عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعاده حیثیت در قانون

اعاده حیثیت در قانون

به موجب قانون اساسی، حیثیت، جان، مال و حقوق افراد مصون از تعرض است و نمی‌توان آبرو، اعتبار، حیثیت و حقوق قانونی دیگران را پایمال کرد. از این رو با توجه به اینکه امروزه بسیار رواج پیدا کرده است که با کوچکترین اتفاقی بدون اینکه در حقیقت جرمی بوقوع پیوسته باشد. و صرفا فقط بخاطر توهم فرد ، اقدام به طرح شکایت کیفری در مراجع قضایی میشود. و این آفتی است که در حال حاظر نظام قضایی به آن دچار شده است. بنابراین برای جلوگیری از اینچنین اتفاقاتی، حقوقدانان اعاده‌ حیثیت را پیش‌بینی کرده‌اند تا افراد قبل از هرگونه اقدام حقوقی، با تفکر و مشورت از اهل فن، اقدام به طرح شکایت در محاکم کیفری کنند. شما عزیزان می توانید در ادامه مقاله اعاده حیثیت در قانون مباحث مهمی را از زبان بهترین وکیل خانواده در مشهد بدانید. پس از این رو در ادامه همراهمان باشید.

اعاده حیثیت چیست؟

بسیاری از افراد با اصطلاحی حقوقی تحت عنوان اعاده حیثیت به صورت کوتاهی آشنا هستند و می دانند که اگر نسبت سوء یا ناروایی به آنها شده باشد، می توانند به دادگاه مراجعه کرده و اعاده حیثیت نمایند.

وکیل خوب در مشهد می گوید: اعاده در لغت به معنای باز گرداندن است و ادعای شرف یا اعاده حیثیت، یعنی بازگرداندن آبرو و منزلت افراد به حالت قبل که به وسیله ی اضهار شکایت ناحق خدشه‌دار شده است. همچنین جبران تمام ضررهای مادی و معنوی وارد شده به این افراد نیز می باشد. زیرا علاوه بر اینکه جان و اموال مردم مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته، حیثیت و آبروی آنها نیز در نظر قانونگذار مورد حمایت است. به همین دلیل تعرض و تعدی به آن باعث برخورد قانونی می شود.

نکته: شکایت اعاده حیثیت راهی است برای آن که فرد بتواند آثار سوء اجتماعی که بر اثر تهمت و افترای فرد دیگری به او وارد شده است را کاهش دهد. همچنین اعاده حیثیت در جرائم افترا، توهین و نشر اکاذیب مصداق پیدا می کند و فرد می تواند ادعای شرف کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل اعاده حیثیت در مشهد

انواع اعاده حیثیت

در اینجا به انواع اعاده حیثیت می پردازیم:

اعاده حیثیت دارای دو معنای عرفی و حقوقی می باشد.

اعاده حیثیت عرفی: شخص بدون اینکه جرمی انجام دهد به آبرو و شرفش تجاوز شده است. که در افترا، نشر اکاذیب، تهمت و هجو صور می گیرد.

اعاده حیثیت حقوقی: شخصی جرم انجام داده و منتظر است که با گذشت زمان از او اعاده حیثیت شود. در واقع شخص در اثر جرم از یک سری حقوق اجتماعی محروم می شود. یعنی به حکم قانون اهلیت دارا شدن آن حقوق را از دست می دهد. اعاده حیثیت اعاده دوباره آن اهلیت و حقوق می باشد.

  • بازگردانی شرف برای فرد بی گناهی که با توهین و تهمت دچار ضرر معنوی شده است بدون اینکه عمل خلاف قانون و شرعی از وی سرزده باشد، صورت می گیرد.
  • جبران حیثیت کیفری یا همان اعاده حقوق اجتماعی که فرد مجرم بعد از گذشتن از دوران محکومیت ناشی از جرمش و گذشت زمان های مقرر در قانون از او اعاده حیثیت شده است و دوباره دارای اهلیت می گردد.
  • اعاده حیثیت به متهمی که بر اثر تقصیر یا اشتباه قاضی تعقیب یا مجازات شده اما بعد ها تبرئه گردیده است.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعاده حیثیت در قانون

در ادامه بخوانید: اعاده حیثیت در قانون

مهلت شکایت اعاده حیثیت

کسانی که قربانی طرح شکایت واهی شده‌اند و حیثیت آنها لکه ‌دار شده است، معمولا به دنبال راهی هستند که به بهترین روش ممکن حیثیت خود را احیا کنند و افترا زننده را به سزای عمل خود برسانند.
وکیل خوب در مشهد اینگونه بیان می کند که در قانون برای شکایت اعاده حیثیت مهلت خاصی در نظر گرفته نشده و این شکایت دارای مهلت و زمان‌بندی خاصی نیست. اما برای رعایت صلاحدید و پیشگیری از پایمال شدن حقوق افراد، شخص آسیب دیده بهتر است. در اولین فرصت بعد از اینکه از اتهام مطرح شده تبرئه شد، برای اعاده حیثیت و طرح شکایت اقدام نماید.
وکیل اعاده حیثیت در مشهد

مجازات اعاده حیثیت

بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی. دادگاه صاحب اختیار است که فرد مرتکب افترا را به یک ماه تا یک سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند. همچنین بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات، در صورتی‌که افترا به دلیل نشر اکاذیب بوده باشد و باعث ورود ضرر مادی یا معنوی به غیر ( فرد دیگری ) شده باشد، دادگاه مرتکب را به حبس تعزیری از ۲ ماه تا دو سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌کند. علاوه بر این در صورت امکان شرایط اعاده حیثیت شخص مورد افترا را نیز فراهم می‌کند.

نمونه شکایت اعاده حیثیت

اعاده حیثیت نسبت به انتساب جرم افترا یا نشر اکاذیب به دیگری حتما نیازمند طرح شکایت توسط شاکی در دادسرا می باشد و اگر شاکی بخواهد حیثیت خود را اعاده نماید حتما می بایست به طریق کیفری اقدام نموده و شکواییه اعاده حیثیت ارائه دهد. در غیر این صورت دادگاه رسیدگی نخواهد کرد. در ادامه نمونه ای از طرح شکایت اعاده حیثیت را می گوییم:

ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ………… در تاریخ ………….. در حضور سایرین علیه اینجانب ……… اتهاماتی را وارد نموده اما موفق به اثبات آن در مراجع قضایی نشده و در نهایت دادگاه کیفری حکم بر برائت اینجانب صادر نموده اند. علیهذا اینجانب با استناد به اسناد و مدارک ضمیمه شده ، تقاضای تعقیب و مجازاتایشان را به استناد ماده ۶۹۷ قانون مجازاتاسلامی دارم.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل کیفری در مشهد

نتیجه گیری

با نگرش به اینکه اعاده حیثیت در قانون به این صورت پیش می آید که فردی به هر شکلی اموری را که واقعیت ندارد به فرد دیگری نسبت دهد. به گونه‌ای که حقوق و آبروی آن شخص پایمال شود، مطابق با قانون برای وی حقی ایجاد می شود. که حقوق از دست رفته خود بر اثر آن ادعا را اعاده نموده و بتواند اثر کیفری که در سابقه اش ثبت شده است را پاک کند. حال با توجه به اینکه اعاده حیثیت به سادگی اتفاق نمی­افتد و بسیاری ممکن است با شکایت نادرست در این مورد. و یا عدم توانایی در اثبات آن، باعث از دست رفتن حق این افراد در محاکم شود، وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون میتواند مسیر حل این پرونده ها را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915