عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

طبق قانون مدنی ایران، مرد موظف است در قالب پرداخت نفقه، مسکنی در شان و منزلت زن برای او تهیه کند. این مسکن باید مستقل باشد و زن بتواند در آن به طور آزادانه زندگی کند. در صورتی که مرد از تهیه مسکن مستقل برای زن خودداری کند، زن می‌تواند از طریق دادگاه خانواده او را به این کار الزام کند. برای اطلاع از نحوه الزام مرد به تهیه مسکن مستقل در ادامه با عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد همراه شوید.

شرایط الزام به تهیه مسکن مستقل

  • ازدواج: زن و شوهر باید با یکدیگر ازدواج کرده و زندگی مشترک داشته باشند.
  • تمکین: زن باید از تمکین شوهر خودداری نکرده و وظایف شرعی و قانونی خود را در قبال شوهر انجام دهد.
  • توانایی مالی مرد: مرد باید توانایی مالی برای تهیه مسکن را داشته باشد. در این مورد، دادگاه به وضعیت مالی مرد، شغل او، درآمد او و سایر اموال او توجه می‌کند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

مراحل الزام به تهیه مسکن مستقل

زن برای الزام شوهر به تهیه مسکن مستقل باید مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: زن باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواستی با عنوان دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل به طرفیت شوهر خود ثبت کند. در این دادخواست، زن باید مشخصات خود و شوهرش، شرح خواسته خود و دلایل و مستندات مربوطه را ذکر کند.
  • ابلاغ دادخواست به شوهر: پس از ثبت دادخواست، دادگاه آن را به زوج ابلاغ می‌کند. وی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه دهد.
  • رسیدگی در دادگاه: در وقت رسیدگی تعیین شده، زن و شوهر به همراه وکیل یا بدون وکیل در دادگاه حاضر شده و هر یک از آنها، دلایل و مستندات خود را ارائه داده و قاضی به اظهارات آنها استماع می‌کند. البته در صورت نیاز، قاضی از شهود یا مطلعین نیز تحقیق می‌کند.
  • صدور رای: پس از بررسی مدارک و شواهد، قاضی رای خود را صادر کرده و در نهایت به صورت کتبی و حضوری به طرفین ابلاغ می‌شود.
  • اجرای رای: اگر رای دادگاه به نفع زن باشد، مرد موظف است ظرف مهلت تعیین شده توسط دادگاه، مسکنی در شان و منزلت زن برای او تهیه کند. در صورت عدم تمکین مرد، زن می‌تواند از طریق اجرای احکام دادگاه، او را به اجرای تعهد خود ملزم کند.

در این مطلب می خوانید: الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

وکیل حقوقی مشهد

نکات مهم درباره الرام زوج به تهیه مسکن مستقل

  • دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل دادخواستی است که توسط زوجه به طرفیت زوج به منظور الزام او به تهیه مسکنی در شان و منزلت زن تقدیم دادگاه خانواده می‌شود.
  • زن می‌تواند علاوه بر الزام به تهیه مسکن مستقل، نفقه خود را از همسر خویش مطالبه کند.
  • اگر مرد از تهیه مسکن مستقل برای زن خودداری کند و زن از تمکین او خودداری کند، ناشزه محسوب نخواهد شد.
  • در برخی موارد، زن و شوهر می‌توانند با توافق یکدیگر، مسکن مشترکی را برای زندگی انتخاب کنند.
  • در صورتی که یکی از این شرایط الزام وجود نداشته باشد، زن نمی‌تواند مرد را به تهیه مسکن مستقل الزام کند.
  • برای ارائه دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن مستقل، رونوشت سند ازدواج، رونوشت شناسنامه و کارت ملی زن و شوهر، دلایل و مستندات مربوطه نیاز می باشد.

وکیل خانواده مشهد

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان ……….

احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ………. به موجب سند ازدواج شماره ………. مورخ ………. در دفترخانه ………. به عقد نکاح خوانده ………. درآمدم. از آن تاریخ تاکنون به عنوان همسر شرعی و قانونی خوانده در منزل وی زندگی مشترک داشته‌ام. اما خوانده علی‌رغم تعهدات قانونی خود، تاکنون اقدام به تهیه مسکن مستقل در شان و منزلت اینجانب ننموده و از این جهت موجبات تضییع حقوق اینجانب فراهم گردیده است. حال با توجه به مراتب فوق، از آن مقام محترم تقاضای صدور حکم به الزام خوانده به تهیه مسکن مستقل در شان و منزلت اینجانب را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

طبق توضیحات ذکر شده در مطلب فوق ( الزام زوج به تهیه مسکن مستقل ) می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که طبق قانون مدنی، تهیه مسکن مستقل و متناسب با شان زوجه، در قالب پرداخت نفقه، به عهده شوهر است. حال اگر زوجی از این کار خودداری کند، می توان وی را از طریق محکمه ملزم به  تهیه مسکن مستقل نمود. البته این اقدام نیازمند مشاوره حقوقی بوده که توصیه می شود در چنین زمانی حتما با یک وکیل خانواده خوب در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915