عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مدت اعتبار رای طلاق

مدت اعتبار رای طلاق

طلاق به درخواست یکی از زوجین در دادگاه خانواده بررسی می شود و برای جاری شدن صیغه طلاق لازم است که حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش از دادگاه گرفته شود. این دو مورد بسته به نوع طلاق دارای مدت اعتباری است که در ادامه با مقاله ی مدت اعتبار رای طلاق همراهمان باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

مراحل دریافت حکم طلاق

در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. این مرکز از زمان دریافت درخواست یا ارجاع دادگاه بایستی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تصمیم گیری نماید. البته ناگفته نماند که در صورت توافق زوجین، مهلت مذکور حداکثر تا ۳ ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

در صورت پشیمانی طرفین از طلاق، این مرکز با تنظیم صورت جلسه پرونده را برای تصمیم گیری به دادگاه ارسال می کند. اما در صورت توافق نکردن کلی زوجین درباره شرایط مقرر بین آنها گزارش اقدامات انجام شده و مشروح مذاکرات از جمله اظهارات آنها و نقاط قوت و ضعف و موارد توافق و نظر مرکز درباره موضوع به دادگاه ارائه می شود تا دادگاه مطابق قانون رسیدگی و تصمیم گیری نماید. اما اگر اقدامات مرکز مشاوره خانواده به توافق در طلاق بین زوجین منجر شود سازش نامه با ذکر شروط و تعهدات مورد توافق طرفین تنظیم و مراتب به دادگاه اعلام می گردد. در این صورت دادگاه تعهدات شروط مورد توافق طرفین در مرکز مشاوره را در صورت تأیید زوجین در محضر دادگاه ضمن انعکاس در صورت مجلس در گواهی عدم امکان سازش قید می نماید.

نکته: چنانچه زوجه از زوج وکالت در طلاق داشته و با اعمال این وکالت دعوای طلاق را طرح کند و پیش از قطعیت رأی صادره، صیغه طلاق جاری شود، درصورتی که حکم یادشده بعداً قطعی گردد، اجرای صیغه طلاق صحیح بوده و ابطال سند طلاق را نمی توان درخواست کرد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

شرایط صدور گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش تحت شرایط زیر صادر می‌شود:

  • طلاق به درخواست مرد یا زوج
  • طلاق توافقی
  • طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق

شرایط صدور حکم طلاق

هرگاه زن بدون داشتن وکالت در طلاق برای جدایی اقدام کند، تحت شرایطی می تواند از دادگاه حکم طلاق بگیرد. این شرایط موارد زیر هستند:

  • تخلف مرد یا زوجه از شروط ضمن عقد نکاح
  • استنکاف یا عجز مرد از پرداخت نفقه زن
  • در صورتی که ادامه زندگی برای زن با عسر و حرج همراه باشد

هرکدام از این موارد باید با دلیل و مدرک به دادگاه اثبات شود تا قاضی حکم طلاق را صادر نماید.

در ادامه بخوانید: مدت اعتبار رای طلاق

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

تفاوت حکم طلاق با گواهی عدم امکان سازش

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد چنانچه زوجین به طلاق توافق نمایند دادگاه گواهی عدم امکان سازش، جهت اجرای صیغه طلاق صادر می نماید. که مدت اعتبار این گواهی برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ قطعی ‌شدن رأی است. اما چنانچه گواهی ذکر شده طی مهلت داده شده، تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.

در غیر مورد توافق، دادگاه به درخواست زوج یا زوجه، پس از رسیدگی و احراز صحت دعوی، حکم به طلاق صادر می نماید که اعتبار آن شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا انقضای مهلت فرجام ‌خواهی است. ( حکم طلاق دستور دادگاه به جدایی است اما در گواهی عدم سازش طلاقی صورت نگرفته بلکه تنها اجازه طلاق صادر شده است. )

نکته: حکم طلاق زمانی صادر میشود که متقاضی آن زوجه باشد ولی گواهی عدم امکان سازش زمانی است که متقاضی زوج یا طلاق توافقی باشد.

مدت اعتبار حکم طلاق

با توجه به گفته های بالا که بهترین وکیل خانواده در مشهد به ذکر آنها پرداخته است، طبق قانون حمایت خانواده، مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است، اما گواهی عدم سازش اگر تا ۳ ماه به دفترخانه ارائه نشود، دیگر اعتبار ندارد. زیرا به منزله انصراف از جدایی است.

نمونه دادخواست درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

خواهان: ………………….

خوانده: …………………..

خواسته یا موضوع: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی)

پیوست: فتوکپی عقدنامه ازدواج

ریاست محترم دادگاه

احتراماً با تقدیم این دادخواست به استحضار عالی می‌رساند: نظر به اینکه اینجانبان (زن و شوهر) از هر جهت برای جدایی به توافق رسیده‌ایم هر زمان که دادگاه محترم مقرر بدارد داوران خود را معرفی نموده و تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) را داریم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست صدور حکم بر طلاق توافقی

وکیل طلاق در مشهد

نحوه اجرای صیغه طلاق

اگر دادگاه حکم طلاق صادر کرده باشد و این حکم قطعی شود به دستور دادگاه در دفاتر طلاق به ثبت می رسد و انصراف یا عدم انصراف زن و شوهر از توافق تاثیری ندارد ولی اگر دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر کرده باشد و نه حکم طلاق، باید گفت که چنانچه متقاضی صدور گواهی عدم امکان سازش زوج باشد و به درخواست او گواهی مزبور از دادگاه صادر شود، این گواهی صرفا اجازه طلاق است نه حکم طلاق; به همین دلیل نمی توان زوج را به طلاق مجبور کرد. و زوجه نمی تواند از دادگاه الزام او را به اجرای صیغه طلاق درخواست کند. زیرا حق استفاده از این گواهی با زوج می باشد.

اما اگر متقاضی صدور گواهی عدم امکان سازش زن باشد. و علت این درخواست تحقق شرط وکالت مندرج در سند ازدواج باشد، زن می تواند با استفاده از وکالتی که از شوهرش هنگام عقد ازدواج گرفته خود را مطلقه نماید و نیازی به حضور زوج یا نماینده دادگاه نیست.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در این مقاله ( مدت اعتبار رای طلاق ) روال انجام طلاق باتوجه به اینکه ارائه کننده دادخواست کدام یک از طرفین هستند، دنبال می‌شود. همچنین تشریفات مربوط به آن نیز وابستگی مستقیمی به این موضوع دارد. از طرفی در پرونده‌های دادگاه خانواده، حکم قاضی گاهی صدور گواهی عدم امکان سازش و در برخی موارد نیز حکم طلاق است. شما همراهان گرامی در صورت داشتن مشکل در این بحث می توانید با بهترین وکیل خانواده در مشهد مشورت کرده. و برای سهولت در اجرای روند پرونده از همراهی ایشان استفاده نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915