عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعسار در مهریه

اعسار در مهریه

وقتی مرد به عنوان زوج محکوم به پرداخت مهریه می شود و محکومیت وی قطعیت می یابد در صورتی که مدعی ناتوانی از پرداخت یکجای مهریه و نداشتن اموال کافی برای پرداخت این بدهی باشد، می تواند با تقدیم دادخواست اعسار به شعبه صادر کننده رای مهریه حسب مورد تقاضای اعسار، تقسیط و یا مهلت بنماید. در ادامه مطلب اعسار در مهریه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

اعسار چیست؟

مردان هنگام تعیین مهریه باید به این امر واقف باشند که مهریه مثل یک چک سفید امضا و بدون تاریخ در دست زن خواهد بود. و او هر موقع بخواهد می تواند مهرش را مطالبه کند و مرد هم در هر صورت ملزم به پرداخت مهریه به زن است.

کلمه ی اعسار برگرفته از عسر و به معنای سختی و نداشتن است. در واقع به عدم توانایی مالی یا عدم دسترسی به اموال و به نوعی در مضیقه قرار داشتن، اعسار گفته می شود که در مسائل حقوقی به کار گرفته می شود. که دارای دو نوع است:

  • اعسار نسبت به هزینه دادرسی: جهت ثبت دادخواست در دادگاه باید هزینه های دادرسی پرداخت گردد. برخی از افراد قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و جهت دفاع از حق خود باید مراحل قانونی را سپری نماید. از این رو قانون، اعسار نسبت به هزینه دادرسی را راهی جهت حمایت از این افراد قرار داده است.
  • اعسار نسبت به محکوم به: اما به طور معمول، افرادی که به موجب حکم دادگاه ملزم به پرداخت خسارت، دین و یا هر هزینه دیگری به سایر افراد می شوند، اما توانایی پرداخت آن را ندارند، معسر شناخته شده و می توانند با اثبات اعسار نسبت به آنچه نسبت به آن حکم شده، معاف از پرداخت شوند.

عباس شفیعی وکیل مهریه در مشهد

نکته: زمانی که دادگاه حکم به پرداخت مهریه از جانب زوج را صادر کرد مرد در صورتی که مالی به جز مستثنیات دین نداشته باشد می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را بدهد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - اعسار در مهریه

نحوه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

زمانی مرد می تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد که زوجه از طریق دادگاه درخواست وصول مهریه اش را کرده باشد و مرد به صورت قطعی محکوم به پرداخت مهریه شده باشد.

پس بعد از اینکه مرد با رای قطعی دادگاه به پرداخت مهریه محکوم شد، اما اموال یا درآمد چندانی نداشت که بتواند به صورت یکجا مهریه را پرداخت کند، میبایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواستی تحت عنوان اعسار از پرداخت محکوم به (مهریه) مطرح نماید. نتیجتا در نهایت با ارائه دادخواست اعسار توسط مرد برای پرداخت مهریه، به وی این فرصت داده می شود که اعسار و ناتوانی خود را از پرداخت مهریه با وجود دلایل محکم اثبات نماید. تا در پایان دادگاه، حکم به قسط بندی مهریه صادر نماید.

نکته: همان طور که ملاحضه می کنید اثبات اعسار از مهریه شرایط و تشریفاتی دارد که کمک گرفتن از وکیل در این زمینه شما را در موفقیت در این موضوع بسیار کمک خواهد کرد.

بهترین وکیل مهریه در مشهد

شرایط دادخواست اعسار در مهریه

  • هیچ مالی به نام زوج نباشد مگر مستثنیات دین ( مستثنیات دین، به اموالی گفته می شود که در صورت بدهکار بودن فرد، نمی توان این اموال را توقیف کرد و یا فروخت. زیرا در صورت توقیف نیز با اعتراض زوج از توقیف آزاد می گردد ). 
  • دو نفر مرد عادل که طبق قانون شرایط قانونی و شرعی شهادت را دارند، به ناتوانی زوج در پرداخت مهریه شهادت دهند.
  • زوج درخواست کننده اعسار تاجر نباشد، که در این صورت بایستی طرح دعوای ورشکستگی نماید. 

نکته: دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را باید به دادگاهی ارایه دهید که حکم به پرداخت مهریه داده است.

مدارک مورد نیاز دادخواست اعسار برای مهریه

  • ارائه دادنامه محکومیت به پرداخت مهریه که از طرف دادگاه صادر شده باشد.
  • عرضه صورت کلیه اموال منقول و غیر منقول.
  • نشان دادن گواهی نامه بانک مبنی بر شفاف سازی میزان وجوه نقد در کلیه حساب های بانکی. 
  • فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال در یک سال گذشته.

نکته: بهترین وکیل طلاق در مشهد می گوید که پس از قبول اعسار، دادگاه به مرد یا مهلت مناسب برای پرداخت مهریه را خواهد داد یا پرداخت را قسط بندی خواهد کرد. که انتخاب آن در اختیار دادگاه می باشد. حال اگر پرداخت مهریه را قسط بندی کند، میزان اقساط نیز بازهم به انتخاب رییس دادگاه می باشد.

عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد

نمونه دادخواست اعسار

خواهان: مشخصات زوج محکوم به

خوانده: مشخصات زوجه

خواسته: صدور حکم بر اعسار از پرداخت مهریه 

شرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

ریاست محترم دادگاه

با سلام؛

احتراماً اینجانب ……… به عرض می رساند به موجب دادنامه تقدیمی حکم بر محکومیت بنده به پرداخت یکجای تعداد …… عدد سکه طلای تمام بهار آزادی به نفع همسرم ( خوانده دعوی ) صادر شده است. اما با توجه به شهادت گواهان بنده فاقد هرگونه مالی جز مستثنیات دین می باشم و حتی در حال حاضر نیز به سختی گذران معیشت می نمایم. از این رو  مستنداً به مواد ۱۰و ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و نیز ماده ۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به دعوی و صدور حکم بر اعسار از پرداخت مهریه موضوع پرونده استنادی را استدعا دارم.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه/ نفقه | بنیاد وکلا

وکیل آقا در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ( اعسار در مهریه ) توسط عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد، زوج می تواند گاهی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه که اصطلاحاً اعسار از پرداخت مهریه نامیده می شود، از دادگاه تقاضای قسط بندی مهریه نماید. تا بتواند طی قسط های معینی مهریه را به زوجه پرداخت کند. اما به یاد داشته باشید از آنجایی که روند اینگونه دعوای دارای فراز و فرودهای متعددی خواهد بود، بهتر است از وکیلی خبره و کار بلد در این زمینه مشورت های لازم را دریافت نمایید.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915