عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - جرم تبلیغ علیه نظام

جرم تبلیغ علیه نظام به چه معناست

تبلیغ علیه نظام و یا تبلیغ به نفع گروه های مخالف نظام در دسته جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی است که در این مطلب تحت عنوان جرم تبلیغ علیه نظام به چه معناست ، عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد به این موضوع مهم پرداخته و مورد بررسی قرار داده است. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراهمان باشید.

جرم تبلیغ علیه نظام چیست؟

تبلیغ علیه نظام یکی از مهم ترین و البته حساس ترین جرایم کیفری است. زیرا یکی از اهداف هر نظام سیاسی، حفظ امنیت کشور در برابر هر نوع فعالیتی باهدف براندازی نرم و نافرمانی مدنی از طریق اقدامات تبلیغی نیز می باشد که برای شکل گرفتن آن بایستی سه رکن زیر را دارا باشد. از جمله:

  • رکن قانونی: رکن قانونی این نوع جرایم را ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است. این نوع جرایم جنبه عمومی داشته و  از جمله جرایم غیرقابل گذشت محسوب می شوند.
  • رکن مادی: در رکن مادی رفتار مجرمانه، موضوع جرم، شخصیت مرتکب، وسیله ارتکاب جرم، زمان و مکان ارتکاب جرم مورد بررسی قرار میگرد.
  • رکن معنوی یا روانی: و اما رکن معنوی که از مهمترین ارکان تحقق این جرم و انتساب آن به مرتکب بوده، اثبات آن است. زیرا فرد مرتکب باید قصد و عمد در ارتکاب جرم را داشته باشد. ( جرم تبلیغ علیه نظام یک جرم عمدی بوده و برای وقوع آن نیاز به سوء نیت عام و خاص می باشد. پس انتساب جرم به فرد با ارتکاب فعل و وجود قصد مجرمانه برای ارتکاب آن باید برای دادگاه محرز گردد. )

نکته: دقت داشته باشید که هرگاه انتقادی در مورد عملکرد یک نهاد دولتی بدون قصد براندازی نظام اظهار گردد، یا تبلیغ به نفع گروه‌هایی انجام پذیرد که صرفا به برخی از عملکردها انتقاد داشته باشند، اما با کلیت نظام مبارزه ای ندارند، موضوع شامل ماده ۵۰۰ نبوده و از شمول آن خارج خواهد بود.

در ادامه بخوانید: جرم تبلیغ علیه نظام به چه معناست

وکیل جرم تبلیغ علیه نظام

به دلیل اینکه اثبات بی گناهی فرد در چنین پرونده هایی به آسانی انجام نشده و دارای فراز و نشیب های متعددی بوده، از طرفی هم مجازات این نوع جرایم سختگیرانه است، که حضور یک وکیل کیفری خوب را اقتضا می کند. پس قبل از اقدام به هر عملی در اولین فرصت با یک وکیل کیفری خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. زیرا در این صورت می توان این امید را داشت که از اتهام انتسابی تبرئه شده و یا کمترین مجازات را تحمل کند.

وکلای کیفری با استفاده از تجربه و تسلطی که بر قوانین و رویه قضائی دارند، می توانند با کمک تخصص و دانش خود برای کسب بهترین نتیجه در پرونده، اقدامات شایسته ای را انجام دهند.

مصادیق جرم تبلیغ علیه نظام

بهترین وکیل مشهد می گوید هر زمان فعالیتی بر اشاعه، گسترش و انتشار موضوعاتی علیه نظام جمهوری اسلام باشد، می تواند تبلیغ محسوب شود. بنابراین وبلاگ نویسی، مصاحبه متوالی با رسانه های بیگانه، نوشتن و پخش شبنامه، فعالیت در فضای مجازی مانند تلگرام، توییتر یا اینستاگرام، ارسال ایمیل های متوالی و زیاد علیه نظام به افراد مختلف و موارد دیگر می توانند از مصادیق فعالیت تبلیغی علیه نظام باشند.

عباس شفیعی وکیل جرم تبلیغ علیه نظام

دادگاه صالح رسیدگی به جرم تبلیغ علیه نظام

دادگاه انقلاب، رسیدگی به تمامی جرایم علیه امنیت، افساد فی الارض، محاربه، تبانی و اجتماع علیه نظام، اقدام مسلحانه، تخریب و اتلاف اموال به جهت مقابله با نظام و … را بر عهده داشته و در مرکز هر استان نیز وجود دارد. اما در برخی مواقع به تشخیص رئیس قوه قضائیه در شهرستان ها نیز تشکیل می شود.

در ادامه بخوانید: جرم تبلیغ علیه نظام به چه معناست

مجازات جرم تبلیغ علیه نظام

مجازات برای جرم تبلیغ علیه نظام را دادگاه با در نظر گرفتن اوضاع و احوال، شرایط وقوع جرم، شخصیت و سوابق کیفری مرتکب و … تعیین می کند. اما می توان گفت که مجازات کلی این جرم طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات ۳ ماه تا یک سال حبس می باشد.

نکته: به موجب ماده ۵ قانون مجازات اسلامی، اتباع ایرانی و حتی غیرایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت کشور مرتکب جرایمی مانند: اقدام علیه نظام، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی و اقدام علیه تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران، گردند را قابل محاکمه و مجازات می داند.

عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

نمونه شکوائیه فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

احتراما به استحضار می رساند مشتکی عنه مدتی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروهها و سازمان های مخالف نظام فعالیت تبلیغی می نماید که تذکرات شفاهی و کتبی اهالی محل نیز در جلوگیری از اقدام وی موثر واقع نشده است .لذا با تقدیم این شکوائیه مستندا به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعیین کیفری برای مشتکی عنه دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

ضرورت صیانت از کلیت نظام حکومتی و ارزش های آن باعث شده در برخی کشورها فعالیت تبلیغی علیه نظام، با ضمانت اجرای کیفری روبه‌رو شود. حال چنانچه در این زمینه دارای پرونده ای هستید که نیاز به پیگیری توسط یک وکیل خبره را دارد، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد در تماس باشد و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «جرم تبلیغ علیه نظام به چه معناست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915