عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات مزاحمت تلفنی

مجازات مزاحمت تلفنی

امروزه مزاحمت های تلفنی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مردم همچنان با آن مواجه هستند. از این رو عباس شفیعی بهترین وکیل در مشهد در این مقاله ( مجازات مزاحمت تلفنی ) به این موضوع و نحوه شکایت و اثبات آن پرداخته است. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا همراهمان باشید.

مزاحمت تلفنی چیست؟

پیشرفت تکنولوژی، در کنار مزایای بسیاری که برای زندگی بشر به همراه داشته، جرایم کیفری جدیدی را  نیز که با استفاده از این تکنولوژی های جدید قابل انجام می باشد، به جهان امروز معرفی کرده که مزاحمت تلفنی نمونه ای بارز از اینگونه مشکلات است.

در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مزاحمت های تلفنی اینگونه تعریف شده است که اگر فردی به صورت آگاهانه با بهره برداری از انواع وسایل مخابراتی همچون گوشی همراه یا تلفن و… مسبب آزار و اذیت دیگران شده و موجب سلب آسودگی خاطر او گردد، به آن فرد مزاحم تلفنی می‌گویند. همچنین ناگفته نماند که وسیله مجرمانه جرم مزاحمت های تلفنی ممکن است هر وسیله مخابراتی از قبیل تلفن ثابت، تلفن همراه، رایانه‌ای که به اینترنت متصل بوده و … باشد.

نکته: مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. زیرا مزاحمت‌ها، به مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند محدود نمی‌شود. بلکه آتش نشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوری‌هایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس۱۱۰، ۱۱۸ و … را هم نیز شامل می‌شود و این امر مجازات‌های سنگین‌تری را می‌طلبد.

عباس شفیعی بهترین وکیل مزاحمت در مشهد

مصادیق مزاحمت تلفنی

برخی افراد فکر می کنند تماس های مکرر و بدون مکالمه جرم محسوب نمی شود و تنها زمانی مزاحمت تلفنی جرم محسوب می شود که فرد بعد از تماس اقدام به توهین، تهدید یا عمل مجرمانه مستقلی بنماید. اما این باور غلط بوده و ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به صراحت مزاحمت تلفنی را جرم دانسته و برای کسی که اقدام به مزاحمت تلفنی می کند مجازاتی در نظر گرفته است. در این ماده از عنوان کلی ایجاد مزاحمت استفاده شده و هر نوع مزاحمت تلفنی را شامل می شود. که مصادیق آن شامل موارد نام برده در زیر می باشد:

  • سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه
  • فحاشی کردن و حرفای رکیک نثار مخاطب کردن
  • گاه خبرهای کذب و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت‌های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی را در بر داشته باشد.
  • دادن خبرهای کذب و تکان دهنده که گاها باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن شده و موجب بر هم خوردن آرامش خانواده‌ها و یا حتی منجر به عزا و ماتم شود.
  •  … 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات مزاحمت تلفنی

وکیل مزاحمت در مشهد

روش‌های اثبات مزاحمت تلفنی

در قانون موارد مختلفی برای اثبات مزاحمت تلفنی پیش‌بینی‌شده است. البته این روش‌ها برای سایر دعاوی حقوقی و کیفری نیز مصداق دارند. اقرار، سند، شاهد، قسم و امارت از جمله روش‌هایی هستند که از آنها در دادگاه می‌توان برای اثبات مزاحمت تلفنی استفاده نمود.

به غیر از این موارد امکان ضبط مکالمه تلفنی و ارائه آن به دادگاه نیز برای کاربر فراهم خواهد بود. البته علم قاضی پرونده نیز از سایر روش‌های اثبات در دادگاه‌های ایران محسوب می‌شود. علم قاضی حتی بالاتر از مدارک موجود و ارائه شده تاثیر بیشتری را روی پرونده اعمال خواهد کرد.

مجازات مزاحمت تلفنی

 در قانون مجازات اسلامی برای حقوق افراد و حریم خصوصی جایگاه ویژه ای قائل شده اند. به همین خاطر مزاحمت برای دیگران جرم است و اگر توسط شاکی اثبات شود، مجازات هایی را در پی خواهد داشت. از این رو در قانون مجازات اسلامی برای مرتکب به جرم مزاحمت تلفنی حبس از ۱ تا ۶ ماه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این به موجب تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران خط تلفن فرد مزاحم برای بار اول به مدت یک هفته، برای بار دوم به مدت سه ماه و برای بار سوم به طور دائم قطع می‌شود.

لازم به ذکر است که جرم مزاحمت تلفنی جزء جرائم غیر قابل گذشت می‌باشد. لذا اگر شاکی خصوصی هم رضایت بدهد مجازات مزاحم منتفی نخواهد شد البته اعلام گذشت شاکی در مواردی می‌تواند موجبات تخفیف مجازات مجرم را فراهم نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد می گوید: شخصی که علاوه بر ایجاد مزاحمت از طریق دستگاه‌های مخابراتی، رفتار‌های مجرمانه دیگری مانند توهین، تهدید و … که در قانون مجازاتی مجزا دارند نیز مرتکب شود، می‌توان به اتهام هر جرم از وی نیز شکایت کرد. پس با توجه به این نکته قبل از اقدام به طرح شکایت برای اثبات مزاحمت تلفنی حتماً با وکیل خود مشورت‌های لازم را به عمل‌ آورید.

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

نحوه شکایت برای مزاحمت‌ تلفنی

فردی که مورد مزاحمت از طریق تلفن قرار می گیرد و قصد شکایت از مزاحم تلفنی را دارد. با این سوال موجه می گردد که نحوه شکایت از جرم مزاحمت تلفنی به چه صورت می باشد؟ حال بایستی بگوییم که کاربران بعد از داشتن مزاحم تلفنی در قدم اول بایستی از مشاوره و کمک یک وکیل پایه یک دادگستری. برای اقامه دعوا و طرح شکایت و آشنایی با روش‌های اثبات آن استفاده نمایند. همچنین برای روند شکایت مزاحمت‌های تلفنی می‌توان با پیگیری کردن به وسیله شرکت مخابرات نیز افزون بر پیگیری از سوی دادسرا اقدام کرد.

توجه داشته باشید که هنگام رجوع به دادسرا اگر نامه و پرینت مخابرات را به همراه داشته باشید به تسریع روند بررسی شکایت کمک خواهد کرد.

نکته: در آخر به همه افراد توصیه می کنیم که سیم کارت تلفن خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهند. و اگر سیم کارتشان مفقود گشت، سریعاً مراتب را به شرکت مربوطه اطلاع دهند.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نمونه شکوائیه مزاحمت تلفنی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تعقیب و مجازات مزاحم تلفنی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب مالک خط تلفن به شماره ……… می باشم که مشتکی عنه از طریق شماره های ……. از تاریخ …….. به مدت …….. با بنده تماس گرفته و ایجاد مزاحمت کرده است. اینجانب بارها از ایشان تقاضا کرده ام که دیگر مزاحم نشوند، اما ایشان همچنان به مزاحمت های خود ادامه می دهند و علاوه بر تماس های تلفنی، پیامک های غیراخلاقی نیز ارسال می نمایند که موجب سلب آسایش بنده شده اند. لازم به ذکر است که با درخواست اینجانب در تاریخ …. اخطاری از سمت شرکت مخابرات برای ایشان ارسال شد که این اقدام نیز بی فایده بوده است. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل لیست تماس ها و پیامک ها و ……… می باشد و با استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات ایشان را استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت های وارده به اینجانب که به مبلغ … است، بدواً صدور و اجرای فوری تامین خواسته را تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکواییه چیست ؟ - دادخواست

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد

 

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله ( مجازات مزاحمت تلفنی ) مزاحمت تلفنی، جرمی است که در آن یک فرد با اشغال کردن تلفن فرد دیگری. به آزار و اذیت آن فرد پرداخته و باعث سلب آسایش وی می گردد. از این رو افرادی که مورد مزاحمت قرار می‌گیرند، می‌توانند با کمک گرفتن از طریق مشاوره حقوقی و وکیل خوب در مشهد، برای ایجاد مزاحمت. از مزاحمان خود به دادگاه مراجعه کرده و برای شکایت و اثبات مزاحمت تلفنی یا هر نوع مزاحمت دیگری اقدام کنند. 

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915