عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

طبق قانون مدنی، تهیه مسکن مناسب از جمله وظایف شوهر در قبال همسرش است. در صورتی که شوهر از این تکلیف قانونی امتناع کند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و طرح دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، او را به انجام این تعهد قانونی ملزم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید.

شرایط الزام به تهیه مسکن مستقل

طبق قانون مدنی، در شرایط زیر زن می‌تواند با طرح دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، شوهر خود را به تامین مسکنی مناسب ملزم کند.

  • عدم تمکین شوهر از تهیه مسکن: مهمترین شرط برای طرح این دادخواست، عدم تمکین شوهر از تهیه مسکن مناسب برای زن است. منظور از عدم تمکین، خودداری شوهر از تهیه هرگونه مسکن یا امتناع از تهیه مسکنی در شان و منزلت زن است.
  • اثبات عدم تمکین: زن باید در دادگاه عدم تمکین شوهر را به اثبات برساند. دلایلی مانند شهادت شهود، گواهی کتبی یا ارسال اخطار کتبی به شوهر و امتناع او از تهیه مسکن می‌تواند به عنوان دلیل ارائه شود.
  • تناسب مسکن با شان و منزلت زن: مسکنی که شوهر تهیه می‌کند باید متناسب با شان و منزلت زن باشد. دادگاه در این خصوص به عوامل مختلفی مانند موقعیت اجتماعی و اقتصادی زن، شغل، سن، تعداد فرزندان و عرف محل زندگی توجه می‌کند.
  • سایر شرایط: در برخی موارد، ممکن است زن به دلایل خاصی مانند خشونت خانگی یا تهدید به ضرر جانی، از سکونت در منزل مشترک امتناع کند. در این شرایط، حتی اگر شوهر مسکن مناسبی تهیه کرده باشد، زن می‌تواند با طرح دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، خواستار زندگی در منزلی جداگانه باشد.

نکته: زن و شوهر می‌توانند در مورد مسکن توافق کنند. این توافق می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. بنابراین در صورت وجود توافق، زن دیگر نمی‌تواند با طرح دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، شوهر خود را ملزم به تهیه مسکن دیگری کند.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

مراحل تنظیم دادخواست

برای تنظیم دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، می‌توانید به شرح ذیل اقدام کنید.

  • مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی: اولین قدم برای طرح دعوی، مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا است.
  • تنظیم دادخواست: پس از ثبت نام در سامانه ثنا، می‌توانید با استفاده از نمونه دادخواست‌های موجود در این سامانه یا با کمک وکیل، دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل را تنظیم کنید.
  • ارائه مدارک: در کنار دادخواست تنظیم شده، باید رونوشت سند ازدواج، رونوشت شناسنامه و کارت ملی طرفین و دلایل عدم تمکین شوهر از تهیه مسکن (در صورت وجود) را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه کنید.
  • پرداخت هزینه دادرسی: پس از ارائه مدارک، باید هزینه دادرسی را پرداخت کنید تا دادخواست شما به جریان بیفتد.

نکته: در دادخواست باید مشخصات کامل خواهان و خوانده (زن و شوهر) و همچنین محل سکونت آنها ذکر شود. همچنین در قسمت خواسته دادخواست، باید صریحاً به الزام خوانده به تهیه مسکن مستقل اشاره شود. در این راستا توصیه می شود در صورت تمایل از وکیل برای تنظیم و پیگیری دادخواست خود استفاده کنید.

بهترین وکیل نفقه مشهد

مرجع رسیدگی کننده به الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

مرجع رسیدگی کننده به الزام زوج به تهیه مسکن مستقل، دادگاه خانواده است. زیرا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی از جمله دعوای الزام به تهیه مسکن مستقل را دارد. از این رو زن در صورت تمایل به طرح این دادخواست، باید به یکی از دادگاه‌های خانواده در محل سکونت خود مراجعه کند.

نمونه‌ دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب به موجب سند ازدواج شماره ………. مورخ ………. به عقد دائم خوانده درآمده‌ام. با وجود گذشت ………. سال از زندگی مشترک، خوانده از تهیه مسکن مستقل برای اینجانب خودداری کرده و این امر موجب بروز مشکلاتی در زندگی مشترک ما شده است. حال با توجه به اینکه طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه مسکن مناسب از جمله وظایف شوهر در قبال همسرش است، لذا از محضر آن دادگاه محترم تقاضای صدور حکم به الزام خوانده به تهیه مسکن مستقل متناسب با شان و منزلت اینجانب را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه‌گیری

طرح دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل، یکی از راه‌های قانونی برای زنانی است که از عدم تمکین شوهر خود در این زمینه رنج می‌برند. با مراجعه به دادگاه خانواده و تنظیم دادخواست، می‌توان این حق قانونی را احقاق نمود. البته توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات قانونی و روند رسیدگی به این نوع دعاوی، با یک وکیل خانواده خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915