عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ورود به عنف در قانون

ورود به عنف در قانون

قانونگذار در مورد ورود به عنف در راستای احترام و مصونیت نسبت به جان، مال و حیثیت اشخاص جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین شده است. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می توانید تا انتهای این مقاله ورود به عنف در قانون همراهمان باشید.

ورود به عنف چیست؟

به گفته بهترین وکیل در مشهد مسکن و منزل افراد، حریم شخصی آنها است، که باید در امان باشد و دیگران بدون اجازه آنها نمی توانند در آن وارد شوند، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. بنابراین طبق اصل ۲۲ قانون اساسی، مسکن افراد از تعرض دور است و حتی در مواردی که برای کشف جرم یا دستگیری مجرم اجازه ورود به حریم اشخاص داده می‌شود، این اقدام باید بر مبنای قانون و با اجازه دادگاه باشد.

از جمله مصادیق نقض عنف می توان به شکستن در و خراب کردن دیوار و شیشه اشاره کرد. اما با این حال نسبت به برخی مصادیق ابهام وجود دارد. مانند پریدن از روی دیوار و هرگونه ورود غیر عادی مانند گذشتن نردبان و ورود از راه پنجره هم عنف محسوب شده است.

عباس شفیعی وکیل کیفری خوب در مشهد

انواع عنف

در قانون ۲ نوع عنف تعریف شده است.

  • عنف مادی: در این نوع عنف مانند شکستن در و پنجره ها، آسیب رساندن به بنا یا افراد، کتک زدن افراد و … مدنظر می باشد.
  • عنف معنوی: این نوع عنف به معنای هتک حرمت است؛ مانند بالا رفتن از دیوار، کلید انداختن و وارد خانه شدن و …

نکته: برای وقوع جرم ورود به عنف نیازی نیست که حتما شخص در منزل حضور داشته باشد یعنی برای ورود غیر قانونی به ملک حضور مالک نیاز نیست و شرط تحقق جرم محسوب نمیشود.

همچنین تا زمانی که سه رکن قانونی، مادی و معنوی به صورت هم زمان وجود نداشته باشند، جرمی تشکیل نمی شود. وقوع جرم ورود به عنف هم نیازمند وجود این سه رکن است. 

نحوه اثبات جرم ورود به عنف

برای نحوه اثبات جرم ورود به عنف نیاز به دلایل و ادله محکمه پسند می باشد. لذا مدعی ورود به عنف باید دلایلی از جمله شهادت شهود را برای اثبات ادعای خود ارایه نماید.

همچنین از دیگر ادله می توان به فیلم های دوربین مداربسته، گزارش کلانتری، مشاهده آثار ناشی از ورود به عنف نظیر شکستگی و تخریب خانه، ایراد صدمات بدنی به اشخاص درون منزل و… اشاره کرد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ورود به عنف در قانون

بهترین وکیل کیفری در مشهد

در ادامه بخوانید: ورود به عنف در قانون

مجازات جرم ورود به عنف

در قانون مجازات اسلامی مجازات حبس برای جرم ورود به عنف در نظر گرفته شده است. این جرم مطابق ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی مجازاتی برابر با ۶ ماه تا ۳ سال داشته و در صورتی که مرتکبین بیش از یک نفر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد، مجازات آنها برابر با یک تا شش سال حبس خواهد بود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت حمل سلاح حین ارتکاب به جرم ورد به عنف می تواند در مجازات مجرم تاثیر گذاشته و آن را تشدید نماید.

رابطه ورود به عنف و درگیری ( ضرب و جرح )

ممکن است فرد یا افرادی که به زور ورود به عنف داشته اند، اقدام به درگیری و کتک زدن اهل منزل و فحاشی و … نمایند. در این صورت افراد تجاوزگر علاوه بر اینکه بابت ورود غیر مجاز خود مجازات می شوند، بابت ضرب و جرح صورت گرفته هم قابل مجازات هستند و دیه ی آسیب هایی که وارد کرده اند را باید بپردازند. همچنین اگر آنها مرتکب توهین شوند، بابت این جرم هم قابل مجازات می باشند.

آیا ورود به عنف جرم قابل گذشت است؟

منظور از جرم قابل گذشت جرمی است که شروع و ادامه ی تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات وابسته به شکایت شاکی و عدم گذشت او است. ( این جرائم در ماده ی ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نام بره شده اند. ) 

  • مطابق این ماده جرم ورود به عنف به مسکن دیگری که در ماده ی ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی بررسی شده، قابل گذشت محسوب می شود.
  • اما جرم ورود به عنف به ملک دیگری که در ماده ی ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی مورد بحث قرار گرفته است قابل گذشت نیست. یعنی شروع و ادامه ی تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات مشروط به شکایت شاکی و عدم گذشت او نیست.

مراحل شکایت جرم ورود به عنف

بهترین وکیل در مشهد مراحل شکایت جرم ورود به عنف را اینگونه بیان می کند: اولین مرحله برای شکایت جرم ورود به عنف این است که شاکی  پس از تنظیم شکوائیه، برای ثبت شکایت خود به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید. پس از ثبت شکایت پرونده به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می شود تا تحقیقات صورت گیرد. سپس دادسرا بعد ازرسیدگی های اولیه و احراز مجرمیت شخص، پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال می کند.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نمونه دادخواست ورود به عنف

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تعیین کیفر ورود به عنف

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

مشتکی‌عنه روز گذشته به بهانه‌های واهی به اینجانب حمله نموده و بنده برای فرار از چنگال نامبرده وارد منزل خود شده‌ام که مشارالیه نیز با تخریب درب منزل به عنف وارد منزل اینجانب گردیده است که با اقدام همسایه‌ها مشتکی‌عنه دستگیر شده است؛ فلذا مستنداً به مواد ۶۷۷ و ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر برای مشتکی‌عنه از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکوائیه هتک حرمت منزل و ورود به عنف توسط شوهر سابق

وکیل آنلاین در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله ( ورود به عنف در قانون ) ورود به عنف می­تواند انواع بسیار گوناگونی داشته باشد. و البته تشخیص قاضی در این مسئله دارای اهمیت ویژه ای است. و همچنین شدت احکام بسته به شدت اقدام، همراه داشتن سلاح از جمله سرد یا گرم و اقدامات دیگر یا تهدید متفاوت بوده و البته یک پرونده می­تواند شامل چندین مورد برای شکایت باشد که یکی از این اقدامات صورت گرفته ورود به عنف است. از طرفی هم ورود به عنف از جرائمی است که تشخیص آن به سادگی اتفاق نمی­افتد و بسیاری ممکن است با شکایت نادرست در این مورد، و یا عدم توانایی در اثبات جرم، باعث از دست رفتن حقشان در محاکم شوند. به همین دلیل وجود یک فرد متخصص و آشنا با قانون میتواند مسیر حل این پرونده ها را به بهترین نحو ممکن هموار سازد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915