذل و بخشش کند. همینطور اگر زوجه دوشیزه و باکره باشد بعد از اینکه طلاق ثبت شد زوجه حق رجوع به مهریه خود را ندارد و … .

مراحل طلاق توافقی

  • مشاوره اجباری
  • تقدیم دادخواست
  • تعیین وقت دادرسی
  • حضور در جلسه دادگاه
  • مشاوره در دادگاه
  • احراز باردار بودن یا نبودن زوجه
  • حضور مجدد در دادگاه
  • مراجعه به محضر و دفتر طلاق 

به گفته وکیل مشهد قانون جدید طلاق توافقی برای آن است تا از طریق الزامی نمودن مشاوره قبل از طلاق، طرفین طلاق را از عواقب و آثار طلاق و مضرات آن آگاه سازد. همچنین قانون گذار با درنظر گرفتن این نکته که امکان دارد طرفین پس از گذشت مدتی بنابردلایلی مانند احساس پشیمانی و رجوع به زندگی مشترک یا حتی به دلیل  عدم رضایت به توافقات مالی صورت گرفته تصمیم به بازگشت بگیرند. بنابراین گواهی عدم امکان سازش صادر شده از سوی دادگاه تا ۶ ماه مهلت دارد. بنابراین طرفین نکاح می توانند حتی پس از صادر شدن گواهی عدم اماکن سازش تا ۶ ماه از تصمیم خود رجوع نمایند.

نکته: مشاوره هایی که پیش از طلاق صورت می گیرد تاثیر مستقیم بر روی روند و درصد طلاق دارد و می تواند تنش ها و مشکلات موجود بین زوجین را حل و فصل نماید.

فواید طلاق توافقی

  • زمان صدور رای طلاق کوتاه می‌باشد.
  • عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگاه خانواده.
  • کاهش اختلاف و تنش و همچنین درگیری میان زوجین و خانواده آن‌ها.
  • جلوگیری از رفت و آمد مداوم زوجین به دادگاه.
  • کاهش خاطرات منفی برای زوجین و فرزندان آن‌ها.

وکیل طلاق توافقی در مشهد

در ادامه بخوانید: طلاق توافقی در قانون

مضرات طلاق توافقی

  • زوجین با اختلافات و مشکلات جزئی و قابل حل با فکر کردن به راحتی طلاق توافقی از تن دادن به یاد گرفتن مهارت زندگی شانه خالی می کنند.
  • روند سریع مراحل طلاق و عدم وجود فرصتی برای ارزیابی مجدد تصمیم گیری.
  • آسیب ‌های شدید روحی و روانی به زوجین و خصوصاً فرزندان.
  • عدم آمادگی زوجین برای جدایی و پایان دادن به زندگی متاهلی 
  • و … 

بذل مهریه چیست؟

بخشیدن مهریه در ازای طلاق را بذل مهریه می‌گویند. بذل مهریه در طلاق های خلع و مبارات انجام می‌شود.خلع و مبارات هم دو نوع طلاق توافقی هستند که در آن زن با دادن مالی به شوهر از وی طلاق می گیرد البته زن این اختیار را کماکان دارد که بعد از طلاق توافقی تا زمانی که در عده طلاق است رجوع به مهریه نماید یعنی مهریه ای را که بذل کرده طلب کند .

اذن پدر در طلاق توافقی

اذن پدر دختر در طلاق توافقی الزامی نیست. چنانچه دختر غیر باکره باشد، ولایت پدر ساقط می‌گردد. همچنین قانون در مورد طلاق دختر باکره ساکت است. به عبارت بهتر، هیچ ماده قانونی که تصریح نماید، برای طلاق دختر باکره اذن پدر لازم است، وجود ندارد. بنابراین در این نوع طلاق، به هیج عنوان اذن پدر الزامی نیست. البته برخی از دفترخانه های طلاق و ازدواج به جهت رعایت مصلحت و یا جلوگیری از اختلاف و یا ایجاد مانع برای ثبت طلاق ممکن است که از زوجین بخواهند که برای ثبت طلاق توافقی حتما پدر دختر حضور داشته باشد. اما این موضوع وجاهت قانونی ندارد و چنانچه زوجین به دفتر دیگری مراجعه کنند، می‌توانند طلاق خود را ثبت کنند.

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی به شرح زیر است:

  • هزینه ۵ جلسه مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق ( برای ۲ نفر ۱۰۴ هزارتومان که جمعاً ۵۲۰ هزار تومان )
  •  هزینه دادرسی ( حدود ۱۵۰ هزارتومان )
  • حق الوکاله وکیل طلاق توافقی ( توافقی میان وکیل و موکل )
  • هزینه دفترخانه طلاق ( حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان )

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

مدارک لازم برای طلاق توافقی

ارائه دادخواست طلاق توافقی و رسیدگی به آن از سوی دادگاه خانواده مانند هر دادخواست دیگری، مستلزم ارائه مدارک لازم قانونی بوده، به نحوی که در صورت فراهم نبودن مدارک لازم برای طلاق توافقی، ارجاع دادخواست از دفتر خدمات قضایی به دادگاه امکان پذیر نبوده و در صورت ارجاع، آن دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات برگردانده می شود.

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی
  • توافق نامه مبنی بر توافق زوجین بر سر مهریه

بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: یکی از شرایط طلاق توافقی این است که در مراحل طلاق توافقی صورتیکه زوجین در دوران نامزدی طلاق بگیرند و زوجه باکره باشد، آن‌ها پس از ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال می توانند برای دریافت شناسنامه جدیدی که نام همسر سابق در آن درج نشده باشد تقاضا دهند.

مدت زمان طلاق توافقی

همانطور که در بالا توضیح داده شد این طلاق نسبت به اقسام دیگر طلاق رویه سریع‌تری خواهد داشت؛ چرا که بر سر مسائل اساسی توافق وجود دارد و دادگاه نیز تا حد امکان برای دادن حکم، وسواس به خرج نمی‌دهد؛ امّا با توجه به اجباری بودن جلسات مشاوره پیش از جدایی، معمولا روند دریافت حکم طلاق توافقی، ۴۵ روز طول خواهد کشید.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

نمونه دادخواست طلاق توافقی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای طلاق توافقی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه …….

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره ……. دفتر خانه ……. در شر ……. در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم ولی به دلیل اختلافات فی ما بین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که ۳۱۴ سکه بهار آزادی می باشد ۲۱۴ سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می شود و زوج قبول بذل دارد و ۱۱۰ سکه باقی مانده به صورت ماهانه دو سکه پرداخت می گردد. فرزند مشترک دختر ۵ ساله در حضانت مادر (زوجه) است و نفقه ایشان ماهانه چهارصد هزار تومان برعهده زوج می باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی در مشهد

نتیجه گیری

با توجه نکات ذکر شده در این مقاله ( طلاق توافقی در قانون ) رسالت طلاق توافقی در این است زمانی که زوجین به هیچ عنوان امکان سازش در بین آن ها وجود ندارد و دلایل جدی و توجیه پذیری را برای پایان دادن به زندگی مشترک خود دارند، گزینه طلاق توافقی پیش روی آن ها قرار داشته باشد تا بیشر از این در جریان کش مکش های دادرسی طلاق غیر توافقی به روح و روان و اعتبار آن ها لطمه وارد نشود و اگر فرزندی در این میان وجود دارد در اثر نزاع های احتمالی طلاق عادی آسیب روحی نبینند. همچنین بهترین تصمیم قبل از انجام هر توافقی، مشورت با وکیل طلاق توافقی است. وکیل خانواده می تواند در زمینه تنظیم دقیق و حقوقی طلاق توافقی و مهریه کمک شایانی به زوجین نماید که در آینده به بن بست بر نخورند و حقوق هر دو طرف توافقنامه مد نظر قرار گیرد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915