عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط شهادت دادن در دادگاه

شرایط شهادت دادن در دادگاه

به طور یقین اثبات کردن دعوا در محکمه با ارائه مدارک و شواهد مورد قبول حاکم است. از این رو شهادت شهود که از مهم ترین ادله برای اثبات دعوا محسوب می شود نیاز به شرایطی خاص دارد تا مورد قبول واقع گردد. عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد اطلاعات مفیدی در این مطلب تحت عنوان شرایط شهادت دادن در دادگاه را بیان کرده که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و حتی دریافت مشاوره با این وکیل خبره در ادامه همراه شوید.

شهادت دادن چیست؟

در حال حاضر در قوانین کشورها موضوع شهادت شهود بخشی از مواد قانونی را به خود اختصاص داده است. شهادت دادن به معنای گواهی دادن یا انتقال حقیقت امری از ناحیه‌ی فردی دارای شرایط خاص است که به ضرر فرد دیگری بوده و با ادای سوگند و همراه با راستگویی صورت می گیرد. زیرا برخی مواقع اتفاقی رخ می دهد که اسناد و مدارکی برای اثبات آن اتفاق وجود ندارد، اما فرد یا افرادی حاضر و شاهد آن واقعه بوده و می توانند بر صحت واقعه رخ داده شهادت دهند.

این افراد آنچه را که دیده اند گزارش می دهند. این موضوع سبب می شود که موضوع دعوایی اثبات گردد و حقی از فردی به جهت نبودن اسناد و مدارک کافی ضایع نگردد. البته ناگفته نماند شهودی که شهادت می دهند باید شرایط شهادت دادن در دادگاه را دارا باشند تا شهادتشان قابلیت گوش دادن در محاکم را داشته باشد. زیرا این موضوع باعث می شود حقی از فردی ضایع نشود و در دادگاه حق به حقدار برسد.

انواع شهادت

  • فرد مستقیم شاهد و ناظر بر رخ دادن واقعه ای بوده است.
  • شهادت بر شهادت دیگری داشته باشد. به این معنا که  امر مورد اختلاف دو طرف دعوی را ندیده، نشنیده و لمس نکرده باشد اما آن را از فردی که دیده، شنیده یا لمس کرده باشد، در دادگاه نقل قول می کند.
  • شاهد شهادت به واقعه ای دهد که دهان به دهان در محلی پیچیده و با اعلام آگاهی از تحقیق محلی باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

ویژگی شاهد برای شهادت دادن

مطابق ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی شاهد شرعی در زمان شهادت بایستی دارای شرایطی باشد و برای قاضی وجود آنها محرز شود. از جمله:

  • عاقل باشد: شهادت مجنون دائمی کاملا بی‌اعتبار است.
  • ایمان داشته باشد: شاهد بایستی به خداوند و مذهب رسمی اعتقاد داشته باشد.
  • به بلوغ رسیده باشد: سن بلوغ در پسران ۱۵ سال تمام قمری و در دختران ۹ سال تمام قمری است. البته برای افرادی که به سن بلوغ نرسیده اند، شهادتشان برای مزید اطلاع بوده مگر در مواردی که قانون شهادت این قبیل افراد را معتبر شناخته باشد.‏
  • عدالت را رعایت کند: بر اساس خصومت شخصی با طرفیت اقدام به شهادت دروغی نکرده و آنچه را که حقیقت دارد بیان کند.
  • طهارت مولد: در توضیح این مورد بایستی گفت که شاهد نباید از روابط نامشروع به وجود آمده باشد.
  • در موضوع دعوا ذینفع نباشد: شهادت فردی که نفع شخصی چه به صورت عین یا منفعت یا حق در دعوا داشته باشد، قابل قبول نمی باشد.
  • خصومتی نداشته باشد: شاهد نبایستی با طرفین دعوا یا حتی یکی از آنها خصومت شخصی آشکار یا پنهان داشته باشد. زیرا وجود خصومت ممکن است در اصل شهادت درست دادن شک و شبه ایجاد نماید.
  • مشغول به تکدی گری نباشد: افراد متکدی به علت امکان تطمیع در مظان ( شک و گمان به طمع انداختن ) اتهام قرار د‏ارند، شهادتشان پذیرفته نیست.
  • ولگرد نباشد: افراد بی خانمان به علت ذکر شده در مورد قبلی، شهادتشان پذیرفته نمی شود. زیرا این افراد وسیله معاش معلوم ندارند و از روی بیقیدی و تنبلی در صدد تهیه کار برای خود برنمی آیند و ولگرد محسوب می شوند.

در ادامه بخوانید: شرایط شهادت دادن در دادگاه

نکته: اگر ثابت شود که شاهد یکی از شرایط نام برده در بالا را ندارد، می توان شهادتش را باطل اعلام کرد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - شرایط شهادت دادن در دادگاه

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی در مشهد

شرایط شهادت دادن

  • قاضی محکمه به وضعیت شهود و شرایط آن ها اطلاع داشته باشد. در غیر اینصورت قاضی بایستی تا زمان احراز شرایط شهادت دادن در دادگاه و اطلاع از وضعیت شهود رسیدگی را به طور موقت متوقف نماید.
  • شهادت باید از روی قطع و یقین بیان شود، نه با شک و تردید.
  • شهادت شهود با یکدیگر منطبق باشد.
  • شاهدان بایستی در مورد یک موضوع شهادت دهند و اختلافی در موضوع مورد شهادت با یکدیگر نداشته باشند.
  • تعداد شاهدان نسبت به موضوع دعوا کافی باشد. زیرا تعداد شهود با توجه به مالی یا غیر مالی بودن دعاوی متفاوت است.
  • شاهد می تواند به روش گفتاری، نوشتاری و یا با اشاره ای که روشن و بدون ابهام باشد شهادت دهد.

نکته: مطابق با قانون مجازات اسلامی در صورتی که شاهد به دروغ شهادتی را بیان کند، مجازات می شود.

برگشتن از شهادت

مطابق با قانون مجازات اسلامی اگر رجوع از شهادت قبل از اجرای مجازات صورت گیرد، موجب سلب اعتبار شهادت می شود. و اگر شاهد بخواهد مجدد به شهادتش برگردد، مسموع ( قابل شنیدن ) نخواهد بود.

نمونه استشهادیه در مورد سوء رفتار زوج با همسرش

بدینوسیله امضاء کنندگان با در نظر گرفتن اصل صداقت و با علم و آگاهی کامل و بر مبنای مشهودات عینی گواهی می دارند:

آقای ………… فرزند ………. دارای ………. فرزند همسر شرعی و قانونی و دائمی خانم ………. است که با همسر خود در اکثر روزها دارای سوء رفتار و سوء معاشرت بوده و همواره وی را مورد ضرب و جرح و آزار و اذیت همراه با توهین و متصل به فحاشی قرار داده است.

۱- آقای ……. فرزند …….. محل اقامت …… شغل…… محل امضاء

۲- آقای ……. فرزند …….. محل اقامت …… شغل…… محل امضاء

۳- آقای ……. فرزند …….. محل اقامت …… شغل…… محل امضاء

۴- آقای ……. فرزند ………… محل اقامت …… شغل…… محل امضاء

تاریخ / امضا / نام و نام خانوادگی

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

شهادت دادن در دادگاه یکی از مهم ترین ادله برای اثبات دعوا در دادگاه است که از ارزش بالایی برخوردار بوده و به این معنا است که فردی نظاره گر اتفاقی بوده است. در نهایت نسب به آنچه خود دیده در دادگاه گواهی می دهد. قاضی دادگاه در صورتی که شاهد دارای شرایط بوده باشد، با توجه به اظهاراتش نسبت به موضوع دعوا حکم صادر می کند.

حال با توجه به موراد ذکر شده در این مطلب که در مورد شرایط شهادت دادن در دادگاه بود بایستی گفت که بسیاری از افراد بدون آشنایی و اطلاع از شرایط قانونی برای شاهد و شهادت دادن وی اقدام به معرفی شهود می کنند. اما ما در اینجا به شما همراهان گرامی توصیه می کنیم قبل از اینکه به شهادت شهود برای اثبات دعوا استناد کنید، با یک مشاور حقوقی خوب در مشهد مشورت و هم فکری های لازم را داشته باشید تا به جهت عدم واجد شرایط بودن شهود، دعوا رد نگردد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915