عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شروع به جرم و ارکان آن

شروع به جرم و ارکان آن

در هر جامعه ای برای برقراری نظم و آرامش عمومی و فردی قوانینی وضع می شود که با عدم رعایت آنها آرامش افراد سلب شده و بی نظمب حاصل می شود. بنابراین قانون گذار برای پیشگیری از مشکلات قانون وضع کرده و افراد را موظف به رعایت آن کرده و اعلام داشته که هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون، برای آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می شود. از این رو عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در این مطلب سعی دارد درباره شروع به جرم و ارکان آن توضیحاتی را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهد تا با علم و آگاهی در زمان بروز مشکل از حقوق خود دفاع نمایید.

شروع به جرم چیست؟

طبق ماده ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی مقرر شده است که اگر فردی قصد انجام جرمی را در ذهن خود پرورانده و برای انجام ان مقدماتی تهیه کرده باشد، اما به موجب عاملی خارج از اراده وی مانع تحقق جرم شود، مجرم شناخته شده و مستحق مجازات خواهد بود.

البته این نکته را متذکر شویم که طبق مواد ۱۲۳ و ۱۲۴ قانون مجازات اسلامی، اگر قصد ارتکاب جرم و اقدامات ارتتباط مستقیم با وقوع جرم نداشته باشد، شروع به جرم نکرده است. همچنین اگر فردی با اراده خود جرمی را که شروع به ارتکاب آن کرده است را ترک کند، شروع جرم، محقق نخواهد شد.

برای درک بهتر می توان این مثال را بیان کرد: فردی را در نظر بگیرد که برای کشتن شخصی چاقو و یا اسلحه بخرد، این موضوع شروع به جرم قتل محسوب نمی شود. اما در صورتی که اسلحه را بر شقیقه شخص بگذارد و قبل از کشیدن ماشه توسط پلیس دستگیر شود، شروع به جرم، محقق شده و مستحق مجازات است.

بهترین وکیل کیفری مشهد

ارکان شروع به جرم

شروع به جرم هم مانند سایر جرایم نیازمند عناصری است تا جرم محقق شود. از جمله:

  • عنصر قانونی: طبق این عنصر، شروع به جرم در قانون باید جرم انگاری شده و برای آن، مجازات در نظر گرفته شده باشد.
  • عنصر مادی: برای این عنصر فرد باید برای شروع جرم به اجرای رفتار فیزیکی اقدام نماید.
  • عنصر معنوی: همان علم و اراده است که تفاوتی با جرایم کامل ندارد. بنابراین فرد باید با علم و آگاهی و سوءنیت و خواستن و حصول نتیجه مجرمانه اقدامی انجام دهد.

در این مطلب می خوانید: شروع به جرم و ارکان آن

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

شرایط و مراحل تحقق شروع به جرم

وکیل کیفری مشهد چنین بیان می دارد که برای رسیدن به آغاز جرم، بایستی شرایطی حاکم باشد. از جمله:

  • برای تحقق این جرم، مجرم باید اقدامات اولیه ای را قبل از ارتکاب جرم انجام دهد که نیت و قصد جنایت و آماده سازی های لازم در این مرحله صورت می گیرد.
  • مجرم اقدام به انجام عملیات مربوط به جنایت کرده که این اقدام ممکن است شامل اقدامات مستقیم و یا غیرمستقیم باشد که منجر به تحقق جنایت می‌شود.
  • مرتکب جنایت همه اقدامات لازم برای تحقق جنایت را انجام داده و به نتیجه نهایی رسیده است.
  • مرتکب جنایت تلاش می‌کند تا جنایت را پنهان کرده و از دستگاه قضایی و مجازات فرار می کند.

نکته: در جرم های غیر عمدی، شروع به جرم منتفی است.

در این مطلب می خوانید: شروع به جرم و ارکان آن

بهترین وکیل خانواده مشهد

نمونه شکوائیه شروع به جرم کلاهبرداری

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب در تاریخ … خود با موسسه ای به نام … در شهر … به نشانی … آشنا شدم و در تاریخ … به موسسه ی مذکور مراجعه نمودم مسولین آن موسسه ادعا می کردند که موسسه ی ایشان از جمله موسسات معتبر و موفق در زمینه ی … می باشد و نیز اذعان می داشتند که کار اینجانب را با تضمین صد در صد به طور منتج در کوتاه ترین مدت انجام خواهند داد ایشان برای تصدیق ادعای خود از اسناد و مدارک جعلی استفاده می کردند و مبلغ … ریال را جهت انجام کار بنده از اینجانب مطالبه کردند که باید مبلغ … ریال آن را پیش از انجام کار پرداخت می کردم  و برای پرداخت ما بقی وجه تاریخ … را مشخص کردند بنده با صحنه سازی ایشان که برای هر شخصی باور پذیر بود اغفال شدم و قصد  پرداخت آن وجوه را داشتم.

اما به دلایلی اعم از … به نام برده مشکوک شدم و پس از مدت … اطمینان پیدا کردم که تمامی اظهارات ایشان جعلی بوده است لذا با توجه به شرح فوق الذکر و ادله ی اینجانب که شامل …، … و … می باشد با نظر به این که مشتکی عنه در توقف جرم هیچ نقشی نداشته اند و فعل ارتکابی ایشان واجد وصف مجرمانه ی شروع به کلاه برداری می باشد با استناد به تبصره ی ۲ ماده ی ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاه برداری تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم همچنین با توجه به این که خسارات وارد شد شده به بنده که مبلغ … ریال می باشد درخواست صدور و اجرای فوری دستور تامین خواسته را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

 در این مقاله، به بررسی مفهوم شروع به جرم پرداختیم و شرایط تحقق آن را مورد بررسی قرار دادیم. اما در اینجا باید متذکر شویم که در صورت بروز هرگونه مشکلی توصیه می شود. در قدم اول با یک وکیل خبره مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا در برخی مواقع می توان با مداخله علمی و تخصصی موجب تبرئه خود و یا کاهش مجازات شوید. در مقابل هم اگر درگیر چنین اقدامات ناروایی شده اید، می توانید با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری به خوبی از حق خود دفاع کرده و مجرم را به سزای عمل خود برسانید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس بوده و از مشاوره رایگان این وکیل متخصص بهره مند شوید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915