عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وکیل مطالبه دیه

وکیل مطالبه دیه

اگر فردی به شخص دیگری ضرری برساند، مسول جبران آن خواهد بود. به همین دلیل یکی از مهم ترین بخش هایی که در مباحث جزایی به آن پرداخته می شود، دیه است. بهترین وکیل مطالبه دیه در این مطلب سعی دارد نکات مهم پیرامون دیه را بیان کند، پس تا انتهای مطلب نیر همراهمان باشید.

دیه چیست؟

دیه مقدار مال تعیین شده در شرع مقدس برای جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در جرایمی است که به هر دلیلی قصاص ندارد.

دیه بر دو قسم است:

  • دیه مقدر: این نوع دیه در شرع تعیین شده است. پس قانونگذار آن را طبق آنچه در شرع آمده، در قانون مجازات اسلامی تصریح کرده است.
  • ارش: این نوع دیه در شرع پیش بینی نشده و قاضی با توجه به نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت با در نظر گرفتن دیه مقدر و توسط نظر کارشناسان میزان آن را تعیین می کند.

بهترین وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی )

نحوه محاسبه دیه

مطابق با عرف و شرایط روز میزان دیه سنجیده می شود. همچنین تعیین مبلغ دیه به برخی عوامل بستگی دارد. از جمله:

  •  نوع صدمه
  • جنسیت شخص آسیب دیده
  • زمان و مکان ارتکاب جرم

نکته: طبق شرایطی خاص دیه در ماه های ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب یک سوم افزایش پیدا می کند. پس این یک باور غلط است که دیه در ماه های حرام دو برابر می شود.

مراحل دریافت دیه

برای دریافت دیه بایستی مراحل نام برده در ادامه را طی نمود:

  1. تنظیم شکایت کیفری
  2. مراجعه به دادسرا و پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی
  3. اثبات ایراد جنایت عمدی و شبه عمدی با ادله قانونی

نکته: از اقرار، شهادت، قسامه، سوگند و علم قاضی می توان به عنوان ادله اثبات در امور کیفری نام برد. البته راه اثبات دیه محدود به موارد مذکور در قانون نمی باشد. هر مدرک دیگری که از نظر دادگاه بتواند مورد استناد قرار بگیرد نیز معتبر است. مانند گزارش پزشک معتمد دادگاه، پزشکی قانونی و یا گزارش پلیس و نتیجه ی بازجویی از مظنونین می تواند در روند و نتیجه رسیدگی به پرونده و همچنین اثبات دعوی نیز تاثیرگذار باشد.

بهترین وکیل دیه مشهد ( عباس شفیعی )

پرداخت کنندگان دیه

وکیل دیه در مشهد می گوید: جنایت رخ داده ای که دیه به آن تعلق گرفته اعم از قتل یا ضرب و جرح عمدی و یا شبه عمدی، فرد ضارب یا قاتل بایستی دیه را پرداخت کند. چنانچه جرم توسط فرد نابالغ و یا مجنونی رخ داده باشد، در صورت اثبات، عاقله آن ها موظف به پرداخت دیه هستند. زیرا در صورتی که این افراد مرتکب قتل یا ضرب و جرح عمدی یا شبه عمدی شوند، خطای محض انجام داده اند.

نکته: عاقله به معنی نگهدارنده بوده و به خویشاوندان مسول پرداخت دیه در جرم های قتل یا خطای محض گفته می شود. از این رو  بستگان ذکور نسبی پدر و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث به طوری که همه کسانی که حین الفوت می‌توانند ارث ببرند به صورت مساوی عهده‌دار پرداخت دیه خواهند بود.

وکیل مطالبه دیه

با توجه به اینکه پرونده های کیفری مرتبط با دیه پیچیدگی های زیادی دارد، دریافت مشاوره از یک وکیل خبره در این زمینه قبل از هر اقدامی نیاز اولیه و اساسی برای پیشبرد هدف خواهد بود. زیرا یک وکیل دیه خوب با تخصص، دانش و اشرافی که بر این نوع پرونده ها دارد، می تواند در کمترین زمان ممکن پرونده را به نتیجه رسانده و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری به عمل می آورد. زیرا تقدیم شکواییه کیفری بایستی همراه با منضمات و ارائه ادله محکمه پسند و مدارک لازم باشد. پس در صورت نیاز با دفتر وکالت بهترین وکیل کیفری در مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد ( عباس شفیعی )

مهلت پرداخت دیه

به طور کلی می توان گفت که نسبت به شرایط برای پرداخت دیه زمان تعیین می شود. البته این را هم بایستی گفت که طرفین دعوا این امکان را دارند که با توافق یکدیگر ترتیب دیگری را اتخاذ کنند. ناگفته نماند که مدت های مقرر از زمان وقوع جنایت محسابه می شود نه از زمان درخواست دیه از دادگاه و یا از زمان صدور حکم، و به قرار زیر هستند:

در جرایم محض غیر عمد: مبلغ باید در طول سه سال قمری پرداخت شود. به این ترتیب که در هر سال میزان یک سوم تسویه می گردد.
در جرایم شبه عمد: مطالبه دیه طی دو سال قمری و هر سال نیمی از آن پرداخت می شود.
در جرایم عمدی: کلیه مبلغ باید طی یک سال قمری پرداخت شود.

نکته: با وجود تقسیم بندی ها پرداخت کننده می تواند در صورت تمکن مالی قبل از موعد مقرر تمامی مبلغ دیه را پرداخت کند. همچنین در صورت عدم تمکن مالی در جرائم غیر عمد و خطای محض امکان تقسیط دیه وجود دارد. اما در جرائم عمدی امکان تقسیط دیه وجود ندارد.

نمونه متن شکواییه مطالبه دیه

احتراماً به استحضار می رساند وفق مدارک پیوست فرزند اینجانب …… در تاریخ ……. در جاده ……. در حال تردد با موتور سیکلت بوده که متأسفانه به علت تصادف با خودرو پراید فوت می نمایند و راننده مقصر نیز متواری می گردد.
لذا با عنایت به اینکه وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث و حوادث راننده می باشد و برابر قرارداد بیمه فوق باید از محل آن دیه پرداخت گردد، لذا تقاضای محکومیت شرکت بیمه ….. و صندوق تامین خسارت های بدنی به ایفا تعهدات قراردادی و قانونی مبنی بر پرداخت دیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل دیه مشهد ( عباس شفیعی )

نتیجه گیری

با توجه به این که شرایط مطالبه دیه بر اساس جنایت رخ داده و با امعان به قرائن و اوضاع و احوال هر پرونده کاملا متفاوت است، نمی توان یک روش کلی برای مطالبه دیه تعیین کرد. پس بهترین کار مراجعه به وکیل کیفری خوب برای دریافت مشاوره های لازم نیز می باشد. زیرا وکیل مطالبه دیه با تجربه ای که در زمینه هدایت و پیگیری دعاوی مطالبه دیه دارد، می تواند شما را به خوبی هدایت کند. در این راستا برای دریافت آگاهی بیشتر از شرایط مطالبه دیه می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با بهترین وکیل دیه در مشهد  تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915