عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مجازات جنایت مادون نفس

مجازات جنایت مادون نفس

در قانون مجازات اسلامی وارد کردن هرگونه آسیبی به تمامیت جسمانی دیگران جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد قصد دارد این مطلب را به مجازات جنایت مادون نفس اختصاص داده و نکاتی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. از این رو در ادامه با این وکیل خوب مشهد همراه شده و اطلاعات ارزشمندی در این زمینه کسب کنید.

جنایت مادون نفس چیست؟

در قانون ایران، جرایم مادون نفس به جرایمی گفته می‌شود که شدت آنها کمتر از قتل نفس است و به نفس و جان شخص آسیب نمی‌رساند. این جرایم شامل طیف وسیعی از اعمال مانند ضرب و جرح، ایراد صدمه بدنی، شرب خمر و … می‌شوند که مجازات این جرایم نیز با توجه به نوع و شدت جرم ارتکابی و همچنین سابقه کیفری مرتکب متفاوت خواهد بود.

وکیل کیفری مشهد

مجازات جنایت مادون نفس

به طور کلی، مجازات‌های جرایم مادون نفس در قانون ایران به شرح زیر است:

  • مجازات دیه: دیه مبلغی است که به عنوان غرامت به مجنی‌علیه یعنی همان فردی که به او جرمی واقع شده است یا اولیای دم او پرداخت می‌شود. البته میزان دیه در جرایم مختلف متفاوت است و بر اساس نرخ دیه در سال وقوع جرم محاسبه می‌شود.
  • مجازات حبس: حبس مجازاتی است که مرتکب را از آزادی محروم می‌کند و او را به تحمل زندان ملزم می کند. مدت حبس در جرایم مادون نفس از چند ماه تا چند سال متغیر و متناسب با جرم رخ داده است.
  • مجازات شلاق: شلاق یکی دیگر از مجازاتی است که در قانون ایران برای جرایم مادون نفس در نظر گرفته شده است. تعداد ضربات شلاق در جرایم مختلف متفاوت است و توسط قاضی تعیین می‌شود.
  • مجازات جزای نقدی: جزای نقدی مجازاتی است که به موجب آن مرتکب به پرداخت مبلغی پول به نفع دولت محکوم می‌شود. مبلغ جزای نقدی در جرایم مادون نفس از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

بهترین وکیل کیفری مشهد

علاوه بر مجازات‌های فوق، در برخی موارد ممکن است مجازات‌های دیگری نیز برای جرایم مادون نفس در نظر گرفته شود. از جمله:

  • محرومیت از حقوق اجتماعی: این مجازات می‌تواند شامل محرومیت از حق اشتغال به کار در مشاغل دولتی، محرومیت از حق استفاده از تسهیلات بانکی، و محرومیت از حق خروج از کشور باشد.
  • تبعید: در این مجازات، مرتکب به مکانی خارج از محل سکونت خود فرستاده می‌شود.

نکته: با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا برای مجازات جرایم مادون نفس باید گفت که در برخی موارد و در شرایطی خاص، مجازات جرایم مادون نفس قابل گذشت است.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

دیه مادون نفس در صورت عدم دسترسی به مرتکب جنایت

در صورت عدم دسترسی به مرتکب جنایت، دیه مادون نفس از طرق دیگری پرداخت خواهد شد. از جمله:

  • از اموال مرتکب: طبق ماده ۴۳۵ قانون مجازات اسلامی، در ابتدا دیه از اموال مرتکب پرداخت می شود.
  • از عاقله: اگر مرتکب مال یا اموالی نداشته باشد، در قتل عمد، ولی دم می تواند دیه را از عاقله بگیرد. عاقله گروهی از بستگان نسبی مرتکب از طرف پدری هستند که موظف به پرداخت دیه در صورت عدم تمکن مالی مرتکب هستند.
  • از بیت المال: در صورتی که مرتکب و عاقله توانایی پرداخت دیه را نداشته باشند، دیه از بیت المال پرداخت می شود. این حکم در مورد تمام جنایات عمدی مادون نفس، اعم از قتل، ضرب و جرح و … صادق است.

وکیل کیفری پایه یک مشهد

در این مطلب می خوانید: مجازات جنایت مادون نفس

شرایط پرداخت دیه از بیت المال
  • اثبات وقوع جنایت عمدی
  • عدم دسترسی به مرتکب
  • عدم تمکن مالی مرتکب و عاقله

نکته: در صورتی که پس از پرداخت دیه از بیت المال، مرتکب شناسایی شود، ولی دم یا مجنی علیه می تواند دیه را از مرتکب مطالبه کند.

نکته: اگر شخصی به قتل برسد و قاتل شناخته نشود یا بر اثر ازدحام کشته شود دیه از بیت‌المال پرداخت خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

دادگاه صالح به رسیدگی جرم مادون نفس

برای تعیین دقیق دادگاه صالح به رسیدگی به جرم مادون نفس، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نوع جرم
  • محل وقوع جرم
  • محل سکونت متهم و شاکی

در صورت وجود ابهام یا اختلاف در صلاحیت، پرونده به دادگاه عالی کشور ارسال می شود و این مرجع با صدور رأی وحدت رویه، دادگاه صالح را تعیین می کند.

نمونه متن شکایت از جرم مادون نفس

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند، اینجانب ………. در تاریخ ………. در محل ………. توسط ………. مورد ضرب و جرح قرار گرفتم که در اثر این جرم، صدمات و آسیب هایی به من وارد شد. لذا با توجه به مراتب فوق و با استناد به مواد موجود در قانون مجازات اسلامی، از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم لازم در خصوص مجازات متهم را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

از آنجا که جرایم مادون نفس شامل جرم های متعددی بوده و اطلاعات ارائه شده در این مطلب به صورت کلی است، توصیه می شود برای کسب اطلاعات دقیق در مورد مجازات جرمی خاص، با یک وکیل متخصص در تماس باشید. زیرا مجازات هر جرمی با توجه به شرایط موجود در پرونده، نیازمند راهکار خاص خود می باشد. بنابراین در اولین زمان ممکن با یک وکیل پایه یک دادگستری ارتباط گرفته و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915