عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط صدور تامین خواسته

شرایط صدور تامین خواسته

همانطور که مستحضرید در حال حاضر آشنایی با حقوق متقابل افراد نسبت به یکدیگر و شناخت درست قوانین در مورد وجود برخی از اختلافات می تواند مانع از بروز مشکلات متعدد بعدی شود. بنابراین عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد امروز سعی بر این دارد که موضوع قرار تامین خواسته و شرایط صدور تامین خواسته را مورد بررسی قرار دهد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد لطفا تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

تامین خواسته چیست؟

در توضیح لغوی این مساله می توان اینگونه بیان کرد که تامین به معنای حفظ و ایمن کردن بوده و خواسته به معنی چیزی است که فرد مدعی از دادگاه آن را تقاضا دارد. پس تامین خواسته به طور کلی به معنای ایمن کردن آن چیزی است که فرد مدعی از دادگاه می خواهد.

بهتر است اینگونه توصیح دهیم: هنگاهی که فردی ترس از بین رفتن، پنهان کردن یا حتی فروش و انتقال مالی را که متعلق به خود می داند را به دلیل طولانی شدن جلسات دادرسی و … تا صدور حکم قطعی دارد، می تواند در هر مرحله از رسیدگی تقاضای تامین خواسته مطابق با ماده ۱۲۱ قانون آیین دادرسی مدنی را برای توقیف اموال منقول و غیر منقول نماید. در این صورت می تواند از چیزی که ادعای آن را دارد تا زمان صدور حکم محافظت نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

نکات مهم در مورد تامین خواسته اموال منقول و غیر منقول

برخی نکات را در زمان اجرای قرار تامین خواسته بایستی بدانید که در ادامه آنها را توضیح داده ایم:

• استفاده از اموال منقول در زمان اجرای قرار تامین خواسته ممنوع است.
  • استفاده از اموال غیر منقول در زمان اجرای قرار تامین خواسته ممنوع نبوده، اما مانع از فروش و یا نقل و انتقال به غیر از مالک خواهد شد.
  • بعد از توقیف اموال خوانده در دادگاه هرگونه دخالت و یا دخل و تصرف جرم شناخته شده و مجازات در پی خواهد داشت.
  • اگر مال خوانده در دست فرد سومی باشد و یا خوانده از فرد سومی طلب داشته باشد، معمولا به آن فرد سوم ابلاغ داده می شود.
  • اگر اموالی که برای توقیف معرفی شده اند در حووزه قضایی دیگری باشد، با نیابت قضایی توقیف انجام خواهد شد.
  • فردی که به عنوان خوانده اموالش بازداشت شده، حق دارد در صورت باطل اعلام شده خواسته ی خواهان، تقاضای خسارت ناشی از اجرای قرار تامین خواسته نماید. اما بایستی وی خسارات وارد شده را از دادگاه بخواهد تا در صورت احراز ورود خسارت، دادگاه خواهان را محکوم به پرداخت خسارت نماید.
  • برای توقیف حقوق و مزایای کارمندان دولت و … اگر متاهل باشند یک چهارم و مجرد باشد یک سوم در قرار تامین خواسته توقیف می شود.
  • در مورد حقوق افراد بازنشسته یک چهارم آن قابل توقیف خواهد بود.

در ادامه بخوانید: شرایط صدور تامین خواسته

نکته: در تمامی مواردی که قرار تامین در نهایت باعث توقیف اموال می شود، بایستی تمام مقررات مربوط به مستنثیات دین رعایت شود.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط صدور تامین خواسته

مشاوره با وکیل برای تامین خواسته در مشهد

زمان درخواست تامین خواسته

مطابق با توضیحات ذکر شده فرد مدعی می تواند قبل از تقدیم دادخواست، ضمن تقدیم دادخواست و در زمان در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است، تقاضای صدور تامن خواسته نماید. البته ناگفته نماند که درخواست قرار تأمین اگر قبل از اقامه دعوی و یا در جریان رسیدگی باشد باید به دادگاهی تقدیم شود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد.

شرایط تامین خواسته

طی شرایطی قانون این اجازه را می دهد که فرد طلبکار یا همان خواهان دعوا تقاضای توقیف اموال یا همان تامین خواسته را داشته باشد. این شرایط را در ادامه بخوانید:

• برای صدور قرار تأمین خواسته مدعی باید ذینفع باشد و اهلیت داشته باشد.
  • خواسته باید مشخص و قابل ارزیابی باشد و مبهم نباشد.
  •  دعوا مستند به سند رسمی باشد.
  • خواسته در معرض تضییع و نابودی باشد.

نکته: گفتنی است که علاوه بر دعاوی حقوقی در دعواهایی که به صورت کیفری مطرح می‌شوند نیز امکان درخواست و اجرای قرار تأمین خواسته وجود دارد.

در ادامه بخوانید: شرایط صدور تامین خواسته

دادگاه صالح به رسیدگی

برای صدور تامین خواسته دادگاهی صالح است که اصل دعوا در آن مطرح شده است. زیرا زمانی که برای دادگاه شرایط لازم پس از درخواست خواهان محرز شد، می تواند اقدام به صدور قرار تامین خواسته به نفع خواهان کند.

پس از صدور قرار به مدت ۱۰ روز خوانده می تواند در همان دادگاه اقدام به اعتراض نماید. زیرا این قرار در دادگاه تجدیدنظرخواهی قابل تجدیدنظرخواهی نخواهد بود.

وکیل حقوقی در مشهد

وکیل تامین خواسته در مشهد

اکنون که با قوانین و ضوابط مربوط به تأمین خواسته و نحوه‌ی صدور و اجرای آن آشنایی پیدا کردید، بهتر است بدانید که تسریع انجام و موفقیت در امور دادرسی و وصول طلب در محکمه نیاز به مشاوره حقوقی کارآزموده و مطمئن دارد، تا بتوان نتیجه مطلوب را گرفت.

نمونه دادخواست تامین خواسته

خواهان: …..

وکیل خواهان:

خوانده: ……

وکیل خوانده:

موضوع: تامین خواسته مبنی بر مطالبه مهریه به میزان … عدد سکه تمام بهار آزادی

دلایل و مستندات: …..

ریاست محترم دادگاه خانواده

باسلام

به استحضار می رساند مستنداً به سند نکاحیه شماره … صادره از دفتر ازدواج شماره …. شهر …. ، موکل در تاریخ ….. با میزان …. عدد سکه تمام بهار آزادی به عقد دائم خوانده محترم در آمده اند. لذا با تقدیم دادخواست تامین خواسته نسبت به مهریه مندرج در سند نکاحیه و نظر به فوریت امر مستنداً به بند الف ماده ۱۰۸ و بخش اخیر ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای صدور تامین خواسته و به جهت حساسیت و فوریت امر و بیم اخفای اموال از سوی خوانده، اجرای آن پیش از ابلاغ از محضر عالی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

وکیل تامین خواسته در مشهد

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا در مورد شرایط صدور تامین خواسته می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که به دلیل زمان بر بودن رسیدگی به دعوای طرح شده و وجود احتمالی از بین رفتن موضوع مورد بررسی، خواهان می تواند از دادگاه تقاضای توقیف خواسته را نماید تا در صورت پیروز شدن در پرونده و در زمان اجرای حکم با مشکل دیگری مواجه نشود.

حال در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تامیین خواسته و دیگر مباحث حقوقی میتوانید با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا حضور یک وکیل با تجربه که نسبت به این حوزه آگاهی و تجربه کافی داشته باشد می‌تواند مانع ورود خسارت شود و به شما در احقاق حقوقتان کمک می کند.