عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ضرب و جرح عمدی

ضرب و جرح عمدی

امروزه ضرب و جرح متاسفانه جزو جرایم بسیار شایع در کشور بوده و هر روزه در بعضی مکان ها شاهد آن هستیم. دعاوی مربوط به ضرب و جرح، عمدی بوده و عموما افراد به دلایل مختلف از جمله خشونت، انتقام، و … اقدام به ضرب و جرح نسبت به فرد دیگری می کنند. بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد در این نوشتار قصد دارد تا شما را با مفهوم ضرب‌ و‌ جرح‌ عمدی و مجازات آن آشنا نماید. در ادامه نیز همراهمان باشید.

ضرب و جرح چیست؟

اگر بخواهیم کلمه های ضرب و جرح را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که ضرب به صدماتی گفته می شود که بدون شکستگی بوده، خونریی نداشته، ولی دارای آثاری از جمله کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن نیز می باشد. اما در جرح فرد اغلب اوقات دچار خونریزی شده و آثاری از جمله از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن مانند خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو را دارد. 

درگیری هایی که دچار ضرب و جرح‌عمدی است در زمره جرایم علیه اشخاص است که به تمامیت جسمانی فرد دیگری آسیب وارد شده و شدت وضعیت این آسیب ها بر اساس شرایطی که طرفین درگیری در آن قرار داشته اند، متغییر خواهد بود.

وکیل ضرب و جرح در مشهد

مجازات ضرب و جرح عمدی

در مجازات افرادی که در درگیری به عنوان ضارب ( واردکننده ضربه ) هستند باید بگوییم که مجازات اصلی و اولیه ضرب و جرح از نوع عمدی مانند قتل عمدی، قصاص خواهد بود. اما در مواردی که فرد آسیب دیده دچار ضربو جرح شده باشند، می توانند از محضر دادگاه درخواست مماثلت کرده و  عین همان آسیبی که ضارب به او وارد کرده، تحت نظر قاضی بر جسم ضارب وارد کند.

اما در مواردی که امکان یکسان سازی دقیق شرایط برای عین همان آسیب وجود ندارد، که در اصطلاح به آن مماثلت می گویند، قصاص قابل اجرا نبوده و بایستی دیه معینی که در قانون برای آن تعیین شده در صورت درخواست فرد آسیب دیده، ضارب را مکلف به پرداخت آن کرد.

حبس در جرایم ضرب و جرح

البته ناگفته نماند که اگر میزان جراحت به قدری باشد که باعث نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن یا منتهی به ‌مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل قربانی شود، مرتکب جرم علاوه ‌بر محکومیت به پرداخت دیه، به تحمل بیش از ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد.

نکته: طبق تبصره ماده ۶۱۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، اگر ضارب ضربه را از طریق سلاح سرد و یا گرم وارد کرده و جرح وارده منتهی به ضایعات شدید مذکور نشود، به سه ماه تا یک ‌سال حبس محکوم خواهد شد. اما در مواقعی که فرد بدون سلاح چه سرد و چه گرم به فرد دیگری ضربه ای وارد کند که هیچ‌گونه آثار ظاهری حتی در حد سرخ‌شدگی و کبودی در بدن شخص مضروب باقی نگذارد، به ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس یا ۱۱ تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

اما در رابطه ی جنبه عمومی این جرم باید گفت بستگی به این دارد که این عمل به چه میزان در جامعه باعث ایجاد رعب و وحشت عمومی شده است. سپس در نهایت قاضی مطابق با آن مجازات تعیین می کند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ضرب و جرح عمدی

بهترین وکیل کیفری مشهد

دفاع مشروع چیست؟

حال که با ضرب و جرح عمدی و مجازات آن آشنا شدید بایستی گفت که در برخی مواقع ممکن است ضرب و جرح در دفاع از جان، مال و ناموس فرد یا شخص ثالثی باشد، که به آن در قانون دفاع مشروع گفته می شود. اما بایستی بدانید که دفاع مشروع دارای شرایطی است که هنگام وقوع ضرب و جرح باید وجود داشته باشد:

  • عمل مدافعانه وی متناسب با خطر تهدید کننده بوده باشد و فراتر از حد لازم نباشد؛
  • دسترسی به هیچ یک از نیروهای انتظامی بدون اتلاف وقت امکان پذیر نبوده باشد یا حضور مأمورین به تشدید خطر دامن بزند.
  • شخص ثالثی که فرد در دفاع از او مرتکب به ضرب و شتم شده، خود قدرت دفاع نداشته باشد.

وکیل کیفری خوب در مشهد

در زمانی که فردی مورد ضرب و جرح قرار می گیرد، بایستی در برای طرح شکایت قادر به اثبات جرم صورت گرفته در دادگاه و نزد قاضی باشد. حال این موضوع به دلیل عدم اطلاع فرد یا شرایط روحی و جسمی نامناسبی او هنگام بروز جرم، معمولا کاری بسیار دشوار خواهد بود. از این رو حضور یک وکیل کیفری مجرب و بهره گیری از تجربه و تخصص او در این امر کارگشا خواهد بود.

هنگامی که شخصی هدف جرم ضرب و جرح قرار می گیرد؛ جهت طرح شکایت باید قادر به اثبات جرم صورت گرفته نزد قاضی پرونده باشد.  به همین جهت بهره گیری از تجربه و تخصص وکیل کیفری مجرب در این خصوص کارگشا خواهد بود.

روند رسیدگی به دعوای ضرب وجرح

روند رسیدگی به دعاوی مربوط به ضرب و جرح به این نحو است که:

  • دعوایی با ایجاد ضرب و جرح وجود داشته باشد.
  • بعد از اطلاع به کلانتری، تحقیقات شروع می شود.
  • اظهارات شاهدان ثبت می شود.
  • فرد متهم در کلانتری اظهارات خود را بیان کرده و ثبت می شود.
  • گزارشی از سوی پزشکی قانونی تهیه می شود.
  • در مراجع قانونی نظیر دادگاه و دادسرا به اسناد و مدارک رسیدگی می شود.
  • اظهارات متهم در دادگاه دریافت می شود.
  •  در نهایت دادگاه رأی صادر می کند.

نکته: در تمامی دعاوی کیفری دو طرف رعوا ملزم به داشتن وکیل کیفری هستند. البته همین موضوع هم باعث می شود مدت زمان کمتری برای گرفتن نتیجه پرونده سپری شده و دو طرف، درگیری کمتری برای گرفتن رأی دادگاه خواهند داشت.

وکیل کیفری پایه یک در مشهد

نحوه نوشتن و تنظیم شکوائیه ضرب و جرح

متن شکایت ضرب و جرح عمدی

خواهان: ……..

خوانده: ………

وکیل یا نماینده قانونی: ……..

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……

باسلام؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب در مورخ …. با مشتکی عنه  ….. در پارکینگ ساختمان به نشانی …. به دلیل … اختلاف پیدا کردیم که به وسیله …… مورد ضرب و جرح قرار گرفتم. لذا با استناد به گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهودی که شاهد صحنه ضرب و جرح بودند و سایر مدارک ارائه شده. تقاضای تعقیب کیفری و صدور حکم محکومیت مشتکی عنه ایشان را دارم.

با تشکر/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری در مشهد

نتیجه گیری

همانطور که در بالا بهترین وکیل کیفری در مشهد به طور کامل بیان کرد: ضرب و جرح وارد کردن آسیب در منازعه های جمعی و یا فردی به بدن افراد است که یا با قصد و نیت قبلی بوده و یا به صورتی است که شخص جانی ( ضارب ) قصد قبلی ندارد اما می داند با این رفتار به شخص مطمئنا آسیبی وارد خواهد شد که در این حالت عمدی می باشد. حال با توجه به تمامی گفته ها بهتر است قبل از اقدام به هر عملی در پرونده های کیفری، از تجربه و مهارت یک وکیل خوب در مشهد استفاده کرده. و پرونده خود را برای گرفتن نتیجه ی بهتر به ایشان بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915