عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نحوه درخواست تامین دلیل

نحوه درخواست تامین دلیل

در گاهی مواقع امکان دارد که فرد یا افرادی برای مطرح کردن دعوایی چه حقوقی و چه کیفری در مراجع صالح قضایی نیاز به ارایه ی دلایلی داشته باشند، اما این دلایل در طول زمان از بین بروند و یا اینکه دسترسی به آنها سخت شود. در چنین شرایطی برای جلوگیری از نیست شدن مدارک و مستندات می توان آنها را با دادخواست تامین دلیل حفظ کرده و در آینده برای پیش بردن اهداف مورد استفاده قرار داد. از این رو عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد در این مطلب تحت عنوان نحوه درخواست تامین دلیل سعی در توضیح هر چه بیشتر این مساله دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا در ادامه نیز همراهمان باشید.

تامین دلیل چیست؟

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا می توان تامین دلیل را اینگونه بیان کرد که تامین دلیل درخواست تنظیم صورتجلسه از طریق یک مقام رسمی و لیست کردن یا توصیف کردن دلایل موجود است. که می توان از آنها در زمان رسیدگی استفاده کرد و آنها را در معرض قضاوت و بررسی دادگاه قرار داد. پس هدف از تامین دلیل فقط ملاحظه و صورت برداری دلایل بوده و به معنای حقانیت و صحت آن‌ها نمی‌باشد.

نکته: قرار تامین دلیل بر دو نوع تامین دلیل حقوقی و تامین دلیل کیفری نیز می باشد.

شرایط درخواست تامین دلیل

  • بیم از بین رفتن دلیل وجود داشته باشد.
  • تامین دلیل ممکن است شفاهی یا کتبی باشد.
  • در اکثر مواقع درخواست تامین دلیل قبل از طرح دعول داده می شود، اما می توان در حین دادرسی هم دادخواست را داد.
  • عدم حضور خوانده مانع از تامین دلیل نمی شود.
  • اگز تعیین طرف مقابل دعوی ممکن نباشد، مانع از تامین دلیل نمی شود.
  • و …

عباس شفیعی بهترین وکیل تامین دلیل در مشهد

میزان اعتبار دلایل تامین

با توجه به اینکه تامین دلیل برای امنیت بخشیدن به دلیل بوده، اما تشخیص درجه ارزش آن با دادگاه است. پس صورت جلسه تامین دلیل مبنی بر اعتبار و یا درست بودن دلایل ثبت شده نداشته و فقط دلایل تا زمان ارائه به داگاه محفوظ می مانند. همچنین بهتر است این را هم بدانید که تامین دلیل نه تنها تاثیری در ارزش و پذیرش آن نداشته بلکه می توان مانند هر دلیل دیگری خلاف آن، از سوی خوانده در دادگاه به اثبات برسد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نحوه درخواست تامین دلیل

در ادامه بخوانید: نحوه درخواست تامین دلیل

مراحل درخواست تامین دلیل

در قدم اول بایستی مشخص شود که موضوع در محدوده بررسی کدام یک از شوراهای حل اختلاف است. سپس برگ درخواستی از اوراق شورای حل اختلاف مربوطه را تهیه کرد. و در نهایت دادخواست را بر روی فرم مخصوص به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه دیگر تنظیم نمود.

ناگفته نماند که بایستی از هر یک از اوراقی که به آنها استناد شده به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه دیگر فتوکپی تهیه و به قسمت تطبیق اسناد شورای حل اختلاف مربوطه برای برابری اصل کردن مراجعه کرد.

نکته: مطابق با ماده ۱۵۲ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه می تواند اموری که دارای فوریت هستند، بدون احضار طرف مقابل دعوا اقدام به تامین دلیل کند. بنابراین در زمان ثبت درخواست بایستی از مسول مربوطه خواسته شود که دادخواست فوراً مورد رسیگی قرار گیرد.

مشاوره رایگان با وکیل تامین دلیل در مشهد

فرد صالح برای اجرای تامین دلیل

قاضی صادر کننده رای، دادرس علی البدل و مدیر دفتر دادگاه تنها حق صورت برداری از دلایلی را دارند که برای آن تامین خواسته شده است. و حق ندارند در مورد مسائل دیگر جستجو کنند. از طرفی هم اگر فرد تقاضا کننده بخواهد تامین چند دلیل را درخواست دهد، باید از دادگاه تقاضای تامین تمامی دلایل را داشته باشد. به عنوان مثال برای تامین دلیل معاینه محل، بایستی به صورت همزمان تقاضای جلب نظر کارشناس و معاینه محل را داشته باشد.

نکته: این مطلب خیلی مهم است که بدانیم در چه جاهایی می‌توانیم از تامین دلیل استفاده کنیم و تامین دلیل تا چه حد می‌تواند برای دادگاه در دعوایی که در آینده قصد طرح آن را داریم مورد پذیرش باشد. پس بهتر است قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمود. زیرا وکیل و مشاور حقوقی بر قوانین تسلط داشته و با تجربه عملی که در بررسی موضوعات متفاوت حقوقی داراست به خوبی می داند که در هر موضوعی به چه صورت بایستی ورود نماید.

نحوه محاسبه هزینه برای درخواست تامین دلیل

از آنجایی که دادخواست تامین دلیل جزو دعاوی غیر مالی محسوب شده، هزینه رسیدگی به آن با توجه به نوع دعوا از ۲۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال می باشد. البته ناگفته نماند که علاوه بر هزینه رسیدگی خواهان بایستی هزینه کارشناس رسمی را به کانون کارشناسان واریز و فیش را به شورای حل اختلاف برای تعیین کارشناس تحویل دهد. 

وکیل حقوقی در مشهد

در ادامه بخوانید: نحوه درخواست تامین دلیل

نمونه دادخواست تامین دلیل

مشخصات خواهان: …..

مشخصات خوانده: ……

موضوع: تامین دلیل خسارات وارده به منزل

دلایل و مستندات: …..

ریاست محترم شورای حل اختلاف ……

باسلام

به استحضار می رساند به موجب مستندات ذکر شده در بالا اینجانب مالک ….. باب آپارتمان / خانه واقع در پلاک ثبتی ………. بخش ……. و در همسایگی خوانده / خواندگان می باشم.

نظر به اینکه اقدامات خوانده / خوتندگان در پلاک تحت مالکیت خود دایر بر ….. موجب بروز خساراتی در ملک اینجانب شده و آنان حاضر به جبران نمی باشند. و از طرفی هم اینجانب در مقام جمع آوری دلایل برای حقانیت خود می باشم. به همین دلیل برای ثبت و حفظ آثار خسارات وارد شده و ارزیابی میزان آن به استناد ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های انقلاب و عمومی در امور مدنی صدور قرار تامین دلیل با جلب کارشناس رسمی دادگستری از محضر شورای حل اختلاف مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

وکیل تامین دلیل خوب در مشهد

نکته: به این مورد توجه داشته باشید که در ستون خواهان مشخصات و نشانی شاکی، در ستون خوانده مشخصات و نشانی طرف مقابل، در ستون خواسته جمله ی تامین دلیل و در متن دادخواست البته با ذکر مقدمه علت تقدیم دادخواست را نوشته و از دادگاه محترم تقاضای جمع آوری و تامین دلیل را داشته باشید.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل تضمینی تامین دلیل در مشهد

نتیجه گیری

در برخی مواقع افراد برای حفظ مدارک و مستنداتی که احتمال دارد در آینده به عنوان دلیل در دادگاه مورد استناد واقع شوند. اما امکان از بین رفتنشان وجود داشته باشد، درخواست تامین دلیل نمایند. حال با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا چنانچه به دنبال دریافت مشاوره درباره ی نحوه درخواست تامین دلیل در مورد مسایل مختلف هستید، می توانید با دفتر عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915