عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه فرزند چقدر است

نفقه فرزند چقدر است

با پا گذاشتن فرزندی به زندگی مشترک زوجین اولین مساله بحث نفقه فرزند است که والدین علاوه بر ایجاد فضایی امن و آرام، بایستی نیازهای مادی وی را هم نیز برطرف نمایند. عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در این مطلب تحت عنوان نفقه فرزند چقدر است سعی دارد مسائل پیرامون نفقه فرزند را بیان کند. در این راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با این وکیل خوب خانواده همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

نفقه فرزند شامل چیست؟

با توجه به نکاتی که در قانون مدنی در ازتباط با نفقه فرزندان بیان شده است، می توان گفت که نیازهای فرزند مانند مسکن، خوراک، پوشاک و … با در نظر گرفتن توانایی مالی پدر بر عهده ی وی می باشد. بنابراین می توان اینگونه بگفت که  در تعیین نفقه ی طفل نیازهای او در نظر گرفته می شود. زیرا نیازهای فرزند بر اساس محل زندگی، سن و سال، تحصیلات و … متفاوت است.

همچنین بایستی اشاره کرد که نیازهایی مانند بهداشت، درمان و آموزش برای فرزندان وجود دارد که در میزان نفقه لحاظ می شود. به عنوان مثال کودک شیرخوار به شیرخشک و پوشاک نیازمند است. فرزند مدرسه ای دارای هزینه های عرفی مدرسه است و … که همگی اینها در تعیین میزان نفقه البته با در نظر گرفتن درآمد پدر تاثیرگذار خواهد بود.

نکته: نرم افزار و یا فرمول خاصی برای محاسبه نفقه فرزند وجود ندارد. چرا که نفقه هر شخص با توجه به شرایط پرداخت کننده و دریافت کننده محاسبه می شود.

عباس شفیعی وکیل نفقه فرزند مشهد

۲۰۰۲ ۲۰۳ ۰۹۱۵

نفقه فرزند چقد است ؟

اینکه نفقه فرزند چقدر است از جمله مسائلی است که قانون گذار تنها به بیان مصادیقی از آن پرداخته و در واقع تعریف مشخصی از آن نکرده است. پس می توان گفت که تامین نیازهای ضروری فرزند ملاک میزان آن بوده و توسط کارشناس رسمی دادگستری نیز تعیین می شود.

خصوصیات نفقه فرزند

  • نفقه فرزند ناظر به آینده بوده و فرزند نمی تواند نفقه گذشته خود را مطالبه نماید.
  • فرزند نبایستی تمکن مالی داشته باشد و نتواند نیازهای مالی خود را رفع نماید.
  • پدر باید برای پرداخت نفقه فرزند تمکن مالی داشته باشد. در غیر اینصورت نمی توان او را ملزم به پرداخت نفقه کرد.
  • نفقه اقارب یک تکلیف دو طرفه است. به این معنا که پدر موظف است به فرزند خود نفقه بپردازد، اما در صورت تغییر شرایط و نیاز مالی پدر و تمکن مالی فرزند، قانونا فرزند باید به پدر خود نفقه بپردازد.
  • نفقه پسران تا ۱۸ سالگی بر عهده پدر است. البته در صورتی که ذکور به تحصیلات خود ادامه دهند نفقه همچنان برعهده ی پدر می باشد.
  • نفقه دختران تا زمانی که ازدواج نکرده اند، بر عهده پدر است.
  • اگر دختری مطلقه باشد و یا همسرش فوت کند که مستمری نداشته باشد، پدر موظف به پرداخت نفقه وی خواهد بود.

بهترین وکیل نفقه حقوقی کیفری مشهد

قانون نفقه فرزند

در ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی وظیفه پرداخت نفقه اینگونه بیان شده است که در درجه اول پرداخت مخارج فرزندان با پدر بوده و اگر پدر فوت کند یا حتی توانایی پرداخت نداشته باشد، اجداد پدری فرزند موظف به تامین مخارج زندگی وی خواهند بود. به این نحو که اول پدر بزرگ و بعد بالاتر از او یعنی جد و … مسول تامین نفقه می باشند. اما در صورتی که افراد نام برده در بالا فوت شده باشند و یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشند، تامین مخارج بر عهده مادر بوده و پس از آن پرداخت نفقه بر عهده اجداد و جدات (پدر و مادر یا مادربزرگ و پدربزرگ) مادری یا جدات (مادر یا مادربزرگ‌) پدری خواهد بود.

نحوه محاسبه نفقه فرزند

چنانچه فرزند نفقه خود را از طریق دادگاه مطالبه کند، قاضی پرونده را برای تعیین میزان نفقه فرزند به کارشناس ارجاع می دهد. کارشناس با توجه به وضعیت اجتماعی، نیازهای فرزند و مدارک ارائه شده، طبق عرف جامعه و میزان توانایی پدر یا کسی که این مسئولیت بر گردن اوست، مبلغی را محاسبه می‌کند.

نکته: طبق قانون، حتی اگر بعد از طلاق، نگهداری فرزند به مادر محول شود، پدر تا آخر عمر ولی طفل محسوب شده و وظیفه دارد مخارج او را بپردازد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نفقه فرزند چقدر است

عباس شفیعی وکیل پایه یک نفقه مشهد

در ادامه بخوانید: نفقه فرزند چقدر است

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

اگر پدر تمکن مالی داشته باشد و به فرزندان نفقه نپردازد، مرتکب جرم شده است و مشمول مجازات خواهد شد. پس مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده اگر کسی با داشتن استطاعت مالی از دادن نفقه افراد واجب النفقه خود امتناع کند، به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم شده و تعقیب کیفری وی منوط به شکایت شاکی خصوصی نیز می باشد. البته در صورت گذشت شاکی تعقیب جزایی یا همان اجرای مجازات متوقف خواهد شد.

مراحل رسیدگی به جرم پرداخت نکردن نفقه فرزند

طرح شکایت از پدر به دلیل پردخت نکردن نفقه بایستی در قالب دادخواست توسط خود فرزند یا مادر وی تنظیم شود. سپس به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنند، که به صورت آنلاین و الکترونیکی امکان‌پذیر است.

دفاتر قضایی دادخواست ها را برای رسیدگی به دادگاه صالح ارسال کرده که این دادگاه دادسرای محل سکونت پدر می باشد. بعد از آن دادیاران در دادسرا تحقیقات اولیه را شروع کرده و تمکن مالی فرد نفقه دهنده را بررسی می کنند.

حال اگر تمکن مالی فرد برای پرداخت نفقه ثابت شود، پرونده همراه با رای قرار جلب به دادرسی و جهت صدور رای نهایی به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

نمونه متن دادخواست مطالبه نفقه فرزند

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه: …..

اینجانب به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره ……….. مورخ ……………. با خوانده دعوا ………….. عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره ………. شهرستان …………….. منعقد نموده‌ایم که حاصل این ازدواج، تعداد ……..… فرزند دختر / پسر به نام / نام‌های ………….… می‌باشد. متاسفانه خوانده علی رغم استطاعت مالی از تاریخ ………….. از پرداخت نفقه به فرزندان شرعی و قانونی خود امتناع نموده‌اند، و از آن جهت که به موجب ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی پرداخت نفقه فرزند دختر و پسر بر عهده پدر می‌باشد، رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه ایام حضانت و نگهداری فرزند / فرزندان خوانده به نام / نام‌های …… از تاریخ ……… لغایت ……..… به مدت …………. مستنداً به مواد ۱۱۹۹ و ۱۲۰۶ قانون مدنی به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوق مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که در این مطلب تحت عنوان نفقه فرزند چقدر است توسط بهترین وکیل کیفری حقوقی مشهد بیان شد می توان گفت نفقه فرزند مشترک از جمله امور مالی است که زوجین در صورت جدایی و یا طلاق باید نسبت به آن اظهار نظر نمایند. حال چنانچه در این زمینه دچار ابهامی هستید و یا نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر بهترین وکیل نفقه فرزند در مشهد ( عباس شفیعی ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915