محیا حق توس _ پزشکی قانونی و قوه قضائیه

پزشکی قانونی و قوه قضائیه

افزایش جرائم یکی از مهم ترین معضلات رایج امروزی مراجع انتظامی و دستگاه قضا به شمار می آید. اما جدای از این موضوع، مساله ی مهم تر دیگری که منجر به اطمینان خاطر شهروندان جامعه و البته تحقق عدالت و کنترل بزهکاری در جامعه خواهد شد، مساله ی کشف جرم، و مرتکبین آنها می باشد. از طرفی هم حق حیات انسان ها و عدم سوءاستفاده از آنها در کلیه نظام های حقوقی مورد تاکید قرار گرفته و چنانچه بدون مجوز قانونی این حق مورد تعرض واقع شود کارگزاران عدالت کیفری بایستی با تمام امکانات نسبت به کشف جنایت و احقاق حق و نهایتا اجرای عدالت اقدام نمایند. از جمله شیوه های رسیدن به کشف حقیقت، استفاده از اطلاعات و نظریات متخصصین امر است که پزشکان قانونی از جمله مهم ترین آنها محسوب می گردند. به همین دلیل در بسیاری از دعاوی کیفری مانند قتل، تجاوز جنسی، تجاوز به عنف و …، حضور پزشکی قانونی پررنگ می شود. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه و وظایف این سازمان خواهیم پرداخت. پس با مقاله پزشکی قانونی و قوه قضائیه همراهمان باشید.

پزشکی قانونی چیست؟

امروزه بهره گیری از انواع روش های اثبات جرم، یکی از نشانه های پویایی، خلاقیت و توسعه یافتگی نظام های قضایی بوده و با توجه به ارتباط نزدیک مباحث جرم و جنایت و ابزارهای علمی مرتبط با کشف جرایم و جنایات، موضوع پزشکی قانونی و تاثیراتی که نظریه های آنها می تواند در اثبات جنایت داشته باشد، اولویت و اهمیت چشمگیر یافته است.

اساسا دادرسان قضایی در انجام وظایف خود جهت صدور رای درست، نیاز به شناخت حقیقت و اطلاع کامل از اصل مسایل دارد که در اکثر موارد، این موضوع تنها با کمک کارشناسان مختلف به ثمر می نشیند. بنابراین کارشناسی که در رابطه با جسم و جان آدمی از طرف قاضی مورد مشورت قرار می گیرد پزشک قانونی است؛ یعنی آنجا که امر قضا نیاز به کسب اطلاع از مسایل مربوط به انسان دارد به او مراجعه می کند و از او انتظار دارد که با دقت و موشکافی کامل مساله را بررسی کرده و اطلاعاتی صحیح و قابل اعتماد و اطمینان به وی ارائه نماید. ( سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان سازمانی تخصصی ومستقل در قوه قضاییه، با بهره‌گیری از کارشناسانی کارآمد و متخصص و با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در راستای کشف حقیقت و کمک به استقرار عدالت در جامعه، نظرات کارشناسی خود را در امور پزشکی قانونی با رعایت صحت، دقت و سرعت و بر اساس اصول علمی، قانونی و شرعی به مراجع ذیصلاح ارایه می‌نماید. )

عباس شفیعی بهترین وکیل در مشهد

نکته: برای مشاوره دعاوی کیفری می توانید با وکیل کیفری مشورت کنید.

محیا حق توس _ بهترین وکیل در مشهد

در ادامه بخوانید: پزشکی قانونی و قوه قضائیه

وظایف پزشکی قانونی

یکی از اصلی ترین وظایف سازمان پزشکی قانونی تشخیص علت مرگ با دستور مراجع قضایی می باشد.

از دیگر وظایف این سازمان می توان موارد ذیل را نام برد:

  • ضرب و جرح
  • موارد روانشناسی و روانپزشکی
  • موارد آزمایشگاهی (سم شناسی و …)
  • فعالیت های آموزشی
  • خفگی و غرق شدگی، برق گرفتگی
  • ترومای حرارتی ( آسیب از نظر شرایط دمایی مثل گرمازدگی یا سرمازگی )
  • مسائل جنسی
  • تشخیص الکل و مواد مخدر در بدن
  • بررسی قصور پزشکی 
  • تشخیص سن ( برخی افراد معتقد اند سن شناسنامه آنها از سن واقعی شان کمتر یا بیشتر است؛ لذا با در دست داشتن اجازه از دادگاه و مراجعه به پزشکی قانونی و انجام آزمایشات لازم، میتوانند به سن واقعی خود برسند. )
  • آزمایش DNA ( انجام این آزمایش که معمولاً برای تشخیص هویت افراد انجام می‌شود با ارائه نامه از مراجع قضایی ممکن است. )
  • معاینه جسد و صدور جواز دفن ( برای انجام این معاینه و صدور مجوز مورد نیاز، افزون بر نامه مراجع قضایی ذی‌ صلاح، به اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی یکی از بستگان درجه اول متوفی هم نیاز است. )
  • صدور گواهی فوت
  • پژوهش و آموزش در حوزه مرتبط با قوه قضائیه
  • و …

مشاوره فوری با بهترین وکیل در مشهد

لازم به ذکر است که تنها درصد کمی از مراجعین به پزشکی قانونی در رابطه با فوت می باشد و اکثر مراجعین مربوط به امور سرپایی که برای مسائل جنسی، سنجش میزان جراحات در تصادفات، درگیری ها، حوادث و یا موارد روانپزشکی و… مراجعه میکنند مورد بررسی قرار میگیرد.

در ادامه بخوانید: پزشکی قانونی و قوه قضائیه

مراجع مرتبط با پزشکی قانونی

  • دادگاه‌ها
  • کلانتری‌ها
  • اداره امور سرپرستی
  • مدد کاری
  • دفتر خانه‌های استاد رسمی
  • زندان‌ها
  • ادارات بیمه‌ها
  • بنیاد جانبازان
  • و…

مراحل پذیرش مراجعین در پزشک قانونی

اگر به هر علتی قصد مراجعه به پزشک قانونی دارید باید از یک مرجع قضایی و انتظامی نامه پذیرش دریافت کنید. به عنوان مثال در صورتی که در یک درگیری دچار صدمه شده اید میتوانید با مراجعه به کلانتری محل ( تحت شرایطی خاص ) و یا مراجعه به دادسرا، شکوائیه خود را تنظیم و نامه مراجعه به پزشک قانونی را دریافت نمایید. پس از مراجعه، وجه معاینه پزشکی را پرداخت میکنید. سپس جهت تکمیل فرایند پرونده و عکس برداری از چهره توسط پزشک معاینه میشوید. نوع پزشک و معاینه بستگی به نامه معرفی شده از سوی مرجع قضایی دارد. در نهایت پس از اتمام مراحل معاینه، نامه پزشک قانونی صادر و به شما تحویل داده میشود و یا مستقیم به مرجع قضایی ارجاع میگردد.

در نظر داشته باشید که رای پزشک قانونی قابل اعتراض از سوی متقاضی بوده و فرد میتواند لایحه ای تحت عنوان اعتراض به نظریه پزشکی به مرجع قضایی ارائه دهد. بسته به نوع پرونده مرجع قضایی که معمولا دادسرا می باشد از پزشک قانونی درخواست نظریه تکمیلی می نماید. در شرایطی هم با توجه به درخواست متقاضی و پرداخت تعرفه پزشکی توسط متقاضی، پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع داده میشود. این مورد را هم توجه داشته باشید که بازپرس پرونده ملزم به ترتیب اثر دادن چنین اعتراضی نخواهد بود. ولی عموما اگر در مهلت مناسبی درخواست اعتراض دریافت گردد با آن موافقت میشود. این زمان معمولا یک هفته پس از تاریخ ابلاغ نظریه پزشک قانونی می باشد.

نکته: برای رفتن به این سازمان و معاینه و خلاصه انجام کارتان باید مدارکی به همراه داشته باشید تا به شما خدمات مورد نیازتان ارائه شود.

محیا حق توس _ بهترین وکیل در مشهد

وکیل آنلاین در مشهد

در ادامه بخوانید: پزشکی قانونی و قوه قضائیه

نمونه دادخواست قصور پزشکی

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای رسیدگی به قصور پزشکی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب در مورخه ۱۰/۴/۹۹ به مطب شخصی ایشان مراجعه نموده ام. آشنایی بنده با مشتکی عنه از طریق پیج (صفحه) اینستاگرامی و به دلیل مشاهده تبلیغات گسترده ایشان اعم از عکس و ویدئو در صفحه اش بوده اشت. پس از مراجعه در جهت زاویه سازی و تقارن سازی و فرم دهی به فک و چانه و برجسته کردن لب طبق پیشنهاد ایشان اقدام به تزریق ژل به نواحی مختلف صورتم اعم از چانه، فک و لبهایم نمودم. متاسفانه پس از گذشت مدتی نزدیک به یک ماه، ژل تزریق شده در زیر پوستم جمع شده و مانند غده ها و جوش های زیرپوست شده است.

بعداز آن از طریق سایر دوستان و مراجعه کنندگان به مطب وی متوجه شدم که ایشان اصلا صلاحیت تزریق ژل و بوتاکس را نداشته است. حال به دلیل عدم صلاحیت ایشان و قصور پزشکی صورت گرفته و اینکه مشخص نمیباشد از چه موادی با چه کیفیتی تزریق انجام داده است شکایت داشته و تقاضای رسیدگی و جبران خسارت وارده مورد استدعا میباشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دانلود نمونه شکواییه قصور پزشکی منجر به آسیب دایمی

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

در پایان مقاله پزشکی قانونی و قوه قضائیه می توان اینچنین نتیجه گرفت که پزشکی قانونی تحت ریاست و نظارت قوه قضاییه و در راستای کشف جرائم و کمک به دستگاه قضا، از طریق معاینه اجساد و کالبد شکافی، معاینات بالینی، آزمایش و … اقدام به ارائه نظرات تخصصی و کارشناسانه به جهت کشف و روشن شدن حقیقت می نماید. همچنین پزشکی قانونی در تعیین جراحات و تعیین میزان خسارات وارد شده بر اشخاص، احراز رشد و جنون افراد، مسائل جنسی و موارد بسیار دیگری صلاحیت بررسی و رسیدگی خواهد داشت.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی حقوقی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915