عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط تقسیط دیه

شرایط تقسیط دیه

دیه دینی مالی است که در صورت درخواست باید آن را پرداخت نمود. البته در شرایطی خاص فرد مدیون می تواند درخواست قسط بندی دیه را داشته باشد. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل دیه مشهد در این مطلب سعی در توضیح مسائل پیپرامون شرایط تقسیط دیه دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه تا انتها نیز با این وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شوید.

دیه چیست؟

یکی از مجازات های پیش بینی شده در قانون دیه است که در برخی جرایم مانند جنایات غیر عمد وارد شده بر اعضای بدن و جان افراد یا در مواقعی که امکان قصاص نیست یا با دیه، مصالحه شده، پرداخت می شود.

دیه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه جنایت، بر جان واقع شده یا اعضا و منافع، عبارتند از:

  • دیه قتل
  • دیه اعضای بدن
  • دیه منافع اعضا
  • دیه جراحات

وکیل قسطی کردن دیه

اعسار چیست؟

در سختی و تنگنا بود افراد را عسر و فرد را معسر می گویند. به این معنا که فرد توانایی مالی نداشته و در تنگدستی به سر می برد. در چنین وضعیتی فردی که محکوم به پرداخت مالی شده و توانایی پرداخت آن را ندارد، باید دادخواست اعسار به دادگاه ارائه نماید.

اعسار و تقسیط دیه

به دلیل اینکه اعسار در پرداختن دیه امکان پذیر بوده پس می توان تقاضای تقسیط آن را به دادگاه ارائه نمود. در ادامه پس از ارائه دادخواست این دادگاه است که فرد واقعا معسر است یا ادعایی دروغین دارد.

اگر دادگاه تشخیص دهد که فرد معسر است، دیه دیه به مهلت های زمانی مشخصی زیر نظر دادگاه تقسیط شده و شخص باید به وسیله دادگاه قسط خود را در زمینه دیه بپردازد.

وکیل دیه در مشهد

شرایط تقسیط دیه

بنابر توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل خوب مشهد هر زمان فرد محکوم توان پرداخت دیه در زمان مقرر در قانون را نداشته باشد، قانون گذار دیه را قسطی خواهد نمود. اما به دلیل اینکه پرداخت مبلغ دیه به روز بوده و تقسیط آن چند سالی طول می کشد، بهترین کار این است که قاضی بجای حکم به پرداخت مبلغ مشخصی از دیه، حکم به پرداخت درصد معینی از دیه را در هر ماه بدهد.

نکته: مطابق ماده ۴۹۰ قانون مجازات اسلامی، زمانی دادگاه می تواند دیه را قسطی کند که این امر مورد توافق طرفین دعوی قرار گرفته باشد. البته به یاد داشته باشید که اقساط قابل پرداخت باید مطابق نرخ دیه زمان پرداخت محاسبه شده و نه به صورت قطعی؛ مگر در حالتی که برای پرداخت قطعی و بدون در نظر گرفتن افزایش نرخ دیه، بین طرفین توافق حاصل شده باشد.

نکته: در صورت عدم پذیرش اعسار و تقسیط بدهی، فرد بدهکار تا زمان پرداخت دیه و یا اثبات اعسار بازداشت شده و این موضوع تفاوتی بین جرایم عمد و غیر عمد ندارد.

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

مدارک اعسار از پرداخت دیه و تقسیط آن

بهتر است بدانید که برای اعسار و تقسیط دیه باید اموال در دادخواست ثبت شده و مدارکی را به دادگاه ارائه نمود. به عنوان مثال باید تمام اموال منقول وغیرمنقول، همه حساب‌های سپرده بانک ها و … را در دادخواست خود پیوست کرده تا دادگاه با بررسی ها و نظارت های ضروری حکم به اعسار و اقساط دیه دهد.

نکته: اگر فرد محکوم توانایی و تمکن دارایی مالی و مکفی داشته باشد، باید دیه را پرداخت کند. زیرا ملائت باعث می‌شود تادیه مورد اقساط قرار نگیرد.

در ادامه بخوانید: شرایط تقسیط دیه

وکیل دیه مشهد

 با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص، توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب دیه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک دیه مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

نمونه دادخواست اعسار و تقسیط دیه

ریاست محترم دادگاه

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ………. به عنوان خواهان مطابق دادنامه قطعی به شماره ………. مورخ ………. صادره از آن شعبه محکوم به پرداخت دیه به خوانده محترم به اتهام ضرب و جرح غیرعمدی شده ام.

با توجه به عجز و ناتوانی از پرداخت دیه و اینکه قادر به پرداخت آن نمی باشم از تاریخ ………. در بازداشت بسر می برم. علیهذا، با توجه به مدارک ارائه شده اعم از استشهادیه محلی که به پیوست تقدیم نموده ام، تقاضای رسیدگی و قبول اعسار و نهایتا صدور حکم مبنی بر تقسیط بدهی را دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک حقوقی مشهد

نتیجه گیری

از گفته های بالا اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که اگر فرد محکوم به پرداخت دیه در زمان مقرر اقدام به پرداخت دین خود نکند، دادگاه بجز مستنثیات دین فرد، سایر اموال را توقیف خواهد نمود. پس بهترین کار برای اقدامی درست در چنین وضعیتی درخواست کمک از یک وکیل متخصص دیه است که با توجه به دانش و تجربه خود بهترین روند را برای پیشبرد پرونده در نظر بگیرد. از این رو بهتر است قبل از هر کاری با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) تماس گرفته و راهنمایی های اولیه را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915