عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - دیه نقص عضو در تصادف

دیه نقص عضو در تصادف به چه صورت است

در صورتیکه در اثر تصادف دچار نقص عضو شده اید، این مطلب می تواند برایتان کاربردی باشد. از این رو در ادامه با عباس شفیعی وکیل دیه مشهد همراه شوید تا درباره دیه نقص عضو در تصادف بیشتر بدانید.

دیه تصادف چیست؟

دیه در تصادف به مبلغی گفته می شود که راننده مقصر در اثر تصادفی که منجر به فوت یا نقص عضو شخص ثالث شده است، موظف به پرداخت آن به فرد آسیب دیده یا خانواده او می باشد.

بنابراین به طور کلی، دیه به دو دسته تقسیم می شود:

  • دیه کامل: دیه کامل به دیه نفس انسان گفته می شود که معادل ۳۳ واحد کامل دیه است. هر واحد کامل دیه در سال ۱۴۰۳ معادل یک سوم دیه کامل یک شتر سالم که معادل ۶ گرم طلا یا ۴۸ گرم نقره است.
  • ارش: ارش به دیه ای گفته می شود که برای صدمات و نقص عضو غیرقابل ترمیم تعیین می شود. میزان ارش توسط کارشناس پزشکی قانونی و با توجه به نظر قاضی تعیین می شود.

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

دیه تصادف به چه کسانی تعلق میگیرد؟

دیه تصادف به تمام افرادی که در اثر تصادف دچار آسیب دیدگی شده اند، تعلق می گیرد. این افراد شامل موارد زیر می شوند:

  • عابر پیاده: عابر پیاده، چه مقصر در تصادف باشد و چه نباشد، می‌تواند از محل بیمه شخص ثالث راننده مقصر، دیه مربوط به خود را دریافت کند.
  • راننده و سرنشینان خودروی زیان دیده: راننده و سرنشینان خودروی زیان دیده در تصادف نیز به طور حتم مشمول دریافت دیه هستند و از محل بیمه شخص ثالث راننده مقصر، خسارت خود را دریافت می‌کنند.
  • راننده مقصر: در صورتی که راننده مقصر در تصادف نیز دچار صدمات جانی شود، به او نیز مطابق با قانون، دیه تعلق خواهد گرفت. البته میزان دیه راننده مقصر از محل بیمه حوادث راننده و تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

نکته: راننده مقصر حادثه باید تمامی خسارات جانی و مالی تصادف را پرداخت کند. اگر این فرد بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت بیمه‌گر مسئولیت خسارت وارد شده از طرف او را تا سقف مشخص شده در قرارداد بر عهده خواهد گرفت.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

نحوه محاسبه دیه نقص عضو در تصادف

محاسبه دیه نقص عضو در تصادف تابع قوانین و مقررات خاص خود بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله:

  • نوع جراحت: نوع جراحت به طور مستقیم بر میزان دیه تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، دیه قطع عضو به مراتب بیشتر از دیه بخیه زدن است.
  • شدت جراحت: شدت جراحت نیز بر میزان دیه تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، دیه قطع کامل یک انگشت بیشتر از قطع ناقص آن است.
  • جنسیت: دیه مرد در برخی از موارد بیشتر از دیه زن است. به عنوان مثال، دیه قطع نخاع در مرد بیشتر از زن است.
  • سن: دیه افراد زیر سن بلوغ (۱۵ سال تمام قمری برای پسران و ۹ سال تمام قمری برای دختران) نصف دیه افراد بالغ است.
  • محل جراحت: دیه برخی از اعضای بدن بیشتر از سایر اعضا است. به عنوان مثال، دیه چشم بیشتر از دیه گوش است.

عباس شفیعی وکیل پایه دیه تصادفات مشهد

مراحل دریافت دیه نقص عضو در تصادف

  • مراجعه به پزشکی قانونی: اولین قدم مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت گواهی معاینه است. در این گواهی نوع، شدت و محل جراحت به طور دقیق مشخص می شود.
  • تشکیل پرونده در دادسرا: پس از دریافت گواهی معاینه، باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و با ارائه مدارک لازم، اقدام به تشکیل پرونده نمایید.
  • ارجاع به کارشناس: قاضی پرونده با توجه به نوع جراحت، شما را به کارشناس پزشکی قانونی جهت تعیین میزان دیه نقص عضو ارجاع خواهد داد.
  • تعیین میزان دیه: کارشناس پزشکی قانونی با بررسی گواهی معاینه و سایر مدارک، میزان دیه نقص عضو را تعیین خواهد کرد.
  • صدور حکم: قاضی پرونده با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی، حکم به پرداخت دیه نقص عضو به شما صادر خواهد کرد.
  • دریافت دیه: پس از صدور حکم، می توانید با مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرا، دیه خود را دریافت نمایید.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

مدارک مورد نیاز برای دیه نقص عضو در تصادف

برای دریافت دیه نقص عضو در تصادف به مدارک زیر نیاز دارید:

مدارک اولیه

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کپی بیمه نامه شخص ثالث راننده مقصر
  • صورت سانحه تصادف
  • حکم دادسرا یا نامه راهنمایی و رانندگی (در صورت وجود)

مدارک پزشکی

  • اصل و کپی گواهی معاینه
  • مدارک مربوط به درمان (در صورت وجود)

نکته: ممکن است در برخی از موارد به مدارک دیگری مانند گواهی فوت (در صورت فوت یکی از مصدومان در تصادف) یا حکم سرپرستی (برای افراد زیر سن قانونی) نیاز داشته باشید.

نکته: تهیه و ارائه تمامی مدارک فوق الذکر برای تکمیل پرونده و دریافت دیه نقص عضو در تصادف الزامی است. بنابراین اگر مدارک کاملی ارائه ندهید، ممکن است روند رسیدگی به پرونده شما با مشکل مواجه خواهید شد. از این رو برای اطمینان از کامل بودن مدارک خود، می توانید با وکیل متخصص در امور کیفری مشورت نمایید.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

نمونه دادخواست دیه نقص عضو در تصادف

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند، اینجانب ………. در مورخه ………. در اثر تصادف رانندگی که توسط خوانده محترم به نام ………. به وقوع پیوست، دچار صدمات بدنی و نقص عضو شدم. در اثر این تصادف، اینجانب دچار ………. شدم. بلافاصله پس از تصادف به ………. مراجعه و تحت معاینات و اقدامات پزشکی قرار گرفتم که گواهی معاینه پزشکی قانونی که به شرح ………………………… صادر شده، نوع و شدت جراحت اینجانب را به طور دقیق مشخص می کند.

حال با توجه به اینکه خوانده محترم در وقوع تصادف مقصر بوده و طبق نظریه کارشناس پزشکی قانونی، دیه ………. به اینجانب تعلق گرفته است، لذا تقاضای صدور حکم مقتضی مورد استدعاست.

ضمناً مدارک و مستندات لازم از جمله ………. به این دادخواست پیوست می باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل دیه مشهد

نتیجه گیری

تصادف، به عنوان یک واقعه سخت، در قانون به‌صورت عمدی و یا غیرعمدی تعریف شده که باعث تعیین جرم و مجازات ضارب و همچنین تعیین مبلغ دیه است که باید به مجروح یا خانواده او پرداخت شود. حال اگر در سانحه ای دچار آسیب شده اید، می توانید به کمک یک وکیل خبره اقدامات مورد نیاز برای دریافت دیه را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915