عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه به چه صورت است

هنگامی که زوج یا ضامن وی به پرداخت مهریه محکوم می شود، می تواند در صورت ناتوانی از پرداخت مهریه دادخواست اعسار از مهریه بدهد. برای آشنایی بیشتر با شرایط و مراحل دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

اعسار مهریه چیست؟

در صورتی که مهریه خانم عندالمطالبه باشد، هر زمان که بخواهد، می تواند برای دریافت مهریه اقدام نماید و هیچ محدودیتی برای وی وجود نخواهد داشت. در این راستا بحث اعسار مهریه برای آقا مطرح می شود که در صورت عدم توانایی برای پرداخت مهریه، می تواند این درخواست را به دادگاه ارائه دهد.

عباس شفیعی وکیل اعسار مهریه

اعسار از مهریه زمانی قابل طرح است که زوج بغیر از مستنثیات دین، اموال دیگری نداشته و توانایی پرداخت مهریه را ندارد. در این صورت دادگاه پس از ارائه دادخواست و بررسی شرایط و ادعای مرد، وی را معسر ( فردی که توانایی پرداخت دین خود را ندارد ) شناخته و با درخواست وی موافقت می کند.

نکته: فردی که ادعای معسر بودن می کند، باید به انضمام گواهی درخواست مهریه، لیست دارایی، فیش حقوقی و استشهاد محلی را به همراه درخواست اعسار از پرداخت مهریه به دفاتر خدمات قضایی ارائه نماید.

وکیل اعسار مهریه

توصیه می شود برای ثبت دادخواست در زمینه اعسار از پرداخت مهریه حتما از یک وکیل اعسار مهریه، کمک بگیرید. زیرا وکیل اعسار مهریه دارای اطلاعات حقوقی به ویژه در زمینه حقوق مدنی و حقوق خانواده بوده و با اشراف کامل بر قوانین، می تواند مشاور خوبی برای شما در خصوص اعسار از مهریه باشد. از این رو قبل از هر اقدامی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد در تماس بوده و از رهنمودهای ایشان بهره مند شوید.

شرایط دادخواست اعسار از مهریه

بعد از صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه توسط زوج و عدم توانایی وی برای پرداخت مهریه، با وجود شرایط زیر می توان دادخواست اعسار مهریه را ارائه نمود:

  • غیر از مستنثیات دین هیچ مالی به نام زوج نباشد.
  • دو نفر شاهد که دارای شرایط شرعی و قانونی برای ادای شهادت هستند، اعسار مرد را تایید نموده و بیان دارند که هیچ اموالی به نامش نداشته و و بیکار است یا حقوق ناچیزی برای گذران زندگی خود به دست می آورد.
  • دعوای اعسار از تاجر پذیرفته نیست. پس زوج خواهان دعوای اعسار نباید تاجر باشد. البته در صورت اعلام ورشکستگی می تواند این دادخواست را مطرح نماید.

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

مراحل ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

  • ارائه دادنامه محکومیت به پرداخت مهریه که از طرف دادگاه صادر شده باشد.
  • ارائه صورت اموال منقول و غیر منقول.
  • ارائه گواهی نامه بانکی مبنی بر شفاف سازی میزان وجوه نقد در کلیه حساب های بانکی.
  • ارائه فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال در یک سال گذشته.

نکته: زوج می تواند فرم های مربوط به صورت اموال و نقل و انتقالات یک سال گذشته را از همان دفتر خدمات الکترونیک قضایی که برای ارائه دادخواست به آنجا مراجعه نموده، تهیه نماید. همچنین برای استشهادیه شهود فرم خاصی وجود نداشته و می توان در یک برگه A4 دو نفر با درج مشخصات کامل خود، نشانی، نحوه آشنایی و اشراف به وضعیت زوج، شهادت دهند که وی توانایی پرداخت مهریه را به صورت یک جا ندارد. ( شهود می توانند از اقوام، دوستان و یا همکاران زوج باشند. )

نکته: زوج برای ارائه دادخواست اعسار یک ماه از زمان ابلاغ اجراییه مهلت خواهد داشت. در صورت ارائه دادخواست اعسار مهریه و اتمام مهلت پرداخت مهریه، زوجه قادر به دریافت حکم جلب نخواهد بود. اما چنانچه در این فرصت یک ماهه، دادخواستی مبنی بر اعسار زوج به دادگاه تقدیم نشود، زوجه می تواند از دادگاه تقاضای جلب شوهر را داشته باشد. ( در صورت اعسار و تقسیط مهریه و عدم پرداخت توسط زوج، باز هم زوجه امکان تقاضای جلب را خواهد داشت. )

عباس شفیعی وکیل خوب خانواده

نکته: چنانچه زوج محکوم به پرداخت مهریه بعد از فرصت یک ماهه و جلب وی تقاضای اعسار نموده باشد، در صورت رد شدن اعسار برای آزادی باید کفیل یا وثیقه گذار داشته باشد یا محکوم به پرداخت یک جا، توقیف اموال و جلب خواهد بود.

در صورتی که دادخواست اعسار رد شود و زوج کفیل و یا وثیقه گذار داشته باشد، موضوع به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ شده تا ظرف ۲۰ روز از ابلاغ واقعی، زوج (محکوم علیه) را به دادگاه تحویل دهد. در غیر این صورت معادل مهریه از کفیل گرفته یا از مبلغ وثیقه کسر خواهد گردید.

نمونه دادخواست اعسار و تقسیط مهریه

با سلام احتراماً به استحضار می رساند اینجانب به موجب دادنامه پیوست صادره از شعبه …. دادگاه خانواده شهرستان ….. محکوم به پرداخت تعداد ….. عدد سکه تمام بهار آزادی به عنوان مهریه در حق خوانده گردیده که تمکن مالی لازم جهت پرداخت نقدی و یکجای آن را ندارم و استشهادیه شهود در این زمینه به پیوست تقدیم حضور است و حسب الامر شهود جهت اداء شهادت در دادگاه حاضر خواهند شد. با توجه به مراتب معروضه تقاضای صدور حکم به اعسار از پرداخت یکجای مهریه و تقسیط آن را از محضر آن مقام محترم دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اعسار مهریه

نتیجه گیری

کسی که به پرداخت مهریه محکوم شده، می تواند در صورت ناتوانی از پرداخت مهریه و اثبات این ناتوانی و نداشتن مال از مزایای اعسار یا تقسیط مهریه استفاده نماید. اما همانطور که در بالا ذکر شد این نوع دادخواست شرایطی داشته و برای انجام آن باید مراحلی را طی نمود که بهتر است قبل از اقدام به هر عملی در قدم اول با یک وکیل متخصص مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمود. در این صورت می توان مانع مشکلات متعدد بعدی شد. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی و وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915