عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حضانت فرزند در طلاق

حضانت فرزند در طلاق

اصولاً خانواده بهترین فضا برای رشد و پرورش کودک است. امّا با بروز طلاق برای نگهداری فرزندان بحث حضانت پیش می آید که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است. بر اساس قانون مدنی نگهداری کودکان نه تنها حق هر پدر و مادری است بلکه وظیفه او هم هست. در صورت فوت هر یک از والدین حضانت طفل بر عهده فردی که زنده است می باشد. اما در صورتی که پدر و مادر بنا به مشکلات موجود تصمیم به جدایی بگیرند و برای مسئله حضانت فرزند به توافق نرسند، طبق قانون حضانت فرزند را دادگاه مشخص می کند. از این رو شما همراهان گرامی می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند در طلاق با من به عنوان یک وکیل خانواده در مشهد برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

حضانت فرزند چیست؟

گاهی طلاق و فراهم کردن شرایط امن و بدون اضطراب در کنار یک والد؛ برای روان کودک، بسیار بهتر و مفیدتر است تا اینکه در کنار دو والد، در خانه ای باشد که تنش و اضطراب همواره برای کودک وجود دارد.

زن و مردی که از هم طلاق می گیرند، ممکن است فرزند یا فرزندانی داشته باشند که باید از آن ها مواظبت کنند. حضانت هم حق و هم تکلیف هر دوی والدین است و هیچ کدام از آن ها نمی توانند از این تکلیف خود سر باز بزنند و در صورتی که از انجام این تکلیف شانه خالی کنند، دادگاه می تواند آن ها را ملزم کند. بنابراین حضانت فرزند حق و در عین حال تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است. در قانون، حضانت برای مادر چه فرزند دختر باشد چه پسر تا هفت سالگی است و از سن بلوغ ( سن بلوغ برای دختر ۹ سالگی و برای پسر ۱۵ سالگی می باشد ) به بعد طفل مختار است که با پدر زندگی کند یا با مادر.

عباس شفیعی وکیل حضانت فرزند در مشهد

نکته: حضانت به عنوان یک حق و تکلیف شناخته می شود. بنابراین طرفین علاوه بر اینکه می توانند از حقوق خود برای دریافت حضانت فرزند دفاع کنند در صورت دریافت حضانت نیز نمی توانند از پذیرش آن خودداری نمایند.

شرایط شخص حضانت کننده عبارتست از:

  • اسلام
  • عقل
  • آزاد بودن
  • امانت داری
  • عدم ابتلا به بیماری های واگیردار

سلب حضانت فرزند از پدر یا مادر

اگرچه زن و شوهر پیش و پس از طلاق دچار مشکلات روانی و عاطفی متعددی می‌شوند که صدمات مهمی را به آن‌ها وارد می‌کند، اما نباید از کودکان طلاق که هیچ نقشی در این مشکلات نداشته‌اند غافل شد. لاجرم مسأله حضانت فرزندان و نکات حقوقی مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دغدغه بسیاری از والدین است که درمورد حضانت فرزندان خود تصمیم بگیرند. هر یک از پدر یا مادر که مدعی عدم صلاحیت طرف مقابل است، می‌تواند دادخواست سلب حضانت را به استناد یک یا چند مورد از موارد یاد شده در ادامه به دادگاه ارائه کند.

در ادامه بخوانید: حضانت فرزند در طلاق

  •  اعتیاد زیان‌آور والدین به الکل، مواد مخدر، قمار و …
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق و …
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
  • ازدواج مجدد مادر
  • تشخیص عدم صلاحیت هر یک از والدین در نگهداری از فرزند توسط دادگاه
  • اعتراض طرف مقابل نسبت به نحوه مراقبت از فرزند توسط فرد عهده دار
  • بیماری واگیردار
  • آزار و اذیت جسمی کودک
  • و … .

بهترین وکیل حضانت فرزند در مشهد

از آن جا که در بحث حضانت فرزند مهمترین نکته مصلحت وی می باشد. قانون جدید حمایت خانواده، به دادگاه اجازه بازنگری در تصمیم خود در رابطه با حضانت را می دهد. زیرا ممکن است دادگاه موارد دیگری را نیز مشمول عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی دارنده حضانت بداند. از جمله کار وقت‌گیری که مانع نگه‌داری شایسته طفل باشد. یا سهل‌انگاری و بی‌توجهی مداوم به سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل که تشخیص آن با دادگاه است.

نکته: پدر موظف است در تمامی مدتی که فرزندان تحت حضانت مادر هستند، هزینه‌ها و مخارج مرتبط ( هزینه نگهداری کودک در واقع همان نفقه فرزند است ) را تامین نماید. ناگفته نماند که در صورت فوت یا غیبت پدر یا اعسار او هزینه حضانت و نفقه فرزند برعهده جد پدری است.

ملاقات با طفل

شخصِ برخوردار از حق حضانت، نمی‌­تواند مانع ملاقات اشخاصِ ذی‌حق (همچون پدر، مادر، خواهر و برادر) با طفل شود؛ زیرا این ملاقات‌­ها به سلامت روحی و روانی او کمک بسیاری می­‌کند. به همین دلیل قانون­‌گذار از این حق دفاع کرده است. بنابراین آن شخص که حضانت فرزند با اوست، حق ندارد از ملاقات فرزند با طرف مقابل جلوگیری کند و اگر این عمل انجام شد، طرف مقابل می تواند شکایت کند و اگر تکرار و استمرار پیدا کرد، باعث سلب حضانت می شود.

با ارائه دادخواست ملاقات به دادگاه، می توان مجوز ملاقات فرزند (اکثرا در حضور یک ناظر) را طبق صلاح دید دادگاه، دریافت کرد. مکان و زمان ملاقات نیز توسط دادگاه تعیین می شود. اقدام خلاف دستور دادگاه توسط فرد عهده دار حضانت، در مواردی منجر به سلب حضانت از وی می شود. چنانچه رسیدگی به پرونده حضانت در دادگاه طول بکشد، امکان دریافت حکم ملاقات موقت از دادگاه توسط هر یک از زوجین وجود دارد. 

عباس شفیعی وکیل حضانت طفل در مشهد

پایان مدت حضانت

در واقع زمانی که فرزند پسر و دختر به سن بلوغ شرعی برسند، حضانت به پایان رسیده و آنها می توانند در مورد اینکه می خواهند با کدامیک از والدینشان زندگی کنند تصمیم گیری کنند. زیرا بحث حضانت برای اطفال است و در مورد اشخاص بالغ اعمال نمی شود.

به گفته این وکیل پایه یک دادگستری نکته مهم اینجاست که نباید حضانت را با ولایت اشتباه گرفت. فرزندان تا زمانی که به سن هجده سالگی نرسیده باشند، به اصطلاح غیر رشید محسوب می شود به این معنی که طفل بعد از سن بلوغ، هرچند بالغ شده است اما توانایی تصمیم گیری در مسائل مالی خود را ندارد و این تصمیم بر عهده ولی او است. ( ولی شخصی است که به حکم قانون اختیار دیگری یا دیگران را در قسمتی از امور دارا باشد. مانند پدر که ولی فرزند صغیر خود است ) ولایت فرزندان اصولا بر عهده پدر، و در صورت فوت پدر، با پدر بزرگ او است. بنابراین هرچند که حضانت فرزند ممکن است با مادر باشد، اما تکلیف ولایت تا زمان ۱۸ سالگی با پدر خواهد بود.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حضانت خوب در مشهد

نمونه دادخواست حضانت فرزند از طرف مادر

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تقاضای صدور حکم به تحویل و حضانت فرزند

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه …….

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب به موجب سند ازدواج شماره ……. دفترخانه شماره …. با آقای …………. یا خوانده دعوی ازدواج نمودم. و در طول مدت ….. سال زندگی مشترک صاحب ….. فرزند بنامهای ….. و ….. شده ایم. اکنون که به علت وجود اختلافات شدید و عدم تفاهم جداگانه زندگی می کنیم حال آنکه با توجه به ماده ۱۱۶۹ اصلاحی ق.م حضانت فرزند ذکور و فرزند اناث تا ۷ سالگی با مادر است و خوانده حاضر نیست فرزندان را جهت حضانت به اینجانبه تحویل دهد. با تقدیم این دادخواست تقاضای صدور حکم بر تحویل فرزندان و حضانت آنان را دارم.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست صدور حکم بر سلب حضانت بر سرپرستی فرزند مشترک

وکیل برای حضانت فرزند در مشهد

نتیجه گیری

کودکان را می‌توان ساده ترین، بی آلایش‌ترین و بی‌ دفاع‌ترین افراد جامعه دانست که برای رشد و نمو به توجه و مراقبت‌های افرادی در چارچوب خانواده نیازمند هستند. رشد عقلی و شخصیتی هر کودکی در پناه محل امنی به نام خانواده شکل می‌گیرد. که کودک می‌تواند درسایه آن احساس خوشبختی داشته باشد. از آنجایی که کودکان بی دفاع‌ترین افراد جامعه هستند، قانون برای آن‌ها موادی را در قالب شرایط حضانت فرزند در نظر گرفته است.

به گفته بهترین وکیل خانواده در مشهد ( حضانت فرزند در طلاق ) حضانت حق و تکلیفی در‌ هم آمیخته‌ است‌. یعنی والدین هم حق دارند که از کودک خود مراقبت کنند هم وظیفه دارند که این کار را انجام بدهند و نمی توانند از این مسئولیت شانه خالی نمایند. در این زمینه بهتر است حتما به مشاوره حقوقی حضانت مراجعه کنید و سوالات خود را مطرح نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915