عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات شرب خمر در قانون

مجازات شرب خمر در قانون

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد تصمیم دارد در این مقاله ( مجازات شرب خمر در قانون ) به تعریف جرم شرب خمر بپردازد و مواردی از جمله مجازات های آن و نحوه اثباتش را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر نیز همراهمان باشید.

شرب خمر چیست؟

منظور از شرب نوشیدن و خمر نیز در لغت به مایعی گفته می شود که مستی آور باشد. از این رو در دین مبین اسلام نوشیدن شراب که در اصطلاح عامیانه به شراب خواری معروف است، عملی حرام می باشد. و از آنجایی که قانون جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسلام نوشته شده، شراب خواری یا همان شرب خمر جرم بوده و مجازات در پی دارد. از طرفی هم باید این نکته را به یاد داشت با اینکه نوشیدن شراب مورد تاکید است، اما تزریق و تدخین ( دودکردن ) هم موجب حد بوده، و فقط صرف نوشیدن یا خوردن شرب خمر محسوب نمی شود.

اثبات جرم شرب خمر

در اکثر مواقع فرد متهم هنگام حمل، فروش و مصرف مشروبات الکلی دستگیر شده و با انجام دادن تست و مثبت بودن نتیجه، جرم اثبات می شود. اما در بعضی مواقع هم پیش می آید که نیاز به اقرار، شهادت فرد دارای شرایط شرعی و قانونی و البته علم قاضی نیاز باشد، تا بتوان جرم شرب خمر را به اثبات رساند.

بهترین وکیل کیفری در مشهد

اقرار: برای اقرار باید توجه کرد که فرد مصرف کننده بایستی بالغ، تصمیم گیرنده و صاحب اختیار باشد. البته نسبت به حکم شرب خمر بدون علم و آگاهی نباشد. در غیر این صورت حدی بر او جاری نخواهد شد. البته بهتر است این را هم بدانید که جهل ( نداشتن علم و آگاهی ) زمانی مورد قبول دادگاه خواهد بود که خلاف آن ثابت نشده باشد.

شهادت: در جرم شرب خمر شهادت دو مرد قابل اثبات بوده، ولی در صورتی شهادت شرعی به حساب می آید که قانون گذار آن را معتبر و دارای حجیت بداند.

شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید دارای شرایط نام برده در زیر باشد، تا بتواند شهادتی درست و قابل قبول بدهد:

  • به بلوغ رسیده باشد.
  • عاقل باشد.
  • مسلمان باشد.
  • عدالت داشته باشد.
  • حلال‌زاده باشد.
  • ذینفع در موضوع نباشد.
  • خصومتی با طرفین‌ یا‌ یکی از آنها نداشته باشد.
  • اشتغال به تکدی گری نداشته و ولگرد نباشد.

در ادامه بخوانید: مجازات شرب خمر در قانون

علم قاضی: برای اثبات کردن مصرف مشروبات الکی توسط فردی، از علم قاضی استفاده نمی شود. اما با توجه به مواد ۲۱۱ و ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی می توان اینگونه برداشت کرد که علم قاضی نیز یکی از راه های اثبات جرم بوده و شامل تعزیر می شود. البته ناگفته نماند که برخی فقها مانند حضرت آیت الله خمینی علم قاضی را در همه جرایم پذیرفته و قابل قبول دانسته اند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات شرب خمر در قانون

مشاوره رایگان با وکیل کیفری در مشهد

مجازات شرب خمر

در قانون مجازات اسلامی برای افرادی که به صورت آگاهانه اقدام به استفاده از مشروبات الکی و در نتیجه مستی کند، مجازات حدی تعیین شده است. به این معنا که در شرع مجازات این عمل مشخص شده و قانون گذار نمی تواند آن را کم و یا زیاد نماید.

حال با توجه به این گفته و استناد به ماده ۲۶۴ قانون جزا اگر استفاده از مسکر چه کم باشد و چه زیاد، حالت مستی ایجاد کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط که آن را از مسکر بودن خارج نکند، دارای مجازات ۸۰ ضربه شلاق بوده و تفاوتی بین زن و مرد بودن متهم ندارد. همچنین استعمال مشروبات در اماکن و معابر عمومی علاوه بر مجازات ذکر شده دارای ۲ تا ۶ ماه حبس خواهد بود.

نکته: مجازات شرب خمر در مرتبه های اول، دوم و سوم همان ۸۰ ضربه شلاق بوده اما در مرتبه چهارم محکومیت قطعی، یعنی حکم اعدام دارد.

نکته: طبق ماده ۲۶۶ اگر فرد غیر مسلمانی تظاهر به مصرف مسکر نماید. محکوم به حد شده، اما چنانچه فرد کافری به صورت آشکارا شرب خمر نماید دارای مجازات و اگر به صورت پنهانی بنوشد، فاقد مجازات است.

مجازات جرایم عمدی با شرب خمر

حالت مستی که در نتیجه ی شرب خمر باشد، مانع مجازات نبوده بلکه فرد متهم به مجازات هر یک از جرایم ارتکابی نیز محکوم می گردد. البته اگر متهم بتواند ثابت کند که در حین ارتکاب جرم به صورت کلی مسلوب الاختیار بوده، به تعزیر و دیه وارده محکوم می گردد. ( در صورت اثبات به کلی معاف از مجازات نمی شود ) از طرفی هم اگر شاکی یا دادستان بتوانند ثابت کنند. که متهم به منظور ارتکاب جرم مشخص یا با علم به تحقق آن از این مواد استفاده کرده، متهم به مجازات هر یک از جرایم عمدی شرب خمر و دیگر جرایم نیز محکوم خواهد گردید.

وکیل کیفری خوب در مشهد

بهترین وکیل شرب خمر

یک وکیل کیفری خبره می تواند در پرونده هایی که فرد به شرب خمر متهم شده، با توجه به مستندات پرونده از وی دفاع کرده و رای برائت را از محکمه بگیرد. از این رو بهتر است در صورت داشتن همچین پرونده ای، در اولین فرصت به وکیل شرب خمر مراجعه نموده و پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

در ادامه بخوانید: مجازات شرب خمر در قانون

نمونه متن توبه نامه شرب خمر

ریاست محترم دادگاه ………
احتراما به استحضار می رساند؛

اینجانب …….محکوم پرونده …..باتوجه به آگاهی واقعی از درجه حرمت شرعی جرم ارتکابی و تنزل منزلت اجتماعی و انسانی و همچنین با توجه به وضعیت کنونی اینجانب مبنی براحساس ندانت و سرزنش اجتماعی در راستای اصلاح خویش ازکرده خود نادم و پشیمانم. همچنین به صورت قلبی، زبانی و عملی مبنی برعدم تکرار، در محضر و درگاه الهی و خدای غفور توبه نموده ام. علاوه براین جهت اظهار و اجرای آن نزد مقام محترم قضایی اعلام آمادگی ادای توبه را دارم. لذا با تقدیم این سوگندنامه تقاضای سقوط مجازات وفق مواد.۱۱۴.۱۱۵.۱۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۹۲ از آن مقام محترم مورد تقاضاست.

با تشکر/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل شرب خمر در مشهد

نتیجه گیری

زمانی می توان یک فرد را به جرم شرب خمر محکوم نمود که ماده مورد نظر سکر آور باشد.( مست کننده: فرد از لحاظ عقلی یا روحی و روانی در حالت نا متعادلی قرار دارد). زیرا مصرف نوشیدنی های الکلی، در بخش حدود قانون مجازات، که برگرفته از شرع است، جرم انگاری شده است. مجازات این جرم را شارع مشخص کرده و قانون گذار نیز در قانون همان مجازات را آورده است. حال در صورتی که دارای همچین پرونده ای هستید، بهتر است در اولین زمان ممکن با یک وکیل خوب شرب خمر در مشهد مشورت کرده و پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915