عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن

رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن

یکی از مباحث مهم حقوقی که چند سال است در جامعه رایج شده و در حال گسترش نیز می باشد، بحث رحم اجاره ای می باشد. زیرا گاهی و بنا به دلایل متعدد، بارداری به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل برخی از زوجین ترجیح می‌دهند تا با استفاده از دانش پزشکی، مرحله وضع حمل و تشکیل جنین را به رحم شخص ثالثی منتقل کنند. حال با توجه به این توضیحات می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن در ادامه همین مقاله با بهترین وکیل خانواده در مشهد همراهمان باشید.

رحم اجاره ای چیست؟

رحم اجاره ای روشی است که در آن جنینی از تخمک و اسپرم یک زوج ایجاد شده است، در رحم یک شخص سوم کاشته می‌شود. و تا هنگام رشد طبیعی جنین و زایمان، همراه او خواهد بود. اما انجام این فرآیند علاوه بر داشتن جزئیات پزشکی و درمانی فراوان. چالش‌های حقوقی زیادی را نیز به دنبال دارد که بایستی با تنظیم قرارداد رحم اجاره‌ای، از بروز آن چالش‌ها تا حد زیادی پیشگیری کرد.

نکته: در خصوص رحم اجاره ای قانون مشخصی وجود ندارد که دقیقا ناظر بر این امر باشد اما در سال ۱۳۸۲ قانونی در خصوص اهدای جنین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را در سال ۱۳۸۳ تایید کرد که می توان از آن در امر رحم اجاره ای نیز بهره برد.

عباس شفیعی وکیل رحم اجاره ای در مشهد

قوانین رحم اجاره ای

عباس شفیعی کیل پایه یک دادگستری می گوید: در رحم اجاره ای یا رح جایگزین که یکی از انواع روش های کمک باروری است زوجین بایستی تقاضای اجاره‌ی رحم را به دادگاه تسلیم کرده و منتظر تأییدیه دادگاه باشند. تنها در شرایطی این درخواست مورد قبول واقع می‌شود که:

  • زوج مشکل باروری داشته باشند و گواهی پزشکی لازم برای این کار را دریافت کنند.
  • زوج دارای صلاحیت اخلاقی لازم برای اجاره کردن رحم تشخیص داده شوند.
  • هیچ یک از زوجین محجور نباشند.
  • زوج دارای اختیار تصمیم‌گیری برای خود باشند.
  • زوج باید تابعیت ایرانی داشته باشند.
  • هیچ از زوجین معتاد به مواد مخدر نباشند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن

وکیل خانواده در مشهد

در ادامه بخوانید: رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن

نکات مهم برای قرارداد رحم اجاره‌ای

هنگامی که دنیای پزشکی و عرصه حقوق با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند، کشمکش های متعددی امکان بروز دارند. به همین دلیل برای استفاده از روش رحم جایگزین یا رحم اجاره‌ای، تنظیم یک قرارداد جامع می‌تواند به حل این چالش‌های احتمالی کمک زیادی کند. در ادامه برخی از نکات مهم را برایتان شرح می دهیم:

مشخصات طرفین در قرارداد رحم اجاره‌ای

 به شخصی که رحم خود را اجاره داده است موجر و به اجاره‌کنندگان رحم مستاجر گفته می‌شود.

موضوع قرار داد

میزبانی رحم شخص ثالث (موجر) با مشخصات ذکر شده برای پذیرش انتقال جنین و پرورش آن تا وضع حمل و واگذاری کودک به والدین ژنتیکی آن است.

مدت قرارداد

مدت قرار داد رحم اجاره‌ای یک دوره کامل بارداری بوده و شروع آن از تاریخ انتقال جنین به رحم می‌باشد.

مبلغ قرارداد

اجرت موجر باید به طور خاص برای فرزند تکی، دوقلو و یا بیشتر نیز مشخص شود.

موعد پرداخت

مواعد پرداخت غالبا در چند قسط صورت گرفته و تسویه حساب کامل نیز پس از زایمان و تسلیم کودک به والدین ژنتیکی صورت می‌گیرد.

کلینیک و پزشک معالج

ذکر مشخصات بیمارستانی که زایمان موجر در آن اتفاق می‌افتد و پزشک معالجی که وظیفه چکاپ دوره ای و نظارت مداوم بر موجر را بر عهده دارد، در این بند از نمونه قرارداد صورت می گیرد.

تعهدات مستاجرین

پرداخت تمام هزینه‌های مرتبط با بارداری و زایمان، از جمله سونوگرافی‌های مستمر، تهیه دارو، ویزیت پزشک معالج، هزینه‌های بیمارستانی، ایاب و ذهاب موجر به کلینیک و… علاوه بر هزینه مبلغ قرارداد بوده که بر عهده مستاجرین است.

تعهدات موجر

مهم‌ترین تعهد موجر رعایت نکات پزشکی، ایمنی، بهداشتی و … برای حفظ و نگهداری حداکثری از جنین بوده و نباید اقداماتی که نافی سلامت جنین هستند را به هیچ وجه در طول قرارداد انجام دهد.

نکته: علاوه بر شرایط اختصاصی مربوط به اجیر و مستاجر، یک سری شرایط عمومی و شرایط مربوط به قرارداد اجاره نیز رعایت می‌شود. این قوانین در زمان تنظیم متن قرارداد رحم اجاره ای استفاده می‌شوند تا قانون این قرارداد را معتبر بداند و به آن رسمیت بدهد.

وکیل برای رحم اجاره ای در مشهد

نحوه دریافت شناسنامه طفل در رحم اجاره ای

بهتر است قبل از تولد نوزاد طرفین قرارداد ( مستاجرین ) یعنی پدر و مادر واقعی و فرد اجاره دهنده رحم. به بیمارستانی که قرار است نوزاد در آن متولد شود مراجعه کنند. و با ارائه قرارداد فی مابین خود، مسئولین بیمارستان یا کلینیک را در جریان بگذارند.

در این حالت به هنگام تولد طفل، نام مادر واقعی در گواهی تولد قید شده. و پدر و مادر واقعی در خصوص گرفتن شناسنامه برای نوزاد از ثبت احوال، با مشکل مواجه نخواهند شد.

اهمیت حضور وکیل هنگام انعقاد قرارداد رحم جایگزین

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و اینکه اجاره رحم و صاحب فرزند شدن از این راه امری بسیار مهم و گاهاً دشوار است، از این رو بهتر است طرفین قرارداد یعنی پدر و مادر واقعی و فرد اجاره دهنده رحم، به بهترین وکیل پایه یک دادگستری ( عباس شفیعی ) مراجعه و با بیان انتظارات و خواسته ها و تعهدات خود، تنظیم قرارداد را به وی بسپارند. در این صورت هم قرارداد قانونی و اصولی تنظیم خواهد شد. و هم با توجه به در نظر گرفتن تمام جهات و موارد حقوقی، در صورت بروز هرگونه مشکلی راه قانونی جهت حل آن، باز خواهد بود.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل برای قرارداد در مشهد

متن قرارداد اجاره رحم

این قرارداد بر اساس مفاد مواد ۱۰ و ۵۱۲ قانون مدنی و با استفاده از وحدت ملاک مواد ۱ و ۲ قانون نحوه اهدا جنین به زوجین نابارور و آئین نامه اجرایی آن فیمابین طرفین قرارداد بشرح ذیل تنظیم و به امضا رسید:

ماده یک: طرفین

بند یک: مستأجرین (والدین حکمی)

۱- خانم ……… با کد ملی  ………..

۲- آقای ………. با کد ملی …………

هر دو به نشانی: ………………………………… .

بند دو: اجیر (مادر جایگزین)

خانم ………….  با کد ملی ……… به نشانی : ………………………. .

ماده دو: موضوع اجاره

موضوع اجاره عبارت است از استفاده از رحم اجیر به عنوان مادر جایگزین به منظور قبول نطفه و گذاشتن جنین حاصله از تلقیح سلولهای جنسی مستأجرین و پرورش طبیعی آن تا مرحله تولد و تسلیم نوزاد پس از تولد به والدین حکمی.

ماده سه: مدت قرارداد

از تاریخ تنظیم این قرارداد تا پایان حاملگی اعم از آنکه وضع حمل طبیعی یا زودرس یا منجر به سقط جنین گردد.

تبصره: در صورت منفی بودن آزمایش پس از کاشت جنین، قرارداد مزبور پایان یافته تلقی می‌شود.

ماده چهار: اجرت

مبلغ کل قرارداد ……… ریال معادل …….. تومان می باشد که مستأجرین متضامناً در ده قسط متعهد به پرداخت آن به شرح ذیل خواهند بود:

۱- مبلغ ……… ریال همزمان با اخذ نتیجه مثبت و در صورت منفی بودن آزمایش حاملگی مبلغ این بند به ……… ریال کاهش و قرارداد فسخ می‌شود.

۲- مبلغ ……. ریال مقارن با شروع ماه دوم حاملگی.

۳- مبلغ …….. ریال مقارن با شروع ماه سوم حاملگی.

۴- مبلغ ……… ریال مقارن با شروع ماه چهارم حاملگی.

۵- مبلغ ……… ریال مقارن با شروع ماه پنجم حاملگی. 

۶- مبلغ ……… ریال مقارن با شروع ماه ششم حاملگی.  .

۷- مبلغ ……… ریال مقارن با شروع ماه هفتم حاملگی.

۸- مبلغ …….. ریال مقارن با شروع ماه هشتم حاملگی.

۹- مبلغ ………. ریال مقارن با شروع ماه نهم حاملگی.

۱۰- مبلغ …….. ریال پس از وضع حمل .

تبصره ۱ : چنانچه نتیجه وضع حمل تولد بیش از یک فرزند باشد …………………………. ریال در ازای هر نوزاد اضافه، به مبلغ قرارداد افزوده می‌شود.

تبصره ۲ :  …………. .

تبصره ۳ :  ………… .

تبصره ۴ :  ………… .

تبصره ۵ :  ……….. .

ماده پنج: شرایط قرارداد

مهم ترین بخش در نگارش یک قرارداد همین قسمت شرایط قرارداد است که می تواند حسب مورد و با توجه به توافقات طرفین و ویژگی های معامله متفاوت باشد.

دانلود نمونه قرارداد اجاره گرفتن رحم جهت بارداری

چت در واتساپ با بهترین وکیل مشهد

نتیجه گیری 

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: جهش خیره کننده فناوری های نوین زیست‌پزشکی در حوزه علوم باروری در دهه‌های اخیر، پرتوهایی از امید را در افق آرزوهای زوجین نابارور، نمایان ساخته و تعداد قابل توجهی از این زوجین را به ادامه زندگی مشترک خود به دور از خلأهای عاطفی ناشی از فقدان فرزند، مژده داده است. حال با توجه به این مقاله ( رحم اجاره ای و شرایط قانونی آن ). می توانید با مشورت و کمک گرفتن از وکیلی خبره قراردادی به سوی روشنایی داشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915