عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حق ملاقات نوه در قانون

حق ملاقات نوه در قانون

یکی از مسائلی که بعد از جدایی والدین مطرح می شود، حضانت است. زمانی که حضانت به یکی از پدر و مادر داده می شود، برای طرف دیگر حق ملاقات با طفل ایجاد می گردد. اما اینگونه نیست که تنها پدر و مادر حق ملاقات داشته باشند. حق ملاقات طفل برای پدربزرگ و مادربزرگ هم می تواند باشد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری تحت عنوان حق ملاقات نوه در قانون بعد از جدایی والدین همراه شوید.

حضانت چیست؟

مفهوم حضانت که عرفا در جامعه ما رواج دارد، به معنای نگهداری و سرپرستی از طفل توسط پدر و مادر است. این مفهوم به لحاظ عرفی، در جامعه ما تحت عنوان حق حضانت شناخته می شود. اما در قانون مدنی برای این امر ترتیب دیگری در نظر گرفته شده است. به این صورت که حضانت فرزند، حق و تکلیفی است که قانونگذار بر عهده والدین قرار داده است. حق یا تکلیف بودن حضانت هرکدام نتایجی به بار می آورد که عملا حضانت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط نگهداری فرزند پس از طلاق عبارتند از:

  • توانایی عملی
  • شایستگی اخلاقی
  • عقل
  • اسلام
  • عدم ازدواج مادر با شخص دیگر

عباس شفیعی وکیل حضانت در مشهد

علاوه براین، چنان چه زندگی با یکی از والدین، فرزند را در خطر جسمی یا روحی قرار دهد، به عنوان مثال یکی از والدین دچار بیماری خطرناک و واگیرداری هستند، نمی توانند از کودک خود نگهداری کنند. در صورتی که مادر مجدد ازدواج نمایند، چنان چه پدر فوت کرده است حق حضانت فرند پس از طلاق از مادر سلب نمی شود و کودک همچنان تحت نگهداری مادر باقی می ماند.

نکته: تا زمانی که پدر  و مادر با یکدیگر زندگی می کنند، حضانت طفل بر عهده ی هر دو آنها است. اما زمانی که پدر و مادر از هم جدا می شوند، باید در مورد حضانت طفل تصمیم گیری شود.

در ادامه بخوانید: حق ملاقات نوه در قانون

زمانی که حضانت بر عهده ی یکی از پدر یا مادر قرار می گیرد، طرف دیگر حق دارد با فرزند خود دیدار داشته باشد. در خصوص شرایط این دیدارها، ممکن است طرفین با یکدیگر توافق کنند یا به دلیل عدم توافق مسئله ی خود را از طریق دادگاه حل نمایند. اما بهتر است این را هم بدانید که حضانت و ملاقات دو موضوع جداگانه است. شخصی که حضانت دارد، حق ملاقات برای دیگران باقی می ماند.

همچنین باید بدانید حق ملاقات با کودک، تنها مختص پدر یا مادر نیست. بلکه خویشاوندان او، خواهر و برادر، پدر بزرگ و مادربزرگ هم می توانند خواهان ملاقات با طفل باشند.  

اما چنانچه کسی که حضانت طفل را بر عهده دارد، مانع از ملاقات طفل با خویشان شود، این افراد می توانند از طریق دادگاه تقاضای ملاقات با طفل را مطرح نمایند. دادگاه به خواسته ی آنان رسیدگی کرده و با در نظر گرفتن مصلحت کودک در خصوص این ملاقات ها و نحوه ی آن تصمیم گیری می کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حق ملاقات نوه در قانون

عباس شفیعی بهترین وکیل حضانت در مشهد

نحوه تقاضای ملاقات با نوه 

در خصوص نحوه ی ملاقات با طفل، ممکن است مسئله ای وجود نداشته باشد و طرفین در صلح و صفا حقوق یکدیگر را رعایت کنند. اما اگر این چنین نباشد و بین طرفین اختلاف به وجود آید، در صورت اقدام قانونی از سوی صاحبان حق به نحوه نام برده در ادامه، دادگاه به مسئله ورود خواهد کرد.

  • برای تقاضای ملاقات نوه، پدربزرگ یا مادر بزرگ باید دادخواستی به خواسته ی ملاقات با طفل تنظیم نماید.
  • در این دعوا باید کسی که حضانت را بر عهده دارد خوانده قرار گیرد.
  • رسیدگی به این دعا در صلاحیت دادگاه خانواده محل اقامت طفل است. 

نکته: به یاد داشته باشید که برای طرح دعوا باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایید و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست تان را ثبت نمایید.

نمونه دادخواست ملاقات نوه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: تعیین وقت ملاقات نوه پسری / دختری

دلایل و منضمات: …….

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند:

فرزندم به نام ………… مطابق گواهی فوت در مورخه …… فوت نمود. حال از آن تاریخ به بعد همسر فرزند فوت شده ام اجازه ملاقات با فرزندانش را نمی دهد. فلذا مطابق ماده ۱۴ قانون حمایت خانواده از دادگاه محترم تقاضای تعیین وقت برای ملاقات نوه ام مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست ملاقات فرزند | بنیاد وکلا

وکیل خوب در مشهد

نتیجه گیری

در این مطلب ( حق ملاقات نوه در قانون ) به بررسی حق ملاقات پدربزرگ و مادربزرگ با نوه در صورت طلاق والدین کودک پرداختیم. اینکه پس از جدایی والدین از یکدیگر، حتی اگر طفل با مادر خود زندگی کند، مادر حق ندارد مانع دیدار پدربزرگ و مادربزرگ پدری با فرزند خود باشد و حق آنان را در این خصوص نادیده بگیرد. حتی اگر پدر طفل فوت کرده باشد، حق ملاقات برای پدربزرگ و مادربزرگ محفوظ است. همچنین حق ملاقات با نوه برای پدربزرگ و مادربزرگ مادری نیز برقرار است و آن دو می توانند چه در صورت وقوع طلاق یا فوت دخترشان، با کودک ملاقات داشته باشند. اما بهتر است این موضوع را هم مدنظر داشته باشید که حضور وکیلی خبره در این زمینه می تواند جلوی برخی مشکلات احتمالی را بگیرد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

  1. با سلام
    همسر شوهر بنده فوت شده و طفلش که یکسال دارد الان در کنار بنده که مادر دومش هستم زندگی میکند و پدربزرگ و مادربزرگ شکایت کردند و خواهان ملاقات نوه شان شده اند
    الان این بچه از من جدا نمیشه و بی خبر از هر مسئله ای هست آیا قانون راه حلی در نظر گرفته برای این قبیل مشکل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915