عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوی اثبات و نفی نسب چیست

دعوی اثبات و نفی نسب چیست

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در مورد دعوی اثبات نسب از طرف والدین و روند رسیدگی و دلایل و نحوه اثبات نسب برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

اثبات نسب چیست؟

در تعریف نسب می توان گفت که رابطه ی خونی میان افراد مانند پدر با فرزند، مادر با فرزند و یا حتی خواهر و برادر در این دسته قرار می گیرد. برای اثبات نسب مادری راه آسانتری نسبت به نسب پدری پیش رو است. زیرا دوران بارداری و زایمان به راحتی قابل انکار نست. اما در نسب پدری با وجود راه های مختلف از جمله آزمایشات متعدد باز هم دشواری هایی وجود دارد. زیرا مردان در امر ازدواج موقت آزاد هستند و همین موضوع باعث شده مشکلات زیادی پیش روی فرزندان حاصل از این نوع ازدواج ها قرار داشته باشد.

عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد

نفی نسب چیست؟

در نفی نسب انکار رابطه خونی را داریم و وقتی پیش می آید که شخصی با فرد دیگری قرابت نسبی دارد و اقدام به نفی نسب یا همان انکار رابطه می کند. نفی نسب می تواند از جانب پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند، نوه و … رخ دهد که بر حسب اینکه از طرف چه شخصی مطرح شده، احکام متفاوتی خواهد داشت.

در ادامه بخوانید: دعوی اثبات و نفی نسب چیست

انواع نسب

نسب انواع مختلفی دارد که در ادامه بهترین وکیل اثبات و نفی نسب به آن می پردازد:

  • نسب مشروع: این نسب رایج ترین نوع بوده و ناشی از نکاح می باشد که به عنوان نسب قانونی از آن یاد می شود و دارای آثاری از جمله  ولایت، نفقه، ارث و … است.
  • نسب ناشی از شبهه: در این نوع نسب زن و مرد به تصور اینکه بین آنها رابطه ی زوجیت وجود دارد نزدیکی کرده و طفلی به وجود می آید. به همین دلیل این فرزند، ولد شبهه و نسب او را نسب ناشی از شبهه نامیده و در حکم نسب مشروع است.
  • نسب نامشروع: هنگامی که فرزندی نتیجه ی رابطه ی نامشروع میان زن و مردی باشد، نسب نامشروع داشته که در حقوق ایران به رسمیت شناخته نشده است.
  • نسب ناشی از تلقیح مصنوعی: تلقیح مصنوعی یکی از روش های نوین فرزندآوری است که افراد دارای اختلال بارداری از آن استفاده می کنند. در تلقیح مصنوعی رابطه ی جنسی بین زن و مرد وجود نداشته و فرزند نتیجه ی تلقیح آزمایشگاهی است.

عباس شفیعی وکیل اثبات نسب مشهد

وکیل اثبات و نفی نسب

داشتن وکیل یکی از حقوق اولیه عموم مردم است تا در تصمیمات خود بتوانند از دانش آنها استفاده کنند و اگر فردی توانایی لازم برای انتخاب وکیل را نداشته باشد، در شرایط خاص دادگاه برای آن وکیل تعیین می کند. حال از آنجایی که پرونده های مربوط به نسب دارای تنش و فراز و نشیب های فراوانی است، توصیه می شود برای جلوگیری از درگیری طرفین و مانع شدن از هرگونه اختلاف و طولانی شدن پرونده، از یک وکیل متخصص در این امر برای پیشبرد هرچه سریعتر پرونده یاری جست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری یکی از بهترین وکلای حقوقی مشهد است که در امر اثبات و نفی نسب پرونده های پیچیده ای را حل و به نتیجه رسانده است. پس توصیه می شود در صورت بروز هرگونه مشکلی قبل از اقدام به هر عملی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با این وکیل خبره مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

در ادامه بخوانید: دعوی اثبات و نفی نسب چیست

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نحوه اثبات نسب

  • اماره فراش: مطابق این امارهف فرزندی که از زن شوهردار متولد می شود، ملحق به شوهر بوده و دارای شرایطی است. از جمله واقع شدن نزدیکی بین زن و مرد، نگذشتن از تاریخ نزدیکی کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه.
  • شهادت شهود: دعاوی نسب مانند تمامی دعاوی دیگر با شهادت شهود قابل اثبات است.
  • امارات قضایی: رابطه زوجین، تاریخ تولد طفل و … از جمله امارات قانونی است که می توان برای اثبات نسب مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه اثبات نفی نسب

  • نفی فراش: زوج می تواند با ارائه ادله و مدارک خود اماره فراش را نفی کند.
  • نکته: چنانچه دو ماه از تولد طفل گذشته باشد و دعوی نفی نسب مطرح نشده باشد، این دعوا مورد پذیرش نبوده، مگر اینکه زوج ثابت کند تاریخ تولد را اشتباه به او گفته اند.
  • شهادت شهود: همانطور که در اثبات نسب می توان از شهادت شهود استفاده کرد در دعاوی نفی نسب هم می توان از این مورد بهره جست.
  • امارات قضایی: ارائه مدارکی مبنی بر حرمت رابطه میان والدین، اشتباه در تاریخ تولد طفل و … می تواند از جمله امارات قضایی باشد که در نفی نسب مورد استفاده قرار می گیرد.

عباس شفیعی بهترین وکیل نفی نسب مشهد

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی اثبات و نفی نسب

مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست اثبات نسب و نفی نسب، دادگاه حقوقی یا دادگاه خانواده است. افراد می توانند دادخواست خود را به این دادگاه ارائه دهند.

نمونه دادخواست اثبات نسب

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

به استحضار می رساند خواندگان که پدر و مادر واقعی اینجانب ….. هستند در تاریخ …. با هم ازدواج نموده اند و این واقعه در دفترخانه شماره …. شهرستان ….. به ثبت رسیده است.

اینجانب در مورخ …. در منزل به دنیا آمده و مامایی که مسولیت این کار را بر عهده داشته موضوع را تایید می نماید. حال با توجه به اینکه در زمان تولد، مادرم فراموشی داشته از ذکر نام پدرم خودداری کرده و پدرم که برای کار در خارج از ایران بوده و سال ها بعد به کشور می آید، از پذیرش اینجانب به عنوان فرزندش خودداری کرده که آزمایش DNA صحت ادعایم را ثابت می کند. علهذا تقاضای اثبات نسب پدری را از دادگاه محترم دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان بهترین وکیل اثبات نسب مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ( دعوی اثبات و نفی نسب چیست ) در واقع اثبات نسب همان ارتباط خونی بین فرزندان و پدر و مادر و نفی نسب، نفی کردن این این رابطه خونی بوده که حضور یک وکیل با تجربه در زمینه دعوای نفی نسب و اثبات نسب علاوه بر از بین بردن امکان اشتباه، سرعت روند دعوای نفی نسب را نیز افزایش می ‌دهد و کمک بسیاری به شخص مطالبه کننده می ‌کند. پس توصیه می شود در صورت بروز هرگونه مشکلی با یک وکیل خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915