عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - خیار تدلیس در معامله چیست

خیار تدلیس در معامله چیست

طرفین عقد قبل از انعقاد آن درباره ارکان اساسی و شرایط عقد با یکدیگر گفتگو می کنند. در نتیجه عقد بر مبنای این صحبت ها شکل می گیرد. اما در برخی مواقع اشخاصی که تصمیم به انعقاد عقدی دارند، با صداقت رفتار نکرده و سعی در فریب طرف مقابل دارند تا به این نحو نظر موافق وی را جلب کنند. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد این مطلب را به توضیح اینکه خیار تدلیس در معامله چیست اختصاص داده است تا از این طریق اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. بنابراین تا انتها نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید تا با دانش و آگاهی مانع ضررهای احتمالی در آینده شوید.

خیار تدلیس چیست؟

در اصطلاح های حقوقی تدلیس به معنای اقداماتی است که موجبات فریب اشخاص را در معامله فراهم کرده و باعث ضرر و زیان آنها می شود. به این نحو که یکی از طرفین معامله با پنهان کردن عیب در مال یا برچسب زدن صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در آن، نظر موافق طزف معامله را جلب کرده و معامه انجام می شود. در چنین مواقعی برای جبران زیان ناشی از این عملیات فریبنده، فریب خورده از حق فسخ بهره‌مند است که به آن خیار تدلیس می گویند.

وکیل حقوقی خوب مشهد

شرایط تحقق خیار تدلیس

برای تحقق خیار تدلیس دو عنصر باید وجود داشته باشد. از جمله:

  1. شخصی قصد فریب دادن طرف مقابل معامله را داشته باشد.
  2. صفتی به مورد معامله داده شده باشد که فاقد آن بوده و یا اعمال متقلبانه ای نسبت به آن مال صورت گرفته و عیوب آن پنهان شده باشد.

نکته: برای تحقق خیار تدلیس وجود این دو عنصر ضروری بوده و فریب خورده پس از اطلاع باید سریعاً اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین اسقاط خیار تدلیس، به علت آنکه مخالف نظم عمومی است، برای طرفین امکان پذیر نیست.

بهتر است بدانید که بر اساس ماده ۴۳۹ در قانون مدنی خیار تدلیس فقط برای مشتری نیست. بلکه بایع می تواند در صورتی که تدلیس در ثمن مشتری رخ دهد، از آن برای فسخ قرارداد استفاده کند.

در این مطلب می خوانید: خیار تدلیس در معامله چیست

بهترین وکیل قراردادها مشهد

زمان اعمال خیار تدلیس

همانطور که وکیل حقوقی مشهد در بالا توضیح داد، در صورت وجود شرایط تحقق خیار تدلیس، دو طرف قرارداد، می توانند به موجب خیار تدلیس، قرارداد را فسخ کنند. اما این سوال به ذهن می رسد که با وجود تحقق این شرایط تا چه زمانی می توان به استناد این خیار، قرارداد را فسخ کرد؟

بر اساس ماده ۴۴۰ قانون مدنی به محض اینکه علم به خیار تدلیس ایجاد شد، باید فوری اقدامات لازم را انجام داد. به این معنا که باید بعد از اطلاع از این موضوع که مال، فاقد صفت گفته شده است، اقدام کرده و مراتب را از طریق اظهارنامه حقوقی، به اطلاع فروشنده برساند.

در ادامه اگر تدلیس کننده از پس گرفتن کالا و برهم زدن قرارداد ممانعت نماید، باید اقداماتی انجام شود. به این نحو که با تنظیم دادخواست تایید فسخ قرارداد و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی، از طریق دادگاه حقوقی، فرد مقابل را ملزم به فسخ کند.

نکته: درباره اسقاط خیار تدلیس باید بگوییم که تمام یا بعضی از خیارات را می توان، در ضمن عقد ساقط کرد. اما خیار تدلیس از این موضوع مستثنا است. زیرا این موضوع با اخلاق حسنه و نظم عمومی در تعارض قرار داشته و امکان اسقاط آن وجود ندارد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

تفاوت خیار تدلیس با خیار عیب

در تدلیس یک طرف معامله سعی دارد با نیرنگ و فریب اوصافی را در مال موجود جلوه دهد، در صورتی که این اوصاف در موضوع مال وجود ندارد. اما در عیب، نقص و یا زیاده در مال وجود داشته و عرفاً هیب شناخته می شود. از این رو در عیب، موضوع معامله الزاماً باید معیوب باشد اما در تدلیس الزام وجود عیب در موضوع معامله نیاز نیست. زیرا با نبود یک امتیاز و وصف کمالی، تدلیس محسوب می‌شود. همچنین امکان دارد تدلیس بدون اینکه مال معیوب باشد، رخ دهد. یا ممکن است خیار عیب، بدون تدلیس تحقق یابد.

نکته: اگر پوشاندن عیب با علم و عمد باشد خیار عیب و تدلیس با هم ایجاد می‌گردد.

مجازات تدلیس در معامله

به دلیل از بین رفتن حق و حقوق افراد و ایجاد هرج و مرج در جامعه، قانونگذار برای جلوگیری از این اتفاقات مجازاتی در نظر گرفته است. در این صورت با افرادی که قانون را نادیده می گیرند و موجبات این امر را فراهم می کنند برخورد می گردد.

در این مطلب می خوانید: خیار تدلیس در معامله چیست

وکیل خوب مشهد

نمونه دادخواست فسخ معامله به دلیل خیار تدلیس

ریاست محترم مجتمع قضائی ……….

احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب به موجب بیع نامه مورخ ………. یک دستگاه خودرو ………. به شماره شهربانی ………. به مبلغ ………. ریال از خوانده خریداری نموده ام. اما پس از تحویل خودرو و گذشت مهلتی متوجه شده ام که شاسی خودرو موصوف شکسته بوده و خوانده با مهارت کامل آن را جوش داده است. حال نظر به اینکه خوانده عیب مبیع را پنهان نموده و با رنگ آمیزی شاسی اتومبیل اینجانب را فریب داده است. مستندا به ماده ۴۳۸ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، صدور حکم بر فسخ معامله مورخ ………. با احتساب کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل

نتیجه گیری

خیار تدلیس یکی از مهم ترین اختیارات پیش بینی شده در قانون برای فسخ معاملات است. به این صورت که امکان بر هم زدن قرارداد را برای افراد فراهم می کند. اما با وجود این امکان بهتر است قبل از انعقاد هر قراردادی در قدم اول با یک وکیل امور حقوقی مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. تا گریبان گیر چنین مشکلاتی نشده و جلوی خیلی ضررهای مادی در آینده را بگیرید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل قراردادها در مشهد تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند شوید. همچنین می توانید پیگیری امورات حقوقی خود را به این وکیل متخصص سپرده و دیگر نگرانی بابت چنین مسائلی نداشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915