عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر

شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر

اینکه آیا می توان تحت چه شرایطی حقوق بازنشستگی همسر خود را بعد از فوتش دریافت کرد، سوالی است که امروز عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد در این مطلب تحت عنوان شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر مورد بررسی قرار می دهد. پس لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

بر اساس قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، کارگران و کارمندانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند، بعد از بازنشستگی حقوق دریافت می کنند. همچنین مطابق با همین قوانین نام برده شده حقوق فرد پس از فوتش قطع نشده و به خانواده ی او پرداخت می گردد. زیرا مردان وظیفه ی تامین معاش خانواده را بر عهده دارند و خانواده آنها می توانند پس از فوت، همچنان از حقوق او استفاده نمایند.

شرایط گرفتن حقوق بازنشستگی شوهر فوت شده

با توجه به اینکه قانونگذار برای حمایت از اعضای خانواده های کارگران و کارمندان بیمه شده که فوت می کنند، شرایطی را در نظر گرفته که با رعایت آنها حقوق پرداختیشان قطع نشده و از طربق نهاد و یا مرجع صالح به وراث پرداخت می گردد. حال این شرایط را در ادامه بخوانید:

  • مرحوم بایستی در ده سال آخر زندگی خود حداقل حق بیمه یک سال کار و در آخرین سال حیات، حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.
  • بیمه شده حداقل ۲۰ سال کامل، حق بیمه مقرر را قبل از فوت بایستی پرداخت نموده باشد تا بازماندگانش بتوانند مستمری دریافت نمایند.
  • اگر فردی ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و فوت نماید به وراث او به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه، مستمری پرداخت می‌گردد.
  • اگر بیمه‌شده‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌ و فوت نماید، به وراث او به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و بدون الزام به رعایت ماده (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (۸۳) همان قانون مستمری پرداخت می‌گردد.
عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد
  • دائمی بودن نکاح از جمله شرایط مهم برای دریافت حقوق شوهر پس از فوت می باشد. ( همسر موقت نمی تواند حقوق شوهر متوفی خود را دریافت کند. )
  • سهم همسر زوج پس از فوتش ۵۰ درصد بوده و در صورتی که متوفی دارای چند همسر دائم بوده باشد، مستمری بین آنها به تساوی تقسیم خواهد شد.
  • در صورتی که متوفی دارای چند همسر دائم بوده باشد،حقوق بازنشستگی به طور مساوی بین آنها تقسیم و پرداخت خواهد شد.
  • اگر زوجه شاغل و یا بازنشسته باشد، حقوق او مانع از دریافت حقوق همسر فوت شده اش نبوده و می تواند هر دو حقوق را دریافت کند.
  • همسر افراد بیمه شده که بعد از فوت همسرشان مجدد ازدواج کرده اند، می توانند با فوت همسر دوم از مستمری همسر اول خود را از تامین اجتماعی دریافت کنند. ( بار مالی به وجود آمده در این تبصره از محل یه درصد کمک دولت به بیمه شدگان تامین می شود. )

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر

مشاوره با وکیل برای دریافت مستمری

در ادامه بخوانید: شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر

نکته: در صورتی که فرد بازنشسته یا از کار افتاده به مدت ۶ ماه تقاضای مستمری خود را نکرده باشد و فوت نماید، بازماندگان دارای شرایط او می توانند موقتاً مستمری و یا حقوق وظیفه قانونی خود را تقاضا و دریافت کنند.

در اینجا بهتر است در مورد دریافت حقوق بازنشستگی فرد فوت شده به فرزندانش توضیح مختصری بدهیم که فرزندان دختر در صورت مجرد بودن و یا نداشتن شغل و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و حتی پس از آن در صورت معلول یا از کار افتاده بودن از حقوق بازنشستگی والدین خود استفاده کنند.

نکته: در صورت تحصیل فرزندان پسر در دانشگاه، می توانند تا سن ۲۵ سالگی از حقوق و مزایای بازنشستگی والدین فوت شده خود بهره ببرند.

همچنین ناگفته نماند که پدر و مادری که در زمان حیات فرزندشان تحت تکفل وی بوده اند، پس از فوتش می توانند مطابق با سهم در نظر گرفته برای آنها، از حقوق فرزند متوفی خود نیز استفاده کنند.

مشاوره آنلاین با وکیل حقوقی در مشهد

مدارک لازم برای گرفتن حقوق متوفی

مدارک نام برده در ادامه برای دریافت مستمری بازمانگان به قرار زیر می باشد:

  • گواهی فوت فرد بیمه شده یا مستمری بگیر از سوی سازمان ثبت احوال صادر شده باشد.
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان واجد شرایط.
  • اصل و تصویر عقدنامه همسر متوفی.
  • قیم‌نامه یا گواهی رشد.
  • گواهی تحصیلی برای فرزندان پسر بالای ۱۸ سال.
  • در صورت نیاز صورتجلسه کمیسیون پزشکی در مورد از کار افتادگی فرزندان یا پدر و مادر و یا شوهر.

نحوه تقسیم مستمری بین بازماندگان

در مزان تقسیم حقوق فرد فوت شده بین بازماندگانش، همسر وی ۵۰ درصد ( در صورتی که متوفی ند همسر دائم داشته باشد به طور مساوی این میزان بین آنها تقسیم خواهد شد)، هر فرزند ۲۵ درصد، پدر و مادر تحت تکفل هم مستحق دریافت ۲۰ درصد مستمری می باشد.

در ادامه بخوانید: شرایط گرفتن حقوق بعد از فوت شوهر

نمونه متن درخواست مستمری

ریاست محترم شعبه ………..

با سلام؛

نظر به اینکه مرحوم/مرحومه دارای شماره ملی …….. متولد سال ….. بیمه شده به شماره ………. حسب گواهی فوت پیوست در تاریخ ……….. فوت شده و آخرین محل اشتغال وی در ………… واقع در ………….. بوده است.

لذا اینجانب ………… با اطلاع کامل از ضوابط و مقررات به ویژه آگاهی از میزان مستمری و مزایای جانبی پرداخت آن به نسبت سنوات حق بیمه متقاضی برقراری مستمری طبق قانون نیز می باشم.

بازماندگان دارای شرایط به شرح زیر می باشند:

  1. ………….. نسبت ………………
  2. …………. نسبت ……………….
  3. و ….

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل خوب در مشهد

نتیجه گیری

به دلیل اینکه مستمری بعد از فوت برای بازماندگان باقی مانده و آن ها می توانند با خیالی آسوده از آن استفاده کنند. بایستی در روزهای جوانی برای تامین نیازهای زمان پیری، از کار افتادگی و حتی پس از مرگ خود را بیمه کرد. اگر چه برای دریافت و بهره مند شدن از این حقوق شرایطی دارد اما این عمل یکی از مهم ترین اقداماتی است که هر فرد زنده ای باید در زمان زندگی خود انجام دهد. حال می توان گفت که در صورت وجود هر گونه مشکل در این رابطه بهترین راه این است که از تجربیات یک وکیل حقوقی حرفه ای و کار آزموده در این زمینه استفاده کرد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915