عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - بررسی حقوقی و قانونی عقد آریایی

بررسی حقوقی و قانونی عقد آریایی

در بررسی حقوقی و قانونی عقد آریایی نکاتی وجود دارد که توصیه می شود برای اطلاع از آنها در ادامه با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد همراه شوید.

عقد آریایی چیست؟

عقد آریایی نوعی مراسم نمادین ازدواج است که در سال‌های اخیر در بین برخی از زوج‌های ایرانی رواج پیدا کرده است. این مراسم ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران باستان نداشته و به طور مستقل از قوانین و احکام شرعی ازدواج در ایران برگزار می‌شود. به همین دلیل دارای مزایا و معایبی است. از جمله:

مزایای عقد آریایی

  • خطبه عقد آریایی به زبان فارسی خوانده می‌شود و برای بسیاری از افراد قابل فهم‌تر از خطبه عقد عربی است.
  • در عقد آریایی، عروس و داماد تعهدات خود را به طور شفاف و صریح به یکدیگر بیان می‌کنند.
  • برگزاری عقد آریایی می‌تواند به ایجاد حس صمیمیت و نزدیکی بیشتر بین عروس و داماد کمک کند.

وکیل طلاق مشهد

معایب عقد آریایی

  • عقد آریایی هیچ اعتبار قانونی ندارد و در صورت بروز مشکل، زوجین از نظر قانونی هیچ حقی نخواهند داشت.
  • برگزاری عقد آریایی می‌تواند هزینه زیادی به زوجین تحمیل کند.
  • برخی از افراد با برگزاری عقد آریایی مخالف هستند و آن را مغایر با شرع و قانون می‌دانند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

آیا عقد آریایی موجب محرمیت می شود

در جواب این سوال که ایا خواندن عقد آریایی موجب محرمیت بین زن و مرد می شود یا نه باید یگوییم که پاسخ این سوال خیر است. زیرا عقد آریایی از نظر شرعی به عنوان عقد ازدواج شناخته نمی‌شود و فاقد ارکان و شرایط لازم برای ایجاد محرمیت است. از طرفی هم عقد آریایی در هیچ مرجع قانونی به ثبت نمی‌رسد و از نظر قانونی هیچ گونه اعتباری ندارد. همچنین در عقد شرعی، برای ازدواج دختر باکره، رضایت ولی قهری او (پدر یا جد پدری) ضروری است، در حالی که در عقد آریایی چنین الزامی وجود ندارد. بنابراین، زن و مردی که فقط عقد آریایی انجام داده‌اند از نظر شرعی و قانونی محرم یکدیگر محسوب نمی‌شوند و انجام اعمال زناشویی بین آنها حرام و غیرقانونی است.

وکیل طلاق توافقی مشهد

بررسی حقوقی و قانونی عقد آریایی

با توجه به توضیحات ذکر شده تا به اینجای مطلب باید بگوییم که از نظر حقوقی و قانونی، عقد آریایی هیچ گونه اعتباری ندارد و در هیچ مرجع قانونی به ثبت نمی‌رسد. به عبارت دیگر، از دیدگاه قانون، زن و مردی که فقط عقد آریایی انجام داده‌اند، همچنان در حکم نامحرم یکدیگر محسوب می‌شوند و انجام اعمال زناشویی بین آنها جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد.

وکیل خانواده مشهد

آثار حقوقی عدم اعتبار عقد آریایی

با درنظر گرفتن مطالب بالا می توان گفت که عدم اعتبار عقد آریایی آثاری دارد. از جمله:

  • عدم محرمیت: زن و مردی که فقط عقد آریایی انجام داده‌اند، از نظر شرعی و قانونی محرم یکدیگر محسوب نمی‌شوند و انجام اعمال زناشویی بین آنها حرام و غیرقانونی است.
  • بطلان معاملات: هر گونه معامله یا تملیکی که بین زن و مردی که فقط عقد آریایی انجام داده‌اند صورت بگیرد، باطل و غیرنافذ است.
  • مجازات کیفری: برقراری رابطه نامشروع بین زن و مردی که فقط عقد آریایی انجام داده‌اند، جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد.

برای اطلاع از اینکه شرایط نکاح و حقوق متقابل زوجین نسب به یکدیگر چگونه است کلیک کنید.

در این مطلب می خوانید: بررسی حقوقی و قانونی عقد آریایی

بهترین وکیل مشهد

نکات مهم درباره عقد آریایی

  • ازدواج بدون ثبت قانونی، چه به صورت عقد آریایی و چه به صورت صیغه محرمیت، از نظر حقوقی و قانونی هیچ اعتباری ندارد. بنابراین در صورت بروز مشکل، زن و مرد از نظر قانونی هیچ حقی نخواهند داشت.
  • عدم محرمیت زن و مرد می تواند پیامدهای حقوقی و اجتماعی منفی برای آنها به همراه داشته باشد.
  • برگزاری عقد آریایی کاملا اختیاری بوده و هیچ الزامی برای انجام آن وجود ندارد.
  • عقد آریایی می‌تواند در دفتر ازدواج، باغ، تالار یا هر مکان دیگری که عروس و داماد صلاح می‌دانند به صورت نمادین برگزار شود.
  • به زوجینی که قصد ازدواج دارند توصیه می شود که حتما عقد شرعی خود را در دفترخانه به طور قانونی ثبت کنند تا از حقوق خود در برابر قانون و شرع محافظت کنند.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در تمام جوامع بشری روشی برای تشکیل خانواده وجود دارد که با توجه به مذهب، سنت ها و فرهنگ، دارای متن خطبه متفاوت بوده و نحوه جاری شدن خاص خود را می طلبد. از این رو در کشور ما نیز با توجه به رسمی بودن دین اسلام، با الفاظ مقبول در این دین، خطبه عقد خوانده می شود. بنابراین اگر تمایل به برگزاری عقد آریایی دارید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک متخصص حقوقی یا مشاور مذهبی مشورت کنید تا از آثار و پیامدهای قانونی و شرعی آن آگاه شوید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915