عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست حکم رشد

دادخواست حکم رشد

مطابق قانون در هر کشوری برای انجام امورات حقوقی، فرد بایستی سن و شرایط عقلی و ذهنی مناسب و خاصی داشته باشد. از این رو برای افرادی که در سنین پایین می خواهند اقداماتی از قبیل ازدواج، طلاق، ارث و … انجام دهند، گواهی رشد نیاز می باشد. زیرا قانون گذار اقدامات افرادی را که به رشد و سن قانونی نرسیده اند را معتبر نمی داند. عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد در این مطلب تحت عنوان دادخواست حکم رشد سعی در مسائل مرتبط با این موضوع را دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

حکم رشد چیست؟

افراد تا زمانی که کودک هستند و از نظر قانونی به سن بلوغ نرسیده اند، امکان انجام اقدامات حقوقی خود را نداشته و نمی توانند در اموال خود تصرف نماید و محجور محسوب می شود. ( از نظر قانونی محجور فردی است که با وجود صاحب حق بودن امکان استفاده از آن را ندارد. ) حال برای اینکه فردی از محجوری خارج شود، بایستی دو شرط بلوغ و رشد آن احراز شود.

در شرایطی فرد دارای بلوغ هست اما همچنان محجور محسوب می شود. زیرا بایستی شرط دوم که رشد است را به اثبات رساند. زیرا مبحث رشد در امور مالی مطرح می شود و ربطی به امور غیرمالی ندارد. و به این معناست که فرد توان تشخیص درست از غلط و خوب از بد را دارد و می تواند امور مالی خود به طور عاقلانه مدیریت کند.

عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد

نکته: رشد به معنای توانایی عقلانی برای استفاده و مدیریت اموال خود می باشد.

نکته: بلوغ دورانی از زندگی است که فرد دچار تغییراتی از نظر جسمی و بعضا فکری و احساسی می شود. پس می توان سن بلوغ دختران را ۹ سال قمری کامل و پسران را ۱۵ سال قمری کامل اعلام کرد.

حال با وجود این توضیحات می توان گفت که یکی از مهم ترین مبحث ها در مورد حکم رشد، ازدواج است. زیرا در نگاه اول ازدواج یک موضوع غیر مالی بوده اما دارای آثار مالی است. بنابراین نیاز به شرط رشد دارد.

مراحل دریافت گواهی رشد

  • در مرحله ی اول فرد تقاضاکننده حکم رشد بایستی دادخواستی به انضمام دو عدد کپی برابر اصل شناسنامه را به دادگاه خانواده محل اقامت خود ارائه دهد.
  • در مرحله ی بهد قاضی فرد رابه پزشکی قانونی برای اظهار نظر مبنی بر گواهی رشد معرفی می‌نمایند.
  • پزشکی قانونی پس از انجام اقدامات لازم گواهی را به دادگاه مذکور می دهد.
  • سپس وقتی مقرر شده و قاضی با پرسش سوالاتی سعی در احراز رشد یا عدم احراز رشد خواهان می‌کند.
  • در نهایت اگر رشد فرد درخواست کننده احراز شود، رأی به رشد وی و در صورت عدم احراز، رد درخواست رشد صادر می‌گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دادخواست حکم رشد

وکیل حقوقی خوب در مشهد

در ادامه بخوانید: دادخواست حکم رشد

لغو حکم رشد

افرادی که به سن قانونی رسیده و بالغ شده اند، اگر مشخص شود فاقد اهلیت هستند، می توان درخواست حکم رشد را برای آنها از دادگاه خانواده خواستار شد. بعد از ارائه دادخواست، پرونده بایستی توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا اهلیت و یا عدم اهلیت فرد را بسنجند. در نهایت اگر عدم اهلیت اثبات شود، دادگاه دستور لغو کم رشد را صادر کرده و فرد از آن پس محجور به حساب خواهد آمد.

ناگفته نماند که اگر این فرد که فاقد اهلیت بوده، ولی، قیم و یا سرپرست نداشته باشد، قاضی پرونده نیز برای او سرپرست تعیین خواهد کرد. همچنین اگر حکم به صورت قطعی صادر شده باشد، امکان تصمیم گیری و رسیدگی مجدد پرونده در این زمینه امکان پذیر نخواهد بود.

نکته: افراد برای اینکه اهلیت انجام امور حقوقی را داشته باشند باید دارای ویژگی هایی از قبیل بلوغ، عقل و رشد باشند.

وکیل برای حکم رشد

از آنجایی که دادخواست حکم رشد دارای وجه حقوقی است، بایستی مطابق با اصول حقوقی و قانونی توسط فردی متخصص و حرفه ای تنظیم شود. زیرا افراد نمی توانند به تنهایی و بدون داشتن دانش کافی دادخواستی تنظیم و به دادگاه مراجعه نمایند. همچنین از تبعات این کار می توان به اصولی تنظیم نشدن و نهایتا رد درخواست اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام برای دریافت گواهی رشد، از بهترین وکیل خانواده مشهد در این زمینه راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همچنین خواهید توانست در کمترین مدت زمان گواهی رشد را بگیرید.

مشاوره با وکیل خانواده در مشهد

دادگاه صالح به رسیدگی برای حکم رشد

بهتر است بدانید که درخواست صدور گواهی رشد باید به صورت دادخواست و به دادگاه خانواده محل اقامت درخواست کننده داده شود. اما ناگفته نماند در شهرهایی که دفاتر خدمات قضایی وجود دارد باید از طریق این دفاتر اقدامات اولیه انجام شود.

نمونه متن دادخواست گواهی رشد

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …..
با سلام
احتراما باستحضار می رساند اینجانب … فرزند … به شماره شناسنامه … کد ملی … بموجب مدارک سجلی تقدیمی در تاریخ … به دنیا آمده ام. حال بنابر شرایط ایجاد شده، سن اینجانب بیش از ١۵ سال تمام قمری است و بنده از تمام جهات اعم از عقلی و جسمی به میزان رشد کافی رسیده ام و یقین دارم که شخصا می توانم به اداره امور و اموال خود در تمامی زمینه های مالی یا غیرمالی بپردازم. بنابراین با توجه به مدارک تقدیمی مستنداً به ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی تقاضای صدور حکم رشد، مطابق با خواسته تقدیمی مورد استدعاست.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حکم رشد در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله ( دادخواست حکم رشد ) یکی از اسنادی که نشان دهنده و اثبات کننده بلوغ عقلی در فرد است، گواهی رشد می باشد. این گواهی عموما بعد از انجام تحقیقات و جلب نظر کارشناس تخصصی صادر می گردد. حال شما همراهان گرامی اگر در این زمینه مشکلی دارید، بهتر است از یک وکیل خانواده پایه یک دادگستری مشورت و یا کمک های لازم را دریافت نمایید. زیرا یک وکیل دادگستری خوب به راحتی می‌تواند از شما در جلسه دادگاه دفاع کند و هم مشاوره‌های لازم را در مورد سوال هایی که قاضی قصد پرسش آنها را از شما دارد قبل از جلسه دادگاه به شما بدهد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915