عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نحوه فسخ قرارداد

نحوه فسخ قرارداد

برخی اوقات پیش می آید که افراد بعد از انعقاد قراردادی به دلایل مختلف به دنبال فسخ آن هستند. در این مطلب با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا از نحوه فسخ قرارداد و شرایط آن مطلع شوید.

فسخ قرارداد چیست؟

فسخ به معنای تمام شدن بوده و در قراردادها زمانی کارایی دارد که طرفین معامله بخواهند به انجام تعهدات خود خاتمه داده و معامله انجام شده را برهم بزنند. حال این عمل دارای شرایط و ضوابطی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. زیرا در صورت عدم وجود این شرایط و رعایت نکردن ضوابط، نمی توان از حق فسخ استفاده کرد.

نکته: گاهی اوقات حق فسخ قرارداد برای یکی از طرفین معامله بوده و طرف مقابل امکان فسخ نخواهد داشت. به همین دلیل داشتن آگاهی کامل از شرایط و موراد ابطال قرارداد برای هر دو طرف معامله ضروری خواهد بود.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

شرایط فسخ قرارداد

با وجود اینکه با انعقاد قرارداد طرفین باید به تعهدات خود پایبند باشند و به تعهداتی که داده اند، عمل نمایند اما در مواردی امکان دارد که یکی از طرفین معامله حال به هر علتی تمایل به منحل کردن قرارداد منعقد شده داشته باشد. این عمل با رعایت شرایطی امکان پذیر بوده از جمله:

  1. معامله به نحو صحیح واقع شده باشد.
  2. حق فسخ، به موجب قانون یا با رضایت طرفین در قرارداد درج شده باشد.

نکته: مطابق ماده ۴۰۱ قانون مدنی هر زمان طرفین قرارداد برای خود یا طرف مقابل یا اصلاً شخص ثالث، حق بر هم زدن معامله را در نظر گیرند که به آن خیار شرط گفته می شود، حتما باید برای آن مدت ذکر شود وگرنه هم شرط و هم معامله باطل است.

نکته: در نظر داشته باشید برای اینکه خیارات قانونی را بتوان اعمال کرد، طرفین نباید با اسقاط کافیه خیارات یا هر عمل حقوقی دیگری، حق فسخ را از بین برده باشند.

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد

در ادامه بخوانید: نحوه فسخ قرارداد

انواع خیار برای فسخ قرارداد

  • خیار مجلس: در این نوع خیار خریدار و فروشنده بعد از اینکه عقد انجام شده تا زمانی که از هم جدا نشده اند. و در همان مجلس قرار دارند، می توانند معامله را فسخ کنند.
  • خیار غبن: فسخ به علت بی اطلاعی از قیمت واقعی مورد معامله یکی از طرفین مغبون (متضرر) شده است. زیرا در مواردی این اتفاق پیش می آید که فروشنده مورد معامله را به قیمتی بیشتر از نرخ روز بفروشد. بنابراین هر زمان هر یک از طرفین قرارداد که در معامله غبن فاحش داشته باشد می تواند بعد از اطلاع معامله را فسخ کند. البته اگر شخص در زمان معامله از قیمت ها اطلاع داشته باشد، نمی تواند معامله را فسخ نماید.
  • خیار تدلیس: هر زمان یکی از طرفین موجب فریب طرف دیگر شده باشد، حق فسخ ایجاد خواهد شد.
  • خیار شرط: به موجب اختیار داده شده به طرفین این امکان برای آنها وجود دارد که در زمان تعیین شده امکان فسخ معامله را داشته باشند.
وکیل حقوقی خوب مشهد
  • خیار عیب: به موجب بی اطلاعی از عیب و ایراد موجود در مورد معامله، این امکان فراهم است که معامله باطل و یا مورد پذیرش قرار گیرد.
  • خیار حیوان: اگر مورد معامله حیوان باشد، مشتری تا سه روز از حین عقد، اختیار فسخ معامله را خواهد داشت.
  • خیار تاخیر ثمن: به علت بدقولی یکی از طرفین در انجام تعهدات امکان فسخ ایجاد می شود.
  • خیار تخلف شرط: به دلیل تخطی از شرط ذکر شده در قرارداد از جانب یکی از طرفین قرارداد، طرف مقابل می تواند معامله را فسخ نماید.
  • خیار رویت و تخلف وصف: هر زمان یکی از طرفین در مورد معامله اغراق کرده و وصف درستی از آن را نکفته باشد، امکان فسخ برای طرف مقابل ایجاد خواهد شد. زیرا شخص با استناد به توصیفات او وارد معامله شده و بعداً متوجه حقیقت شده است.
  • خیار تبعض صفقه: به موجب دو تکه شدن یک قرارداد، این حق برای مشتری در نظر گرفته شده است که بیع را فسخ نماید یا به نسبت قسمتی که بیع واقع شده است آن را قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل می باشد ثمن معامله را استرداد کند.
  • خیار شرکت: به موجب بی اطلاعی از وجود نفر سوم به عنوان مالک و انجام معامله توسط طرف دیگر قرارداد بدون اطلاع مالک سوم، حق فسخ قرارداد ایجاد خواهد گردید.
  • خیار تعذر تسلیم: هر زمان معامله انجام شود و طی آن فروشنده نتواند جنسی را که فروخته، تحویل خریدار دهد، خریدار می تواند به استناد خیار تعذر تسلیم قرارداد را فسخ نماید.

نکته: آثاری که در فسخ قرارداد وجود دارد این است که قرارداد منحل شده و اثر عقد از بین می رود.

وکیل فسخ قرارداد مشهد

نحوه فسخ قرارداد

برای فسخ قرارداد منعقد شده دو راه پیش رو خواهید داشت:

  • تصمیم به فسخ توسط هر دو طرف قرارداد در صلح و آرامش و بدون نیاز به مراجع قانونی
  • فسخ قرارداد توسط یکی از طرفین و صدور حکم توسط دادگاه

همانطور که می دانید فسخ توسط حکم دادگاه نیازمند طی کردن روال قانونی آن بوده، به همین دلیل توصیه می شود قبل از هرکاری در ابتدا سعی کنید. در صلح و آرامش با طرف مقابل مشکل پیش آمده را بدون مراجعه به مراجع قضایی حل و فصل نمایید. اما در صورتی که از این راه به نتیجه ای نرسیده و صلح ایجاد نشد، بهترین کار مراجعه به مراجع قضایی و پیگیری قانونی خواهد بود.

مدت زمان فسخ قرارداد

وکیل حقوقی مشهد می گوید طبق قانون برای اعمال فسخ در خیارهای مجلس، حیوان، غبن، عیب، تدلیس، رویت و تخلف از وصف به محض رویت و تخلف از وصف آن باید فوری اقدامات لازم انجام شود. اما برای سایر خیارات مدت زمان اعمال حق فسخ براساس عرف درنظر گرفته می شود.

نمونه متن فسخ قرارداد

به استناد قرارداد تنظیم شده ، به شماره …………….. در تاریخ ………………….. ، میان اینجانب ………………….. و آقا / خانم …………………… ، ایشان متعهد به پرداخت ثمن معامله به مبلغ ………………… شده اند ، ولیکن ، پس از گذشت سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد ، ثمن معامله تسلیم نشده است . لذا اینجانب به استناد خیار تاخیر ثمن در قانون مدنی ، اقدام به فسخ قرارداد می نمایم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

فسخ یکی از راه های انحلال قرارداد است که در بالا مورد بررسی قرار گرفت. حال با وجود توضیحات ذکر شده اگر باز هم سوالی در ذهن دارید و یا درگیر پرونده اینچنینی هستید که نیازمند مشاوره و راهنمایی بیشتر هستید. می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915