عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ارش البکاره چیست

ارش البکاره چیست

از آنجایی که زندگی شهری هر روز در حال گسترش بوده و برخورد های زنان و مردان در جامعه بیشتر شده است، به مراتب انحرافات جنسی و آسیب های اجتماعی بیشتری نیز بروز می کند. یکی از این جرایم تعیین میزان ارش البکاره برای دخترانی است که مورد تجاوز قرار می گیرند. زیرا متاسفانه هر روز شاهد بروز بیشتر این اتفاق در سراسر کشور هستیم. پس لازم است تا قانونگذاران به دنبال راه حلی در این خصوص رفته و یا به بحث و کنکاش در این زمینه بپردازند. حال ما در این مقاله با موضوع ارش البکاره چیست شما عزیزان را با مفهوم مهر المثل و ارش البکاره از زبان بهترین وکیل خانواده در مشهد آشنا می نماییم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

ارش البکاره چیست؟

در قانون اصولا میزان دیه اعضای متفاوت بدن مشخص است. اما گاهی با مواردی مواجه می شویم که قانون گذار برای ورود صدمه به آن میزان دیه ای را تعیین نکرده است. به چنین مواردی که دیه ی دقیق آن ها تعیین نشده است ارش گفته می شود.

حال با توجه به توضیح بالا در تعیین معیار ارش البکاره باید توجه داشت زمانی که بدون انعقاد عقد و نکاح زوجیت رابطه جنسی شکل بگیرد که همراه با انکار و عدم تمایل دختر باشد، در واقع زنا شکل گرفته و تجاوز محسوب می شود. بنابراین اگر دختر باکره باشد و پرده بکارت او حین این عمل از بین برود، ارش البکاره که خسارت ازبین رفتن پرده بکارت است، علاوه بر باقیمانده مجازات ها در قانون پرداخت شود. 

نکته: بنابراین تنها زمانی ازاله البکاره ( نابودی بکارت ) تعلق می گیرد که نزدیکی و مقاربت بر خلاف میل زن بوده و تجاوز محسوب شود. از طرفی هم اگر حیله ای در کار باشد و یا خود زن خواستار رابطه زنا باشد، ازاله البکاره به وی تعلق نمی گیرد بلکه او بابت زنا به ۱۰۰ ضربه شلاق هم محکوم می گردد.

نکته: همچنین در این خصوص تفاوتی بین عمد یا غیر عمد بودن عمل و همچنین نحوه ی از بین رفتن بکارت نیست، یعنی چه با مقاربت و چه با وسیله ای دیگر این اتفاق افتاده باشد مهرالمثل به زن تعلق گرفته و در صورت از بین رفتن بکارت ارش آن باید پرداخت شود.

عباس شفیعی وکیل خانواده در خراسان رضوی

مهرالمثل چیست؟

به گفته بهترین وکیل طلاق در مشهد منظور از مهر المثل مهریه ای است که با توجه به وضعیت زن و متناسب با شان او از لحاظ خانوادگی، اجتماعی، تحصیلات، زیبایی و … توسط کارشناس تعیین می شود.

نکته: اگر میزان مهرالمثل از دیه ی کامل زن بیشتر باشد، به همان اندازه ی دیه ی کامل به او پرداخت می گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ارش البکاره چیست

تفاوت ارش البکاره با مهرالمثل

تنها تفاوتی که می توانیم در خصوص مهرالمثل و ارش البکاره بیان نماییم، زمانی است که پارگی پرده بکارت به دلیل حوادث و تصادفات باشد. در این حالت به دختر ارش تعلق می گیرد نه مهر المثل. زیرا در این مورد نسبت به دختران تفویض بضع ( گاهی در عقد، مهریهای مشخص نمیشود که آن را تفویض بضع مینامند. ) صورت نگرفته است. پس باید تنها ارش البکاره مقدار برای میزان پارگی پرده بکارت به دختر پرداخت شود. 

چت واتساپ با وکیل خانواده در مشهد

در ادامه بخوانید: ارش البکاره چیست

تفاوت ارش با دیه

دیه مالی است که در قبال صدمه وارد به جسم و جان افراد باید از طرف عامل و مسبب صدمه به آسیب دیده پرداخت گردد. همچنین نوع و مقدار آن برای هر یک از اندام های بدن معین است و شارع آن را تعیین نموده است. اما مقدار ارش را شارع تعیین نکرده و قاضی مکلف است حسب مورد راسا با جلب نظر کارشناس مقدار آن را تعیین نماید.

نکته: با توجه به ابعاد اجتماعی و حفظ آبروی افراد برخی از عنوان کردن این مسائل به وکیل و یا پیگیری آن خودداری می‌کنند و به جای استفاده از مشاوره حقوقی سعی بر سکوت دارند که نه تنها کمکی به این نوع آسیب ها نمی‌کند بلکه در اکثر موارد باعث بروز مشکلات بیشتر خواهد شد. لذا در مواجه با این موارد خواهشمندیم از دریافت کمک از مشاور و وکیل متخصص در این زمینه استفاده کرده. و سعی در مدیریت موانع و مشکلات داشته باشید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل خوب در مشهد

نمونه دادخواست ارش البکاره 

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تامین خواسته در صورت معین بودن مبلغ و خسارات دادرسی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

با توجه به مستندات ابرازی بر اثر اقدام خوانده مبنی بر بکارت اینجانب زائل گردیده و مطابق مقررات و موازین شرعی مشارالیه مسئول جبران زیان وارده می باشد لذا صدور حکم بر محکومیت وی به پرداخت ارش البکاره مورد استدعاست .

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل خانواده ارش البکاره در مشهد

نتیجه گیری 

تجاوز بدون رضایت زن و به اجبار، توسط مردی که بدون عقد کردن زنی چنین عملی را مرتکب شده باشد. طبق قانون جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد. در این حالت مرد باید ارش البکاره (خسارت بکارت) را به زن بپردازد. اگر مردی چنین عملی را مرتکب شود، در حکم تجاوز محسوب شده و باید مهر المثل زن را بپردازد. حال با توجه به این مطلب و نکات ذکر شده در بالا ( ارش البکاره چیست ) و با توجه به اینکه درخواست ارش البکاره به سادگی اتفاق نمی­افتد و بسیاری ممکن است با شکایت نادرست در این مورد و یا عدم توانایی در اثبات آن، باعث از دست رفتن حق این افراد در محاکم شود. وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون میتواند مسیر حل این پرونده ها را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915