عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مصادره اموال در قانون

مصادره اموال در قانون

در این مطلب عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری تحت عنوان مصادره اموال در قانون می گوید مصادره در اصطلاح حقوقی عبارتند از توقیف قسمتی از دارایی‌هایی که در ارتکاب جرم تاثیر‌گذار بوده است و یا از طریق جرم کسب شده باشند. حال می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

طبق ماده ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی فرد مجرم موظف است در صورت موجود بودن، عین مال کسب‌ شده از راه تخلف را به صاحبش واگذار کند. اما در صورتی که آن دارایی موجود نباشد، بایستی مثل آن را پرداخت کند و در صورت عدم امکان رد مثل، معادل همان مبلغ را به صاحبش رد نماید. همچنین ضمن اینکه باید از پس پرداخت جریمه و خسارات وارده نیز برآید.

انواع مصادره

مصادره اموال ممکن است که همه یا قسمتی از اموال موجود در زمان ارتکاب جرم را در بر گیرد و به دو صورت انجام شود. و بر اساس قانون، این مجازات نیز برای افراد حقیقی و حقوقی قابل اجرا است. مانند: 

مصادره خاص: در این تعریف، مصادره اموال خاصی جای می‌گیرد. به‌عنوان مثال مالی که براثر قاچاق مواد مخدر به‌دست مجرم برسد، به‌صورت خاص مصادره می‌شود.

مصادره عام: در این نوع، کلیه اموال ارتکاب کننده جرم مصادره می‌شود. مانند اختلاس کنندگانی که قانون برای برخورد با آنها کلیه اموالشان را مصادره می‌کند.

عباس شفیعی وکیل مصادره اموال مشهد

شرایط لازم برای مصادره اموال

  • دادگاه اگر برای اموال قرار منع را صادر کرد باید وضع اموال را نیز مورد پیگری قرار دهد و تعیین کند این اموال در اثر ارتکاب جرم ،در زمان آن و یا برای ارتکاب آن ضبط شده اند.
  • بعد از این که بررسی های لازم برای اموال صورت گرفت باید اموال مورد مصادره قرار گیرد.
  • اموال مصادره شده از جرائم در اختیار بیت المال قرار می گیرد.
  • درصروتی این اموال به صاحب آن ها برگردانده می شود که جز اموال بلامعارض باشد و دادرسی برای آن ها لازم نباشد. البته در بعضی موارد نیز اموال معدوم می شوند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مصادره اموال در قانون

در ادامه بخوانید: مصادره اموال در قانون

نکته: حال اگر اموال به صورتی باشند که نگه داری آن برای دولت هزینه هایی را دربرداشته باشد و یا قیمت آن به مقدار بسیار زیادی کم شود و یا جز اموالی باشد که فساد شود و دیگر بعدا قابل استفاده کردن نباشد، آنگاه اموال به قیمت روز بازار به فروش می رسد. پولی که از فروش آن ها به دست می آید نیز تا زمانی که همه چیز برای دادگاه روشن نشود در امانت دادگستری به امانت خواهد ماند. همچنین ناگفته نماند که اگر اموال صادر شده ملک و یا زمین باشد آن گاه بعد از مصادره اموال سند قبلی آن باطل می شود و سند جدید به نام همان نهاد مصادره کننده صادرخواهد شد.

عباس شفیعی وکیل حقوقی در مشهد

تفاوت توقیف، ضبط و مصادره اموال
توقیف اموال

عملی حقوقی است که طی آن، مال فرد موقت در بازداشت قرار می‌گیرد. برای مثال در صورتی که فردی بدهکار باشد و اقدامی جهت پرداخت بدهی خود نکند، اموال نامبرده با معرفی طلبکار، توسط اجرای احکام دادگستری موقت توقیف می‌شود. به این معنا که بدون خارج شدن از مالکیت فرد از نقل‌ و انتقال مصون می‌ماند. درواقع این کار حربه‌ای جهت الزام فرد به پرداخت بدهی است که درصورت عدم پرداخت آن، توسط دادگاه و از طریق مزایده به فروش می‌رسد. و معادل طلب طلبکار به او داده می‌شود و مابقی به مالکیت خود فرد درمی‌آید.

ضبط اموال

غالباً ضبط اموال در مورد پرونده‌های کیفری استفاده می‌شود. ضبط اموال دارای ۲ نوع دائم و موقت است که در نوع دائم آن مال برای همیشه از ملکیت فرد خارج می‌شود. اما در مورد ضبط اموال موقت، امکان بازستاندن اموال ضبط شده وجود دارد. با تکیه‌بر ماده ۲۲۴ قانون دادرسی کیفری، چنانچه متهم به دادگاه احضار شود و وی بدون عذر موجه در دادگاه حاضر نشود و معرفی وی از طریق کفیل یا وثیقه گذار صورت نپذیرد، وجه کافی وصول می‌شود و یا بر طبق قانون و مقررات وثیقه ضبط می‌گردد.

مصادره اموال

از نظر حقوقی مصادره اموال همان ضبط اموال است، اما در مصادره برخلاف ضبط که در برخی موارد به‌ عنوان تأمین (مانند قرار وجه‌الکفاله یا وثیقه) به کار می‌رود، به‌عنوان مجازات در نظر گرفته شده و طی آن مال به‌صورت دائم و برای همیشه از ملکیت فرد خارج می‌شود.

نحوه اعتراض به مصادره اموال

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری می گوید: اگر اموال شما مورد ضبط و یا مصادره قرار گرفته است. و می خواهید به این موضوع اعتراض کنید باید بدانید که نهادی که برای ضبط اموال است با نهاد مصادره اموال متفاوت است.

اگر اموال فرد به دستور دادستان ضبط شود دادگاه برای اعتراض نخواهد بود اما برای مصادره اموال و اشیا فرد می توان به دادگاه نیز اعتراض کرد. و این مورد در دیوان عالی کشور بررسی خواهد شد و در صورت نیاز در آن تجدید نظر خواهد شد.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد

نمونه دادخواست توقیف اموال

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تعیین خواسته و بهای آن

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه عمومی

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب به نشانی مذکور برابر قرارداد مورخ……….، ………. دانگ………. باب مغازه واقع در نشانی………. را از خوانده/ خواندگان خریداری نموده و بهای آن نیز کلاً تأدیه و پرداخت‌شده است. متأسفانه علی‌رغم ایفای تعهداتم به‌عنوان خریدار، متأسفانه خوانده مذکور از اجرای کامل مفاد قرارداد امتناع نموده و همچنان بدهی‌های خود را در حق………. پرداخت نمی‌نماید. نظر به اینکه عدم پرداخت بدهی‌های………. موجب بروز مشکلات متعددی می‌گردد. فلذا به استناد مواد ۱۰، ۲۱۹, ۲۲۰ ۲۲۱ و ۱۳۰۱ قانون مدنی حکم به محکومیت خوانده/ خواندگان به پرداخت بدهی خود در حق………. به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. بدواً وفق ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور قرار تأمین خواسته و اجرای فوری آن حسب ماده ۱۱۷ همین قانون تقاضا می‌شود.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

وکیل برای توقیف اموال و تامین خواسته

عباس شفیعی وکیل آنلاین در مشهد

نتیجه گیری

مصادره اموال در قانون به‌عنوان حکم و مجازات کیفری به‌ معنای تسلط دولت بر تمام یا قسمتی از دارایی موجود کسی که حکم علیه او می‌باشد. و اموالش ضبط می‌گردد به‌موجب حکم دادگاه و تعلق این اموال به بیت‌المال جهت مصارف عمومی می‌باشد. پس مصادره اموال در حقیقت نوعی مجازات می‌باشد که قانون گذار علاوه‌ بر مجازات اصلی از آن به‌عنوان مجازات تکمیلی یاد نموده. و دادگاه ملزم می‌باشد ضمن بررسی جرم و تعیین مجازات، نسبت به اموالی که از طریق جرم کسب شده است، تعیین تکلیف کند. در این میان امکان دارد در بعضی مواقع هم به‌منظور جلوگیری از وقوع جرمی، نسبت به مصادره اموال حکم صادر نماید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915