عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اسقاط کافه خیارات چیست

اسقاط کافه خیارات چیست

برای اطلاع از اینکه اسقاط کافه خیارات چیست و چه شرایطی دارد، در ادامه با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شوید.

اسقاط کافه‌خیارات چیست؟

اسقاط کافه خیارات در اصطلاح حقوقی به معنای از بین بردن تمام اختیاراتی است که به موجب آن، یکی از طرفین یا هر دو طرف یک قرارداد می‌توانند به صورت یک‌جانبه آن را فسخ کنند. یعنی اینکه با اسقاط کافه خیارات، طرفین قرارداد متعهد می‌شوند که تحت هیچ شرایطی، حق فسخ یک‌جانبه قرارداد را نداشته باشند. این موضوع ثبات و استحکام قرارداد را افزایش داده و از بروز دعاوی و اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

وکیل قراردادها مشهد

مواردی که شامل اسقاط کافه خیارات می شود چیست؟

  • خیار غبن: زمانی که یکی از طرفین معامله، به دلیل ناآگاهی یا اشتباه، ضرری معادل شش‌دانگ یا بیشتر از آن را متحمل شود، خیار غبن به او تعلق گرفته و می‌تواند معامله را فسخ کند.
  • خیار عیب: اگر بعد از انعقاد معامله، مشخص شود که مورد معامله دارای عیب یا نقصی است که در زمان معامله وجود داشته و طرف مقابل آن را پنهان کرده است، خیار عیب به خریدار تعلق گرفته و می‌تواند معامله را فسخ کند.
  • خیار تدلیس: اگر یکی از طرفین معامله، با فریب و نیرنگ، طرف مقابل را به انجام معامله راضی کند، خیار تدلیس به طرف فریب‌خورده تعلق گرفته و می‌تواند معامله را فسخ کند.
  • و …

وکیل حقوقی مشهد

نحوه اسقاط کافه خیارات

  • اسقاط کافه خیارات می‌تواند به صورت ضمن عقد اصلی یا پس از آن انجام شود.
  • برای اسقاط کافه خیارات، باید به طور صریح و شفاف در متن قرارداد قید شود که طرفین تمام خیارات قانونی و قراردادی خود را برای فسخ قرارداد از بین می‌برند.
  • اسقاط کافه خیارات باید به امضای هر دو طرف قرارداد برسد.

در این مطلب می خوانید: اسقاط کافه خیارات چیست

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

شرایط اسقاط کافه خیارات

برای اینکه اسقاط کافه خیارات در یک قرارداد صحیح و نافذ باشد، باید شرایطی را رعایت نمود. از جمله:

  • رضایت طرفین: اسقاط کافه خیارات باید با رضایت کامل و اراده آزاد هر دو طرف قرارداد انجام شود. هیچ‌کدام از طرفین نباید تحت فشار یا اکراه برای اسقاط خیارات خود قرار بگیرند.
  • آگاهی از مفاد اسقاط: طرفین قرارداد باید به طور کامل از مفاد اسقاط کافه خیارات و آثار آن آگاه باشند. به این معنی که باید بدانند با اسقاط خیارات خود، حق فسخ یک‌جانبه قرارداد را از بین می‌برند و در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلاف، دیگر نمی‌توانند به راحتی از قرارداد خارج شوند.
  • قید صریح در متن قرارداد: اسقاط کافه خیارات باید به طور صریح و شفاف در متن قرارداد قید شود. استفاده از عباراتی مانند طرفین حق فسخ قرارداد را از خود ساقط می‌کنند یا هیچ‌کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند برای اسقاط کافه خیارات کافی است.
  • امضای طرفین: اسقاط کافه خیارات باید به امضای هر دو طرف قرارداد برسد.
  • رعایت سایر مقررات قانونی: در برخی موارد، ممکن است برای اسقاط کافه خیارات، تشریفات قانونی خاصی وجود داشته باشد که باید رعایت شود. به عنوان مثال، در معاملات ملکی، اسقاط کافه خیارات باید در سند رسمی نیز قید شود.

بهترین وکیل قراردادها مشهد

نکات مهم درباره اسقاط کافه خیارات

  • اسقاط کافه خیارات، فقط در مورد خیارات قانونی و قراردادی که در زمان اسقاط آن وجود دارند، مؤثر است. به این معنی که اگر بعد از اسقاط کافه خیارات، قانون جدیدی وضع شود که به موجب آن، خیار جدیدی برای طرفین قرارداد ایجاد شود، این خیار جدید قابل اسقاط نخواهد بود.
  • اسقاط کافه خیارات، مانع از فسخ قرارداد به دلیل بطلان یا فسخ آن به اذن دادگاه نمی‌شود. یعنی اگر قرارداد به دلیل عدم اهلیت یکی از طرفین باطل باشد، حتی با وجود اسقاط کافه خیارات، قابل فسخ خواهد بود.
  • در صورت بروز اختلاف در مورد اسقاط کافه خیارات، دادگاه صالح به رسیدگی به این موضوع، دادگاه محل اقامت خوانده خواهد بود.

در این مطلب می خوانید: اسقاط کافه خیارات چیست

وکیل خوب مشهد

نمونه دادخواست فسخ به دلیل غبن فاحش علیرغم اسقاط کافه خیارات

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ………. در تاریخ ………. با خوانده به موجب یک قرارداد ………. معامله‌ای را در خصوص ………. انجام دادیم. در متن قرارداد مذکور، ضمن شروط دیگر، کلیه خیارات، از جمله خیار غبن، اسقاط شده بود. با این حال، پس از انجام معامله، بنده متوجه شدم به دلیل ………. غبن فاحش در معامله انجام داده است.

حال با توجه به غبن فاحش در معامله، بنده حق فسخ معامله را به استناد ماده ۴۱۷ قانون مدنی برای خود محفوظ می‌دانم. لذا به موجب این دادخواست از خوانده محترم ………. تقاضای فسخ معامله مورخ ………. را به علت غبن فاحش، علی‌رغم اسقاط کافه خیارات، از دادگاه محترم دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل قراردادها مشهد

نتیجه گیری

امروزه اکثر متن قراردادها به صورت فرم های چاپی و از پیش آماده شده در بنگاه ها و دفاتر مختلف موجود است که همین امر گاهی منجر به بروز خسارت های جبران ناپذیری می گردد. زیرا برخی از بندهای موجود در این قراردادها مانند اسقاط کافه خیارات یا اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش است، باعث می شود در صورت پذیرششان، افراد حق هرگونه فسخ یکجانبه معامله را از خود سلب کرده و گاهاً موجبات ضرر و زیان خود را فراهم آورند. از این رو توصیه می شود قبل از انعقاد هرگونه قراردادی با یک وکیل متخصص مشورت کرده و راهنمایی های لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915