عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه فرزند بعد از طلاق

نفقه فرزند بعد از طلاق

پرداخت نفقه فرزند مشترک حاصل از یک زندگی میان زوجین از جمله حقوق مالی است که هنگام جدایی بایستی تعیین تکلیف شود. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد همراه شوید تا اطلاعات مهمی درباره نفقه فرزند بعد از طلاق بدست آورید.

نفقه فرزند چیست؟

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که نفقه در شرع، تأمین مخارج متعارف و معمول زندگی بوده و پرداخت آن بر فرد تعیین شده از طرف دادگاه واجب است. حال بر اساس قانون خانواده مخارج کودک جزو مسئولیت‌های مالی پدر و طبق ماده ۱۹۹۹ قانون مدنی تأمین و پرداخت آن بر عهده او است.

بنابراین اگر حضانت طفل به پدر واگذار شده باشد، قطعا پرداخت نفقه بر عهده او است. همچنین در شرایطی که دادگاه حضانت را به مادر داده باشد، باز هم نفقه بر عهده پدر بوده و بایستی پرداخت نماید. از این رو نفقه فرزند دختر تا زمان ازدواج با پدر است. پدر مکلف به تامین هزینه ها و پرداخت نفقه تا زمان عقد نکاح به فرزند دختر خود می باشد. از طرفی هم نفقه فرزند پسر تا سن ۱۸ سالگی با پدر است. زیرا اتمام تحصیل فرزند پسر در این سن بوده و وی می تواند برای خود شغل مناسب انتخاب نماید. در واقع تا زمان ادامه تحصیل و عدم توانایی برای داشتن شغل، فرزند پسر می تواند نفقه دریافت نماید.

عباس شفیعی وکیل نفقه کیفری مشهد

شرایط پرداخت نفقه

اولین شرط دریافت نفقه اثبات نسب فرزند است. پس از آن استطاعت و توانایی مالی نفقه دهنده در نظر گرفته می شود. زیرا در میزان نفقه تاثیرگذار است.

نکته: فرزند اعم از فرزند نسبی یا فرزند خوانده، فرزند نامشروع و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی واجب النفقه هستند.

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

در قانون پیش بینی شده است که اگر پدری با داشتن امکانات مالی از پرداخت نفقه فرزندانش خودداری کند، این مساله بار کیفری دارد و فرزندان یا فردی که مسئولیت سرپرستی و نگهداری فرزندان را به عهده دارد، می تواند علیه او در این رابطه به دادگاه شکایت کند. زیرا در صورتی که پدر مستطیع باشد و نفقه فرزند خود را پرداخت نکند، قانونگذار تا ۶ ماه حبس را برای پدر در نظر خواهد گرفت.

نکته: یکی از مهم‌ترین تفاوت ها بین نفقه فرزند و زن این است که زن این اختیار را دارد تا درخواست نفقه گذشته خود را هم مطرح کند. اما فرزند چنین حقی را نداشته و تنها پرداخت نفقه از زمانی که دادخواست تنظیم شده تعیین می‌شود.

عباس شفیعی وکیل نفقه حقوقی کیفری مشهد

وکیل مطالبه نفقه فرزند

مسلماً هر وکیل با توجه به تعاریف قانونگذار و دفاعیات مستدل و مدارکی که بدست آمده است، میتواند جهت اثبات نفقه فرزند از طریق محاکم وارد عمل شود. پس در صورت پرداخت نکردن نفقه فرزند توسط پدر، بهترین اقدام مراجعه به یک وکیل متخصص در این زمینه ( عباس شفیعی ) است. تا ایشان با تجربه و دانشی که دارد، آسان ترین راه را پیش گرفته و در کمترین زمان پرونده را به نتیجه برساند. زیرا عدم تنظیم صحیح دادخواست و تشخیص مرجع صالح جهت رسیدگی به موضوع پرونده ممکن است ماهها باعث سردرگمی مراجعین به دادگستری باشد.

شما عزیزان به صورت ۲۴ ساعته می تواند از خدمات مشاوره بهترین وکیل خانواده در مشهد ( عباس شفیعی ) از طریق شماره های موجود در سایت استفاده نمایید.

در ادامه بخوانید: نفقه فرزند بعد از طلاق

تعیین میزان نفقه فرزندان

معمولا دادگاه ها برای تعیین میزان نفقه فرزند، موضوع را به کارشناسان مربوطه ارجاع داده تا مطابق با شرایط زندگی، توانایی مالی فرد پرداخت کننده نفقه و مخارج متعارف فرزند که شامل مسکن، پوشاک، غذا و هزینه درمان است، مبلغی را تعیین نماید.

نکته: اگر پدر فوت شود یا اینکه استطاعت مالی برای پرداخت نفقه را نداشته باشد، پرداخت نفقه به ترتیب به عهده مادر، پدربزرگ پدری، مادر، مادربزرگ پدری و پس از آن به عهده هم مادربزرگ مادری و پدربزرگ مادری است. البته تکلیف پرداخت نفقه به ترتیب مقرر به زنده بودن و داشتن استطاعت مالی مکلفین می باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه فرزند بعد از طلاق

عباس شفیعی وکیل نفقه فرزند مشهد

نحوه مطالبه نفقه فرزند

مطالبه نفقه فرزند به دو صورت ممکن است:

  • طرح دعوا به صورت مستقل توسط خود فرزند: برای درخواست مطالبه نفقه فرزند توسط خودش لازم است که وی بالغ و رشید باشد.
  • طرح دعوا توسط مادر: اگر طفل تحت حضانت مادر باشد، او می تواند به طرفیت منفق (پدر یا جد پدری) به نمایندگی از فرزند خود طرح دعوا نماید.

نکته: در مورد دادخواست مطالبه نفقه و مراحل شکایت لازم است بدانید که دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر، باید در دفاتر خدمات قضایی، ثبت و تنظیم شود. سپس، دفاتر خدمات قضایی با بررسی میزان خواسته، آن را به مرجع صالح قضایی ارجاع می دهند. مرجع صالح برای رسیدگی به خواسته کمتر از ۲۰ میلیون تومان، شورای حل اختلاف و خواسته بیشتر از ۲۰ میلیون تومان، دادگاه خانواده می باشد.

نمونه دادخواست نفقه فرزند

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

با سلام و احترام به استحضار می رساند: موکله به استناد کپی مصدق عقدنامه شماره ……….. مورخ …………… به عقد دایمی خوانده آقای ……… در آمده که ماحصل این ازدواج یک فرزند دختر ۵ ساله می باشد که مطابق قانون تا سن ۷ سالگی حضانت وی با مادر می باشد و در حال حاضر با موکله در خانه پدری زندگی می نماید و هزینه های زندگی ایشان را پدرش پرداخت می نماید، نظر به اینکه طبق ماده ۱۱۹۹ نفقه اولاد بر عهده پدر می باشد و خوانده از پرداخت استنکاف و خودداری می نماید، فلذا با تقدیم این دادخواست رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه فرزند با جلب نظر کارشناس و کلیه خسارات و هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه فرزند مشهد

نتیجه گیری

بعد از طلاق والدین موضوع حضانت و پرداخت نفقه فرزند مشترک یکی از مسائلی است که باید در مورد آن تصمیم درستی گرفته شود. به همین دلیل اگر والدین در این مورد ( نفقه فرزند بعد از طلاق ) به توافقی نرسند تعیین تکلیف حضانت، تعیین میزان نفقه فرزند و نحوه پرداخت نفقه فرزند برعهده دادگاه می باشد. حال با توجه به این گفته اگر پرونده ای دارید که نیاز به پیگیری تخصصی توسط بهترین وکیل را می طلبد، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر وکالت عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد تماس گرفته و تقاضای دریافت وقت مشاوره نمایید. ایشان در کنار دانش و آگاهی با تجاربی که در این سالیان بدست آورده اند، می توانند در کمترین زمان ممکن پرونده شما را به نتیجه مطلوب برسانند.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915