عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - استفاده زوجه از حق حبس

استفاده زوجه از حق حبس به چه معناست

اینکه حق حبس زوجه چیست و در چه شرایطی امکان پذیر بوده مطلب است که عباس شفیعی وکیل خوب خانواده مشهد قصد بررسی آن را دارد. پس تا انتهای این مطلب با موضوع استفاده زوجه از حق حبس به چه معناست همراهمان باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

حق حبس چیست؟

بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زوجه می تواند تا زمان پرداختن مهریه از جانب همسرش از تمکین سرباز زند البته این امر شرایطی هم دارد از جمله حال بودن مهریه. پس حق حبس به معنای عدم تمکین عام و خاص زن بعد از وقوع عقد نکاح تا زمان پرداختن مهریه توسط زوج است. ناگفته نماند که این امتناع مسقط حق نفقه نبوده و نفقه به زوجه تعلق می گیرد.

اما تمکین عام و خاص به چه معناست؟

  • تمکین عام: در این نوع تمکین زندگی کردن زوجه در محل سکونتی که زوج تدارک دیده را داریم. البته در صورتی که حق انتخاب محل سکونت به زوجه داده نشده باشد.
  • تمکین خاص: به طور مشخص به وظایف زناشویی و رابطه میان زن و مرد اشاره دارد.

نکته: استفاده از حق حبس فقط مختص تمکین خاص نبوده و اگر زوجه تمکین عام داشته باشد، دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد

شرایط اجرا شدن حق حبس

وکیل حق حبس زوجه در مشهد می گوید برای استفاده از حق حبس زوجه بایستی شروطی وجود داشته باشد تا بتوان به آن استناد و استفاده نمود:

  • مهریه حال باشد.
  • رابطه زناشویی برقرار نشده باشد.

در ادامه بخوانید: استفاده زوجه از حق حبس

نکات مهم استفاده از حق حبس

  • زوجه را نمی توان ملزم به تمکین خاص و ایفای سایر وظایف زناشویی کرد.
  • تمکین عام یا تمکین خاص باعث سقوط استفاده از حق حبس می شود.
  • به زوجه ای که از حق حبس استفاده کرده نفقه تعلق می گیرد.
  • خانم در زمان حق حبس ناشزه محسوب نمی شود.
  • در صورت قسط بندی مهریه، تا زمان اتمام مبلغ کل مهریه، زوجه می تواند از حق حبس استفاده نماید.
  • حتی بعد از تمکین عام و خاص، زوجه می تواند درخواست مهریه دهد و این دو موضوع هیچ دخل و تصرفی با یکدیگر ندارند.
  • زوج می تواند با شرایطی که در قانون آمده دادخواست تجویز ازدواج مجدد از دادگاه کند.
  • اگر مرد دادخواست طلاق به طرفیت همسر بدهد در حالیکه زن در دعاوی قبلی استناد به حق حبس کرده باشد، شرط تنصیف دارایی اموال شوهر مشمول زوجه نخواهد شد.
  • حق حبس زن با اعسار مرد از بین نمی‌رود. زیرا به هر صورت عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه، حق دریافت مهریه و حق حبس را از زن سلب نمی‌کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد

  • اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، زن نمی تواند از حق حبس استفاده کند.
  • اگر هنگام استفاده شرط شده باشد که زن امکان استفاده از حق حبس را ندارد، زن دیگر نمی‌تواند از این قانون استفاده کند.
  • اگر در زمان عقد مهریه ای مشخص نشده باشد، زن امکان استفاده از حق حبس را ندارد.
  • دریافت مهریه با استفاده از حق حبس، تنها درباره دوشیزگان قابل اعمال بوده و زوجه ای که دوشیزه نبوده و قبل از ازدواج، با شوهر فعلی و یا شخص دیگری رابطه داشته باشد و این امر ثابت شود، حق حبس از وی ساقط می‌گردد.
  • چنانچه زوج توانایی پرداخت مهریه زن را داشته باشد، اما از پرداخت امتناع کند، دادگاه صالح او را به سه ماه تا پنج ماه حبس محکوم خواهد نمود.
  • در صورتی که زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، اما توانایی پرداخت نفقه جاری را داشته باشد، اما با این حال از پرداخت آن امتناع نماید قابل تعقیب و مجازات کیفری خواهد بود.

در ادامه بخوانید: استفاده زوجه از حق حبس

مشاوره رایگان وکیل مهریه مشهد

وکیل خانواده مشهد

مشکلات خانوادگی هم مانند سایر مشکلات برای حل و فصل کردنشان در محاکم نیازمند حضور یک وکیل خبره هستند. زیرا بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی، خسارات زیادی را به خود و خانواده شان وارد می کنند. بنابراین چنانچه می‌خواهید احتمال پیروزی در پرونده را افزایش دهید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید، حتما وکیل بگیرید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه با حق حبس

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

با سلام؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ……… فرزند ……………… به کد ملی …………. در مورخ …….. در دفترخانه ……. به موجب سند عقد نامه شماره …………، با خوانده محترم، عقد ازدواج دائم، نمودم و میزان مهریه اینجانب، ۱۴ سکه تمام بهار آزادی است.

با توجه به عدم تمکین بنده از ایشان، و با توجه به حال بودن مهریه اینجانبه، به موجب ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، حق حبس خود را اعمال نموده و از دادگاه تقاضای صدور حکم بر پرداخت تمام مهریه از جانب ایشان را دارم و مادامی که پرداخت کامل انجام نشود، از ایشان تمکین نخواهم داشت.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی موضوع حق حبس توسط بهترین وکیل حقوقی مشهد پرداختیم و با شرایط آن آشنا شدیم. فهمیدیم که حق حبس یک نوع ضمانت اجرای تعهدات متقابل بوده و در صورت تمکین زن از شوهرش این حق ساقط می شود. حال با ذکر سایر موارد مرتبط با حق حبس در بالا، چنانچه در این خصوص و نحوه اجرای آن سوالی دارید، می‌توانید با دفتر وکالت بهترین وکیل خانواده مشهد ( عباس شفیعی ) از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس گرفته و تقاضای دریافت وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915