عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تنفیذ در طلاق

تنفیذ در طلاق

در گذشته برای ثبت طلاق در خارج از کشور نیازی به تنفیذ دادگاه ‎های کشورمان نبود و در صورتی که طرفین قصد طلاق داشتند، در همان کشوری که اقامت داشتند، مراحل طلاق را پشت سر می گذاشتند و در نهایت به ثبت می‎رسید. اما در حال حاضر هر زمانی که ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در دادگاه های صلاحیت دار محل اقامت خود مطرح کنند، احکام این مراجع در ایران اجرا نمی شود. مگر آنکه دادگاه صلاحیت دار ایرانی حکم را مورد بررسی قرارداده و حکم تنفیذی صادر نماید.

حال در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده همراه شوید تا نکات مهمی در این زمینه را با موضوع تنفیذ در طلاق به اطلاع شما عزیزان برساند. زیرا همانطور که ثبت طلاق در ایران شرایط خاص خودش را دارد، قانون گذار ایرانی تعیین کرده است که در خارج از کشور هم برای ثبت طلاق باید مطابق همان قوانین ایران عمل شود.

تنفیذ طلاق چیست؟ 

تنفیذ طلاق بدین معناست که در صورت ثبت طلاق در خارج از کشور، باید توسط محاکم ایران تنفیذ ( تایید ) شود. البته تنفیذ طلاق منوط به وجود تشریفات و قواعد مشخصی است و در غیر این صورت، رای طلاق صادره مورد تایید قوانین ایران نخواهد بود.

بهتر است بدانید که ممکن است زوجین به دلایل مختلف از روند ثبت طلاق و تایید آن توسط کنسولگری ایران اطلاع کافی نداشته باشند. و همین امر روند طلاق را با مشکل مواجه ‎کند. زیرا در بسیاری از مواقع زوجین در مهلت قانونی اقدام به تایید طلاق توسط کنسولگری نمی‎ کنند که این عدم آگاهی و اقدام به موقع می‎تواند به عدم ثبت طلاق منجر شود. در این صورت طرفین باید مجددا برای ثبت طلاق اقدام کنند و همه مراحل انجام ‎شده را دوباره به جریان بیندازند. پس بهتر است در این زمینه با یک وکیل خبره مشورت کرده و راهنمایی دریافت نمایند.

عباس شفیعی بهترین وکیل تنفیذ طلاق در مشهد

شرایط تنفیذ طلاق در محاکم ایران

با توجه به اینکه طلاق یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه حقوق خانواده به شمار می رود، احکام خاصی در این زمینه صادر شده است. زیرا در دین اسلام به هیچ عنوان موضوع طلاق مورد پذیرش قرار نگرفته و همواره به سازش طرفین تاکید می شود. اما در پاره ای از موارد طلاق تنها راه برای جدایی زوجین از هم محسوب می شود و دیگر امکان ادامه زندگی بین زن و مرد وجود ندارد. از این رو محاکم ایران در صورتی طلاق افراد مقیم در خارج از کشور را تنفیذ خواهند کرد که که رای صادره از دادگاه خارجی با رعایت دو رکن زیر صورت گرفته باشد:

  • مرجع رسیدگی کننده به طلاق در خارج از کشور صلاحیت رسیدگی را داشته باشد.
  • قانونی که با آن حکم طلاق صادر شده است مغایر با قوانین ایران نباشد.

اگر دادگاه صالح به رسیدگی موضوع طلاق نباشد یا اگر قوانین آن جا در مورد طلاق مغایر با قوانین ایران باشد، در اینجا تنفیذ از طرف دادگاه های ایرانی صورت نمی گیرد.

در ادامه بخوانید: تنفیذ در طلاق

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تنفیذ در طلاق

بهترین وکیل تنفیذ طلاق در مشهد

نکات مهم در دادخواست تنفیذ طلاق 

  • زوجین ایرانی برای طلاق توافقی در شرایطی می توانند اقدام به جدا شدن نمایند که با گواهی اجرای صیغه طلاق به کنسولگری ایران در محل اقامت مراجعه کرده و ثبت طلاق کنند. ( این گواهی بایستی به اشخاص طلاحیت دار که قبلا توسط دولت به کنسولگری های ایران اعلام شده ارائه گردد. )
  • زوج ایرانی که مقیم خارج از کشور است می تواند به یکی از اشخاص نامبرده در بالا مراجعه کرده. و گواهی اجرای صیغه طلاق دریافت نماید. سپس با درخواست کتبی و ارائه گواهی مذکور از کنسولگری ایران تقاضای ثبت طلاق کند. در این مورد ثبت طلاق بعد از منقضی شدن مهلت طلاق رجعی می باشد. ( طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که به موجب آن. پس از طلاق و در طول مدت عده طلاق، مرد می تواند به همسر خود رجوع کرده و بدون اینکه نیاز به عقد نکاح مجددی باشد، با وی زندگی کند. )
  • بغیر از موارد ذکر شده در دو مورد بالا رای طلاقی که توسط دادگاه های خارج از کشور در خصوص زوجین ایرانی صادر شده باشد. در صورتی در ایران قابلیت اجرا دارد که این رای به تایید و تنفیذ دادگاه های ایران برسد.
  • زن و مرد ایرانی مقیم کشور دیگر برای انجام طلاق خود می‌توانند به وکیلی خبره در این زمینه که در ایران سکونت دارد وکالت بدهند. تا امور مربوط به طلاق آن‌‌ها را پیگیری و انجام دهد.
  • هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد، برای رسیدگی صالح است.
  • در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت می‌گردد، زوجه می‌تواند برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاه‌های ایران مراجعه نماید.

نکته: اگر زوجین هر دو مقیم خارج باشند دادگاه صالح برای تنفیذ رای طلاق تهران می باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد می گوید: محاکم ایران در صورتی حکم به تنفیذ طلاق صادر می کنند. که کشور صادر کننده رای با ملاحظه قانون ایران اقدام به صدور رای کرده باشد. و یا طلاق توافقی و یا به درخواست مرد باشد.

در ادامه بخوانید: تنفیذ در طلاق

مدارک درخواست تنفیذ طلاق

مطابق ماده ۱۷۳ قانون اجرای احکام مدنی، مدارکی که جهت تنفیذ احکام خارجی از جمله درخواست تنفیذ طلاق باید ارائه شود، شامل موارد زیر است:

  • نسخه‌ای از رونوشت حکم دادگاه خارجی که صحت مطابقت آن با اصل به وسیله مامور سیاسی یا کنسولی کشور صادر کننده حکم گواهی‌شده باشد با ترجمه رسمی گواهی شده آن به زبان فارسی.
  • رونوشت دستور اجرای حکمی که از طرف مرجع صلاحیت دار مربوط صادر شده با ترجمه گواهی شده آن.
  • گواهی نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشوری که حکم از آنجا صادر شده یا نماینده سیاسی یا کنسولی کشور صادر کننده حکم در ایران ‌راجع به صدور و دستور اجرای حکم از مقامات صلاحیت دار.
  • گواهی امضاء نماینده سیاسی یا کنسولی کشور خارجی مقیم ایران از طرف وزارت امور خارجه.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

نمونه دادخواست تنفیذ طلاق

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای رسیدگی و صدور حکم تنفیذ طلاق و ثبت رسمی آن و اجرای آن در یکی از دفاتر طلاق در ایران

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……

احتراما اینجانب … به وکالت از خواهان دعوا در ارتباط با دادخواست تقدیمی باستحضار می رساند:

موکل اینجانب آقای ……. در سال …… در کشور انگلستان، خوانده محترمه خانم ……. را به عقد شرعی و قانونی خود در آوردند و در سال …… نزد کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن، عقد خود را ثبت نموده اند.

موکل اینجانب در حال حاضر در کشور امارات متحده عربی مقیم می باشند که در تاریخ …… در دادگاه دبی بصورت توافقی، خوانده محترمه را طلاق داده اند که مراتب به تایید کنسولگری محترم جمهوری اسلامی ایران در دبی نیز رسانده شده است. لازم به ذکر است که حاصل ازدواج موکل و خوانده محترمه دو فرزند دختر به نام های …… و …… می باشند که هر دو نیز به حد بلوغ شرعی رسیده اند و از موضوع حضانت خارج گردیده اند و همچنین طبق اسناد پیوست تقدیمی در ارتباط با پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی زوجه تسویه حساب صورت گرفته شده است و در ارتباط با جهیزیه خوانده محترمه ادعایی ندارند.

فلذا به استناد حکم یاد شده (کپی و ترجمه مصدق ضمیمه) مستنداً به ماده ۹۷۲ قانون مدنی تنفیذ حکم طلاق صادره و اجرای صیغه طلاق و ثبت رسمی آن در یکی از دفاتر طلاق مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست تنفیذ طلاق منعقده در کشور وثبت ... قانونی | بنیاد وکلا

وکیل تنفیذ طلاق در مشهد

نتیجه گیری

اتباع ایرانی که مقیم کشورهای دیگر هستند و برای حل کردن دعاوی خانوادگی دچار مشکل شده‌اند، باید طبق قوانین ایران. به حل دعاوی خود بپردازند، چرا که تابع این قوانین هستند. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده در بالا باید بگوییم بهترین روشی که در حال حاضر هم بسیار رایج بوده. این است که زوجین به یک وکیل خوب خانواده در ایران وکالت بدهند تا مراحل طلاق را پیگیری کرده و به ثبت برساند. در این صورت دیگر نیازی به مراحل تنفیذ طلاق نخواهد بود. زیرا حکم طلاق اساسا در ایران صادر شده است.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915