عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - قانون استرداد جهیزیه

قانون استرداد جهیزیه

جهیزیه همان وسایل مورد نیاز زندگی است که طبق آداب و رسوب در مناطق مختلف به شکل های متنوعی تهیه می شود. اما به طور معمول خانواده عروس عهده دار تهیه این وسایل بوده و به همین دلیل هم مالکیت این اموال با دختر است و هر زمان که بخواهد می تواند آنها را مسترد کند. البته این اتفاق معمولاً زمانی صورت می گیرد که زوجین قصد جدایی از یکدیگر را داشته و به طبع آن بایستی وسایل به صاحب اصلی آن برگردد. از این رو عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد در این مطلب سعی دارد نکات مهمی را درباره قانون استرداد جهیزیه در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. بنابراین تا انتهای نیز با این وکیل خوب مشهد همراه شوید.

قانون استرداد جهیزیه

قانون گذار در قانون مدنی تهیه اسباب و وسایل مورد نیاز زندگی را به عهده مرد دانسته و تحت عنوان یکی از مصادیق نفقه به شمار آورده است. بنابراین زوج موظف است برای شروع زندگی زناشویی وسایل مورد نیاز را تهیه کرده و زن هیچ تکلیفی از این باب بر عهده نخواهد داشت. لذا قواعد قانون مدنی و تشریفات پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی مدنی همان قانون استرداد جهیزیه محسوب شده و قانون جداگانه ای برای آن وجود ندارد.

وکیل استرداد جهیزیه مشهد

طبق این قانون هر زمان فردی صاحب مالی باشد و بخواهد آن را مسترد کند، نباید مانع آن شد. حال چنانچه فردی از استرداد مال امتناع ورزد، مالک مال می تواند با ثبت دادخواست استرداد اموال و اثبات مالکیت خود، اقدام به استرداد آنها نماید. در نتیجه این مبحث که جهاز نوعی مال محسوب می شود، از این قاعده مستثنی نبوده و قانون حاکم بر آن، قانون مدنی و تشریفات ثبت دادخواست قانون آیین دادرسی مدنی می باشد.

بهترین روش استرداد جهیزیه

طبق قانون از سه روش می توان اقدام به پس گرفتن جهیزیه نمود.

  1. ارائه سیاهه یا همان لیست جهیزیه به دادگاه: این لیست شامل تمامی لوازمی است که خانواده عروس تهیه کرده و به امضاء خانواده داماد و شاهدان آنها رسیده است.
  2. شهادت شهود: در برخی مواقع سیاهه یا لیست برداری صورت نمی گیرد و یا از بین می رود. در چنین مواقعی می توان با بردن شاهدان پس از ارائه دادخواست، اقدامات لازم را برای استرداد جهیزیه انجام داد. البته ناگفته نماند که پذیرش شهادت شاهدان بستگی به نظر قاضی خواهد داشت.
  3. ارائه فاکتور خرید به پیوست دادخواست: در صورتی که فاکتور خرید وسایل موجود باشد، می توان پس از تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه، فاکتور خرید تمام وسایل را به آن ضمیمه کرده و تقدیم دادگاه نمود. زیرا قاضی با بررسی مدارک در نهایت حکم به بازگرداندن جهاز را صادر خواهد نمود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس باشید.

مراحل پس گرفتن جهیزیه

اقدامات لازمی که در صورت عدم توافق طرفین برای پس گرفتن جهیزیه باید انجام داد به این نحو می باشد:

  • ثبت دادخواست استرداد جهیزیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارسال آن به دادگاه خانواده
  • بررسی موضوع توسط قاضی رسیدگی کننده به پرونده
  • در نظر گرفتن مدارکی از قبیل اقرار طرفین، شهادت شهود، امارات قانونی، لیست سیاهه جهیزیه، فاکتور های پرداخت و …
  • صدور حکم مقتضی

وکیل خانواده مشهد

نکته: در صورتی که ثابت شود زوجه مالک جهیزیه است، باید به احکام شعبه صادر کننده رای مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سپس در وقت تعیین شده و در حضور مامورین، به محل نگهداری جهیزیه رفته و اقدام به استرداد جهیزیه نماید.

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

ریاست محترم دادگاه ……….

باسلام؛

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب به موجب کپی مصدق عقدنامه شماره ………. مورخ ………. دفترخانه شماره ………. شهرستان ………. با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام. در طول زندگی مشترک با توجه به اختلافات متعددی که بوجود آمد اینجانب با خوانده به موجب طلاقنامه شماره ………. مورخ ………. شهرستان ………. از یکدیگر جدا شدیم.

در ابتدای ازدواج لیست سیاهه جهیزیه تهیه کردیم که نشان می دهد جهیزیه متعلق به بنده است و این لیست پیوست شده است. با وجود مراجعات بسیار اینجانب و همچنین ارسال اظهارنامه به شماره ………. مورخ ………. خوانده از استرداد جهیزیه خودداری می کنند. لذا در ابتدا برای جلوگیری از تضییع خواسته با استناد به مواد ۱۰۸ الی ۱۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین عین خواسته را تقاضا دارم. همچنین با استناد به مدارک ضمیمه شده و مواد ۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد جهیزیه و قرار تامین خواسته به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی را استدعا دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل استرداد جهیزیه مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در مطلب فوق تحت عنوان قانون استرداد جهیزیه اینگونه می توان تیجه گیری کرد. زن تکلیف قانونی و شرعی برای تهیه و بردن جهیزیه به منزل مشترک را نداشته و تهیه وسایل لازم برای زندگی بر عهده مرد است. اما در صورتی که زن جهیزیه ای تهیه نماید، هر زمان که بخواهد می تواند جهیزیه را مسترد نماید. اما مساله ای که مورد توجه است زمان بر بودن و پیچیدگی های انجام این کار است که با حضور و کمک یک وکیل خبره می توان به راحتی موضوع را حل و فصل نمود.

شما همراهان گرامی می توانید برای استرداد جهیزیه و سایر مشکلات حقوقی و خانوادگی خود از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915