عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - فریب در ازدواج

فریب در ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده پیمانى مقدس و الهى است که بین زن و شوهر و بر اساس فطرت خدایى و امر خداوند متعال صورت مى گیرد. هر چند در امر ازدواج و تشکیل خانواده نیازهاى جنسى و عاطفى و روانى دخالت دارند، اما ازدواج نوعى تکامل روانى و رسیدن به تمامیت شخصیت می باشد. از طرفی هم فقها در مورد فضیلت این امر بارها و بارها سختن گفته اند و قانون گذار هم مقررات ویژه ای برای این عقد ذکر کرده و اندک سختگیری بیشتری نموده است. به همین دلیل اگر در امر ازدواج که بر اساس اعتماد بین طرفین شکل میگیرد، هرگونه حُقه یا دوز و کلکی صورت گیرد، با مجازات و مقررات خاص قانونی طرف خواهد بود.

تدلیس و یا فریب در ازدواج چیست؟

فریب یا گول زدن یا تدلیس به این معنا است که کسی صفاتی را که دارا نیست برای خود ادعا کند یا یک سری صفات بد یا یک سری عیوب را که دارد از خود نفی و انکار کند.  و موجب فریب در امر ازدواج شود که طبق قانون جرم محسوب شده و فریب­دهنده به مجازات خواهد رسید.

قانون مدنی، موارد متعددی از موجباتی را که باعث ایجاد حق فسخ برای زوج و یا زوجه می‌شود، نام برده است. فسخ ازدواج تشریفات خاص طلاق را نداشته و فریب‌خورده می‌تواند آسان‌تر از طلاق، نکاح را فسخ کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل اثبات فریب در ازدواج مشهد

 مواردی در مرد که موجب حق فسخ برای زن می‌گردد:

  • جنون: جنون یا روان پریشی (phychos) مجموعه‌ای از علائم و وضعیت روانی غیرطبیعی است که در آن ارتباط فرد مبتلا با واقعیت قطع می‌شود. 
  • عَنَن: به‌معنای بیماری جنسی برای مرد است. به‌گونه‌ای که ناتوان از آمیزش می‌گردد. عنن تحت شرایطی برای زن حق فسخ ایجاد می کند. این بیماری یا باید قبل ازازدواج وجود داشته باشد یا اگر بعد از ازدواج بروز کرده است منجر به آمیزش نشده باشد. بنابراین اگر مرد حتی یکبار با زن آمیزش داشته باشد، زن دیگر حق فسخ ندارد. همچنین ناگفته نماند که این مورد زمانی در فسخ عقد نکاح اثر دارد که بعد از گذشت یک‌سال از تاریخ رجوع زن به حاکم رفع نگردد.
  • خصاء: به‌معنای اَخته بودن مرد و ناتوانی از باروَری در وی می باشد. خصاء تحت شرایطی می تواند برای زن ایجاد حق فسخ کند. این عیب در زمان انعقاد عقد وجود داشته و زن از آن اطلاعی نداشته است. دوم، دو بیضه از بین رفته باشد. بنابراین اگر تنها یکی از بیضه ها نابود شده باشد، حق فسخ ایجاد نمی شود.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی: این عیب معادل در صورتی موجب حق فسخ می باشد که شوهر نتواند با همسر خود نزدیکی کند.

در ادامه بخوانید: فریب در ازدواج

مواردی در زن که موجب حق فسخ برای مرد می‌گردد:

  • جنون: همانطور که در بالا ذکر شد جنون یا روان پریشی (phychos) مجموعه‌ای از علائم و وضعیت روانی غیرطبیعی است که در آن ارتباط فرد مبتلا با واقعیت قطع می‌شود.
  • قَرَن: استخوانی در فرج که مانع جماع نیز می شود. امروزه اختلالات خلفی مهبل را که مانع از دخول باشد تحت این عنوان بررسی می‌نمایند.
  • جُذام: جذام یک بیماری عفونی است که توسط نوعی باسیل ایجاد می‌شود و عوارضی مانند لکه‌های پوستی، تغییر شکل اندام‌ها، آسیب به عصب‌های بدن و زخم‌های متعدد را به دنبال دارد.
  • بَرَص: برص یا لک و پیس یک بیماری پوستی خودایمنی غیر واگیر است که در آن سلول‌های رنگدانه (melanocytes) از بین می‌رود و منجر به ایجاد لکه‌های سفید نامنظم بر روی پوست می‌شود.
  • اِفضاء: یکی بودن مجرای بول و حیض. پایین بودن سن زن، یا نبود تناسب میان تنومندیِ دو سوی یک رابطه، می‌تواند یکی شدن گذرگاه‌های یاد شده را در پی داشته باشد.
  • زمین‌گیری: حالتی است که فرد به سبب آن توانایی حرکت خود را از دست داده است.
  • نابینایی از هر دو چشم: همانطور که می دانید وضعیتی است که بیمار در آن ادراک بینایی ندارد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - فریب در ازدواج

وکیل خوب برای اثبات فریب در ازدواج مشهد

نکته: به گفته بهترین وکیل در مشهد موارد ذکرشده تنها چند نمونه از موضوعات تدلیس بوده و محصور و محدود نیز نیستند. هر گاه در یکی از طرفین، صفت خاصی اعم از معنوی یا جسمانی و یا … شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن وصف را نداشته، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود؛ مواردی مانند نداشتن تحصیلات عالیه در مرد یا متاهل بودن مرد می تواند فریب توسط زوج باشد و مواردی مانند عدم بکارت زن یا پنهان کردن ازدواج سابقش می تواند از موارد فریب توسط زوجه تلقی گردد. در چنین حالتی برای فرد زیان دیده حق فسخ وجود دارد. این حق فسخ از موجبات و علل انحلال ازدواج محسوب می گردد، خواه ازدواج دائم باشد خواه موقت.

فریب در ازدواج و مهریه

آیا به کسانی که در ازدواج فریب خورده اند مهریه تعلق میگیرد یا خیر؟

بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد می گوید. در صورتی که عقد نکاح به دلایل گفته شده در بالا فسخ گردد زن مستحق مهریه خواهد بود. مگر هنگامی که قبل از بهم خوردن ازدواج و فسخ نکاح، زن و مرد نزدیکی نکرده باشند. در چنین حالتی به زن مهریه تعلق نمی گیرد. فقط در یک حالت در موارد فسخ نکاح قبل از نزدیکی به زوجه مهریه تعلق می گیرد که دلیل فسخ عیب مرد ناشی از عنن بوده باشد که باز هم در این صورت مهریه زن نصف خواهد بود. از طرفی هم بایستی یادآور شد که در موارد فسخ نکاح اگر زوجه مهریه خود را دریافت کرده باشد مرد می تواند مهریه را مسترد نماید. باتوجه به اینکه یکی از موارد فسخ نکاح، فریب در آن است باید بگوییم که در چنین حالتی در فرض نزدیکی، مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. و در فرض غیر آن تعلق نمی گیرد.

فریب در ازدواج و جرم آن

در قانون مجازات هم برای فرد تدلیس کننده مجازات تعیین کرده است لذا فرد حق شکایت کیفری هم دارد.

در زمانی که آقا و یا خانم دچار فریب در عقد شده باشند، می توانند برای طرف مقابل خود مجازات کیفری و حقوقی در نظر بگیرند. مجازات حقوقی به این نحو است که با اثبات دروغ همسر خود تقاضای فسخ کرده. و مجازات کیفری اینگونه است که فریب به عنوان یکی از جرایم برضد حقوق و تکالیف خانوادگی در قانون مجازات اسلامی جرم‌ انگاری شده. و برای مرتکب آن مجازات حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال در نظرگرفته شده است.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

وکیل فوری آنلاین در مشهد

نمونه دادخواست فریب در ازدواج

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای فسخ نکاح و تامین خواسته

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه 

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب به موجب تصویر مصدق عقدنامه شماره …….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. با خوانده عقد ازدواج دایم منعقد کرده ایم. ایشان قبل از ازدواج و در زمان خواستگاری و نامزدی خود را دارای شغل ………. درآمد ……… و تحصیلات ………. معرفی کردند. پس از عقد و آشنایی بیش‌تر با مشتکی عنه متوجه شدم که بنده را فریب داده اند و نه تنها دارای آن شغل، درآمد و تحصیلات نیستند بلکه در وضعیت بسیار بدی از نظر شغلی، درآمدی و اجتماعی قرار دارند؛ لذا با توجه به شرح موضوع و ادله اینجانب که شامل شهادت شهود، تصویر مصدق عقدنامه شماره ……. مورخ ……… می‌باشد و همچنین به استناد ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام فریب در ازدواج استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت‌های وارده به اینجانب که مبلغ …… است، بدواً صدور و اجرای فوری قرار تامین خواسته را تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکوائیه فریب در ازدواج

وکیل فسخ نکاح در مشهد

نتیجه گیری

ازدواج یک عقد است، یعنی اراده دو نفر به همدیگر گره می‌خورد تا این عمل حقوقی انجام شود. اما ممکن است یکی از طرفین عقد، دیگری را به انواع و اقسام روش‌ها فریب دهد. در این زمان است که می توان با استفاده از یک وکیل مجرب در این زمینه اقدام به فسخ عقد نمود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی حقوقی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915