عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - شیربها و قانون دریافت آن

شیربها و قانون دریافت آن

قانون، در خصوص شرایط دریافت شیربها، ساکت است و منعی در مورد دریافت و پرداخت آن، در قالب جعاله، هبه و… نمی بیند. از این رو برای اطلاع از نحوه تعیین شیربها و قانون دریافت آن با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا نکات مهمی در این باره را کسب نمایید.

شیربها چیست؟

شیربها که در گذشته در برخی مناطق ایران، به خصوص در آذربایجان رایج بوده، پولی است که داماد قبل از مراسم ازدواج، علاوه بر مهریه، به خانواده عروس می‌داد. این رسم ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد و معانی مختلفی به آن نسبت داده می‌شود. از این رو برخی شیربها را نوعی کمک به خانواده عروس برای تهیه جهیزیه می‌دانند. در برخی دیگر از فرهنگ‌ها هم شیربها به عنوان نمادی از تعهد داماد به تامین مخارج زندگی مشترک بعد از ازدواج تلقی می‌شد. اما در قانون ایران، شیربها هیچ گونه وجهه قانونی نداشته و اجباری در پرداخت آن نیست.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

شیربها متعلق به کیست؟

مالکیت شیربها به طور سنتی به خانواده عروس تعلق دارد. خانواده عروس می‌توانند از این پول برای تهیه جهیزیه، یا هر چیز دیگری که صلاح می‌دانند استفاده کنند. اما با این حال، در برخی موارد ممکن است شیربها به خود عروس داده شود تا او در مورد آن تصمیم بگیرد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

حکم قانون در خصوص شیربها

همانطور که قبلاً گفته شد، شیربها در قانون ایران هیچ گونه وجهه قانونی ندارد و هیچ الزامی به پرداخت آن وجود ندارد. در نتیجه این موضوع به این معنی است که:

  • طرفین می‌توانند آزادانه در مورد پرداخت یا عدم پرداخت شیربها توافق کنند.
  • در صورت توافق بر پرداخت شیربها، هیچ ضمانت اجرایی قانونی برای الزام به پرداخت آن وجود ندارد.
  • اگر شیربها پرداخت شده باشد و ازدواجی صورت نگیرد، داماد می‌تواند آن را پس بگیرد.

بهترین وکیل طلاق مشهد

با این حال، در برخی موارد ممکن است شیربها در قالب شروط ضمن عقد نکاح مطرح شود. در این صورت، حکم آن تابع شروط ضمن عقد خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است در شرط ضمن عقد قید شود که داماد متعهد به پرداخت مبلغی به عنوان شیربها به خانواده عروس باشد. در این صورت، اگر داماد از پرداخت شیربها امتناع کند، زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای الزام او به پرداخت آن اقدام کند.

نکته: در برخی از مناطق، عرف و عادت در خصوص شیربها وجود دارد. در این موارد، قاضی دادگاه در صورت بروز اختلاف، می‌تواند به عرف و عادت محل توجه کند.

در این مطلب می خوانید: شیربها و قانون دریافت آن

بهترین وکیل خانواده مشهد

نحوه محاسبه مبلغ شیربها

با وجود توضیحات ذکر شده تا به اینجای این مطلب می توان گفت که عوامل متعددی می‌توانند در تعیین مبلغ شیربها نقش داشته باشند، از جمله:

  • وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های عروس و داماد
  • سطح تحصیلات و شغل عروس و داماد
  • تعداد فرزندان خانواده عروس
  • محل زندگی عروس و داماد
  • رسم و رسومات و عرف و عادت محلی

نکته: در برخی از مناطق، مبلغ شیربها به صورت سکه طلا تعیین می‌شود. در برخی دیگر، به صورت پول نقد یا ارائه کالاهایی مانند جواهرات، زمین، یا خودرو به خانواده عروس داده می‌شود.

بهترین وکیل شیربها مشهد

شیربها بعد از طلاق

به طور کلی، شیربها بعد از طلاق به زن تعلق نمی‌گیرد. بنابراین همانطور که قبلاً هم گفته شد، شیربها در قانون ایران هیچ وجهه قانونی ندارد و تعلق آن به زن یا عدم تعلق آن، به توافق طرفین در زمان ازدواج بستگی دارد. بنابراین در صورتیکه در زمان ازدواج، شرطی مبنی بر تعلق شیربها به زن در صورت طلاق در شروط ضمن عقد نکاح قید شده باشد، زن می‌تواند بعد از طلاق از طریق مراجع قانونی برای مطالبه آن اقدام کند. اما اگر چنین شرطی در عقد نکاح ذکر نشده باشد، زن حق مطالبه شیربها بعد از طلاق را نخواهد داشت.

دلایل عدم تعلق شیربها بعد از طلاق در صورت عدم وجود شرط در عقد نکاح:

  • شیربها به عنوان نوعی کمک به خانواده عروس برای تهیه جهیزیه یا شروع زندگی مشترک در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه با طلاق، زندگی مشترک زوجین به پایان می‌رسد و نیازی به این کمک وجود ندارد.
  • میزان شیربها در برخی موارد با توجه به توانایی مالی خانواده داماد در زمان ازدواج تعیین می‌شود. بنابراین ممکن است زوجین در طول زندگی مشترک از یکدیگر اموال و دارایی‌هایی کسب کرده باشند که در زمان طلاق بین آنها تقسیم می‌شود.

در این مطلب می خوانید: شیربها و قانون دریافت آن

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

نکات مهم درباره شیربها

  • هیچ فرمول یا ملاک ثابتی برای محاسبه مبلغ شیربها وجود ندارد.
  • تعیین مبلغ شیربها باید با رضایت کامل و بدون اکراه طرفین انجام شود.
  • در صورتیکه شیربها پرداخت شده باشد و ازدواجی صورت نگیرد، داماد می‌تواند آن را پس بگیرد.
  • چنانچه در مورد شیربها اختلافی بین طرفین ایجاد شود، می‌توانند از طریق مراجع قانونی برای حل آن اقدام کنند.
  • قبل از هرگونه اقدامی، در مورد مبلغ شیربها با خانواده عروس صحبت کنید.
  • در مورد توانایی مالی خود و خانواده‌تان واقع‌بین باشید.
  • به رسم و رسومات و عرف و عادت محل زندگی خود توجه کنید.
عباس شفیعی وکیل خوب مشهد
  • از تعیین مبالغی که برای شما یا خانواده‌تان مشکل ایجاد می‌کند خودداری کنید.
    مبلغ شیربها را به صورت کتبی و در قالب یک توافق‌نامه بین خود و خانواده عروس ثبت کنید.
  • اگر در عقد نکاح، شرطی مبنی بر تعلق شیربها به زن در صورت طلاق ذکر شده باشد، زن می‌تواند از طریق دادگاه خانواده برای مطالبه آن اقدام کند.
  • زن می‌تواند با اثبات توافق شفاهی خود با شوهرش در مورد تعلق شیربها در صورت طلاق، از طریق دادگاه برای مطالبه آن اقدام کند. البته اثبات چنین توافقی دشوارتر بوده و نیاز به ارائه شواهد و مدارک کافی دارد.
  • اگر قصد دارید شیربها را در شرطی خاص مانند طلاق به زن تعلق دهید، حتماً آن را در شروط ضمن عقد نکاح قید کنید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

با وجود اینکه تصمیم‌گیری در مورد پرداخت یا عدم پرداخت شیربها، به عهده زوجین و خانواده‌های آنها بوده، مهم این است که این تصمیم با آگاهی و رضایت کامل همه طرفین گرفته شود و هیچ کس به اجبار برای پرداخت یا دریافت شیربها تحت فشار قرار نگیرد. اما با تمام این وجود اگر مشکلی در مساله شیربها و نکات قانونی مرتبط با آن دارید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915