عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سن قانونی برای ازدواج

سن قانونی برای ازدواج

با توجه به اینکه ازدواج یک مسئله ی حیاتی بوده و کم اهمیت شمردن و نداشتن بلوغ فکری و روانی زوجین در آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به خانواده وار کند، عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد سن قانونی برای ازدواج را در این مطلب مورد بررسی قرار داده است.

سن قانونی ازدواج

داشتن آمادگی از لحاظ جسمی و رشد کردن قوای عقلانی برای شروع کردن یک زندگی مشترک و پایداری آن، به قدری مهم و ضروری است که نظام های حقوقی حداقل سنی را برای شروع آن در نظر گرفته اند. البته با اینکه حداقل سن برای اقدام به ازدواج تغییرات متعددی داشته اما در نهایت می توان گفت که ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران به این موضوع مهم یعنی سن قانونی ازدواج پرداخته است.

همانطور که گفتیم سن قانونی ازدواج تا کنون چندین بار تغیراتی داشته به عنوان مثال در سال ۱۳۱۳ حداقل سن پسران برای ازدواج ۱۸ سال تمام شمسی و برای دختران ۱۵ سال بود که خب البته استثناهایی هم داشت. بعد از آن در سال ۱۳۵۳ قانون حمایت از خانواده حداقل سن برای پسران را ۲۰ و دختران را ۱۸ سال اعلام کرد. اما در نهایت با ایجاد تغییراتی که در سال ۱۳۷۰ بیان شد، قرار بر این است که ازدواج دختران قبل از رسیدن آن ها به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسران ۱۵ سال تمام شمسی با اجازه ولی البته با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صورت گیرد.

پس در نتیجه سن ازدواج دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی می‌باشد. البته این اقدام می تواند معایبی هم در پی داشته باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد

نکته: دریافت مجوز از دادگاه برای ازدواج افرادی که زیر سن قانونی هستند، از سال ۱۳۸۱ وارد قانون شد. زیرا قبل از آن صرفاً تشخیص مصلحت به دست ولی فرزند بود.

معایب ازدواج در سن پایین

ازدواج یکی از حساس‌ترین وقایع زندگی انسان و از مهم‌ترین نهادهای حقوقی جوامع بشری است اما به یاد داشته باشید که اگر در زمان درست خود اتفاق نیفتد معایبی همچون آسیب جسمانی، تلفات جانی و اختلالات روحی، محرومیت از تحصیل، مشکلات فرزند و افزایش طلاق را در بر خواهد داشت.

نکته: تمامی افراد حتی با داشتن دین و مذهب متفاوت در مقابل قانون یکی و برابر هستند. اما اقلیت‌های دینی که دینشان در اصل ۱۳ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده، در خصوص احوال شخصیه شان مانند ازدواج، طلاق و… مطابق با آیین و رسوم خودشان هستند و قاضی بر حسب دینشان به دادخواستشان رسیدگی می‌نماید.

وکیل خانواده در مشهد

فواید ازدواج در سن قانونی

• تحکیم بنیان خانواده
  • استواری ­بخشیدن به روابط اعضای خانواده
  • جلوگیری از موارد سوءاستفاده از سکوت قانون گذار نسبت به حداقل سن ازدواج
  • کاهش ازدواج­‌های اجباری بدون رضایت آزاد، کامل و آگاهانه
  • حمایت از تمامیت جسمی و روانی دختران در برابر بارداری‌های زودهنگام مضر برای سلامت جسم روان آن‌ها

در ادامه بخوانید: سن قانونی برای ازدواج

شرایط ازدواج زیر سن قانونی

به دلیل اینکه در بعضی بخش های مختلف کشور افراد به دلیل سنت ها، رسوم قبیله و … در شرایط متفاوتی برای ازدواج قرار دارند، ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی استثناهایی را اعلام کرده که با وجود داشتن شرایط می توان زیر سن قانونی ازواج کرد.

• اجازه ولی که با اراده خود اعلام شده باشد. هرچند اعلام موافقت لازم است اما کافی نخواهد بود.
  • ازدواج به مصلحت فرزند باشد. اگر چه مصلحت امری نسبی بوده و رعایت آن دشوار است، اما می توان فاکتورهایی از قبیل وضعیت خانوادگی، شرایط اقتصادی و تحصیلی، الزامات قانونی، شرایط اجتماعی و … را در نظر گرفت.
  • گرفتن مجوز از دادگاه یکی دیگر از شرایط ازدواج زیر سن قانونی است. زیرا از مهمترین شروطی که باعث می‌شود حقوق کودکان تأمین شود آن است که دادگاه نیز در این امر دخالت کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - سن قانونی برای ازدواج

مشاوره رایگان وکیل خانواده در مشهد

همانطور که مطالعه کردید با داشتن سه شرط بالا می توان دختران زیر سن قانونی ازدواج را که در بالا بیان شد، به عقد دیگری در آورد. البته مطابق با ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی اگر فردی بر خلاف موارد ذکر شده در ماده ۱۰۴۱ با دختری که به سن بلوغ نرسیده ازدواج کند، به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.

نکته: بنابر آنچه در ماده ۱۰۴۱ توسط قانون گذار ذکر شده فرقی بین شرایط ازدواج دائم و موقت نیست. زیرا قانون گذار کلمه نکاح را به طور عام بیان کرده است. پس برای ازدواج موقت یا صیغه که همان ازدواج مدت دار است، دختر بایستی حداقل سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر نیز ۱۵ سال تمام شمسی داشته باشد.

در ادامه بخوانید: سن قانونی برای ازدواج

مراحل گرفتن حکم رشد دختر برای ازدواج

در قدم اول خانواده دختری که قصد دریافت حکم رشد برای ازدواج را دارد باید دادخواستی مبنی بر حکم رشد را در سامانه قضایی ثبت کند. دادگاه خانواده این درخواست را بررسی می کند. البته تحقیقات و آزمایشات لازم مانند آزمایشات بالینی باید انجام شود و در صورتی که دادگاه رشد دختر را احراز نمود، حکم را صادر خواهد کرد. دختر در جلسه دادگاه باید مدارک لازم مانند شناسنامه، کارت ملی و مدارک دیگر مانند استشهادیه شهود و … را به همراه داشته باشد.

بعد از این دختر باید به همراه سایر مدارک مورد نیاز برای ازدواج باید حکم رشد خود را نیز به همراه داشته باشد در غیر این صورت ازدواج او ثبت نخواهد شد.

نکته: مرجع رسیدگی به درخواست صدور حکم رشد دختر دادگاه خانواده محل اقامت دختر است.

وکیل خوب در مشهد

نمونه متن دادخواست حکم رشد

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …..

حسب مدارک سجلی تقدیمی خانم/ آقا ………. فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. که در حال حاضر دارای سن بیش از ۱۵ سال (در مورد متقاضی پسر) ۹ سال (در صورت دختر بودن) قمری می‌باشد و طبق تبصره یک از ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی بالغ شرعی و قانونی محسوب می‌گردد، با توجه به رشد و کمال جسمی و روحی و دماغی و کلاً آمادگی‌ام در تصدی امور مالی شخصی که عندالإقتضاء به آزمایش شخص ریاست محترم دادگاه و حتی نظریه پزشکی قانونی استناد می‌نماید، تقاضای صدور حکم رشد را به استناد مواد فوق‌الاشعار قانون مدنی از محضر ریاست محترم دادگاه استدعا دارم.

با تشکر/ امضا

بهترین وکیل خانواده در مشهد

با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب تحت عنوان سن قانونی برای ازدواج و در نظر گرفتن اینکه ازدواج یکی از مهم ترین و البته حساس ترین اتفاقات مهم در زندگی هر فردی است، اما داشتن آمادگی و بلوغ جسمی و عقلی از ملزمات آن خواهد بود. گرچه بر اساس سطح فرهنگ، رشد و تغذیه افراد و … می تواند در این امر دخالت داشته باشد، اما باید شرایطی را که برگرفته از شرع و عرف ایجاد کرد. تا جلوی برخی سوء رفتارها و استفاده ها گرفته شود.