عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حق طلاق زوجه

حق طلاق زوجه

باید پذیرفت که بسیاری از زوجین در مرحله ای از زندگی، ناچار به تن دادن به جدایی می شوند. اما آنچه در این میان می تواند کمک کننده باشد، آگاهی از قوانین طلاق است. دانستن این قوانین به زن و مرد کمک می کند که مسیر را درست تر طی کنند و ضرر و زیان های ناشی از جدایی را به حداقل برسانند. حال عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد در این مقاله با عنوان حق طلاق زوجه می خواهد دانستنی های مفیدی در این زمینه را با شما همراهان در میان بگذارد. پس در ادامه نیز با ما باشید.

مزایای دادن حق طلاق به زوجه

وقتی‌که حق طلاق به زوجه اعطا می‌شود، زن می‌تواند هرزمانی که بخواهد و اراده کند، تقاضای جدایی را ارائه داده و دیگر الزامی به حضور مرد برای جاری و عملی شدن طلاق وجود ندارد و زوجه می‌تواند خود را مطلقه سازد. همچنین وجود این وکالت‌نامه، فرایند انجام طلاق را برای زن راحت‌تر کرده و به سبب آن سرعت بیشتری به آن بخشیده شود.

معایب دادن حق طلاق به زوجه

بر اساس نظر روانشناسان بانوان عموما طبع زود رنجی دارند و ممکن است بر اساس احساسات سریعتر نتیجه گیری و تصمیم بگیرند و با کوچکترین فشارهای زندگی برای طلاق اقدام نمایند. همچنین داشتن حق طلاق می تواند به عنوان اهرمی برای خواسته های غیر منطقی برخی خانمها استفاده شود. به همین منظور اعطای حق طلاق می تواند مشکلاتی برای زندگی ایجاد کند.

ناگفته نماند بعدازاینکه زوجه یک‌بار از وکالت‌نامه طلاق برای جدایی استفاده کرده و مجدداً با شوهر خود ازدواج کند، بازهم می‌تواند از همان وکالت برای طلاق کمک بگیرد. مگر اینکه مرد در این زمینه هم در اعطای حق طلاق به زن شرطی قید کرده باشد.

نکته: با دادن حق طلاق به زوجه، تمام حقوق زن مانند نفقه و مهریه برای وی محفوظ باقی می‌ماند. مگر اینکه در این مورد هم بین زن و شوهر توافقی صورت بگیرد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد

روش های دادن حق طلاق به زوجه

فرایند دادن حق طلاق به زن به دو شیوه می‌تواند قابلیت اجرایی پیدا کند.

  • مرد می‌تواند به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و وکالت طلاق را به زوجه یا هر شخص دیگری بدهد.
  • مرد تحت عنوان شروط ضمن عقد در سند ازدواج وکالت طلاق را به زوجه بدهد. 

وکالت برای طلاق اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، غیر قابل عزل از جانب مرد می باشد و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد می تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد اعطا کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حق طلاق زوجه

در ادامه بخوانید: حق طلاق زوجه

تفاوت حق طلاق با وکالت در طلاق

بسیاری از افراد، حق طلاق و وکالت طلاق را باهم یکی می دانند و به همین دلیل اشتباهاتی می کنند که بعدها در حین روند رسیدگی به پرونده، آنها را با مشکلاتی مواجه می سازد. پس از این رو بایستی بدانید که این دو مفهوم، تفاوت هایی با هم دارند.

حق طلاق، یک عبارت عامیانه بوده که از نگاه قانونی، وجاهت و اعتبار ندارد! زیرا در قانون حق طلاق مختص زوج بوده و زنان تنها در شرایطی خاص مانند سختی عصر و حرج، عدم پرداخت نفقه، مفقود الاثر بودن شوهر و … می توانند تقاضای طلاق کنند. اما منظور از حق طلاق برای زنان، همان وکالت برای طلاق است. در واقع مرد، وکالت طلاق را به زن می بخشد. اما بایستی بدانید که گرفتن وکالت برای طلاق هم شرایطی دارد که اگر درست رعایت نشود، عملا فاقد اعتبار خواهد بود.

یکی از شایع ترین آن ها ننوشتن حق قبول بذل در وکالت نامه های محضری است و دومی ننوشتن اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی می باشد.

نکته: حتی اگر زوج طلاق خود را به زوجه و یا هر فرد دیگری وکالت بدهد، باز هم خود او می تواند درخواست طلاق داشته باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

  • ارائه مدارکی مانند وکالتنامه طلاق، عقدنامه یا رونوشت، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی خود و ترجیحاً کپی شناسنامه و کارت ملی شوهر، به وکیل دادگستری
  • اخذ وکیل طلاق توافقی برای شوهر. ( در واقع با امضایی که آقا در وکالتنامه طلاق به ثبت رسانده است، وکیل دادگستری می‌تواند وکیل مع الواسطه زوج شود و در نقش وکیل زوج، همراه با زوجه، دادخواست طلاق توافقی را ثبت کند. بعد از آن همه چیز مانند طلاق توافقی خواهد شد. )
  • کمتر از یک هفته دادنامه طلاق توافقی صادر شده و با گذشت سه ماه، زوجه با در دست داشتن حکم دادگاه و گواهی عدم امکان سازش و همچنین وکالت در طلاق، می‌تواند به یکی از دفترخانه‌ها برای جاری شدن صیغه طلاق مراجعه کند.

در ادامه بخوانید: حق طلاق زوجه

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق

  • اگر حق طلاق از شروط ضمن عقد در نظر گرفته شده باشد قباله ازدواج برای انجام این کار کافیست. چنانچه اگر طلاق در دفترخانه انجام شود اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی و اصل سند ازدواج لازم است.

لازم به ذکر است، زوجه برای احراز وکالت خود نزد دادگاه، نیاز به وکالت نامه ای رسمی از زوج دارد. درعمل زوجه نمی تواند تنها به استناد شرط ضمن عقد نکاح خود را وکیل زوج معرفی نماید؛ از همین رو برای قابل اجرا بودن شرط ضمن عقد نکاح، لازم است که علاوه بر درج چنین شرطی، زوج برای اعطای وکالت به زوجه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و طی سندی رسمی با درج موارد فوق به زوجه و ارائه مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق، وکالت برای مطلقه نمودن خود را اعطا کند. 

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق با وکالت زوجه در مشهد

نمونه دادخواست طلاق با وکالت زوجه

مشخصات خواهان: ……..

مشخصات خوانده: ………

موضوع: طلاق توافقی

دلایل و مستندات: …… 

ریاست محترم دادگاه خانواده

زوجین طبق عقدنامه رسمی شماره … مورخ … با مهریه ۲۰۰ سکه تمام بهار آزادی در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشند. زوج به استناد وکالتنامه رسمی شماره … مورخ … دفترخانه … مشهد به زوجه وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر و حق قبول بذل هر مقدار از مهریه داده است که در این راستا، زوجه از جانب شوهر به …….. وکیل دادگستری وکالت داده است. بنابراین با توجه به توافقاتی که در جلسه دادگاه و نزد مشاوره اعلام خواهد شد، صدور گواهی عدم امکان سازش مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

نتیجه گیری

طلاق، با داشتن حق طلاق یکی از روش هایی است که زوجه با داشتن وکالات در طلاق از جانب همسرش می تواند اقدام به طلاق نماید. اما نکته ای که حائز اهمیت بوده این است. که داشتن وکیل پایه یک اجباری بوده و بدون حضور وکیل پایه یک بجای زوج، زوجه نمی تواند درخواست طلاق نماید. حال شما عزیزان هر سوالی که در این زمینه دارید، می توانید از عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل خانواده در مشهد بپرسید و راهنمایی های لازم را دریافت نماید.

البته این نکته مهم را هم فراموش نکنید که داشتن وکیل به کار ها سرعت می بخشد و احتمال موفقیت را بیشتر می کند.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915